Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #1 Skrevet 18. februar 2016 Vurderer å søke jenta mi over til en annen bhg fra august. Dette fordi vi har flyttet og vil hun skal gå i bhg sammen med de hun skal begynne på skole med. Men: Om jeg søker nå før 1 mars, vil hun miste plassen der hun er nå? Kan vi risikere at hun får plass i en tilfeldig Bhg som har ledig plass? (Mener å ha høyrt at det har skjedd noen, får endel år tilbake). Får hun evt tilbud i den bhg vi søker til, så kan vi vurdere om vi vil takke ja eller beholde der hun er nå? Prøvde å google med følte ikke jeg fant oppdatert info på akkurat dette. Erfaringer med dette å bytte bhg innenfor samme kommune? Anonymous poster hash: 97837...e97
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #2 Skrevet 18. februar 2016 Du mister ikke plassen fordi du søker et annet sted. Du må takke ja til ny plass og samtidig selv si opp nåværende plass. Pm du får plass et sted du ikke ønsker, er det bare å si nei og fortsette der barnet går i dag. Anonymous poster hash: e9467...98c
Mamma_til_2 Skrevet 18. februar 2016 #3 Skrevet 18. februar 2016 Du må snakke med bhg kontoret det er forskjellig praksis i mange kommuner.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #4 Skrevet 18. februar 2016 Du bør høre med kommunen. I min kommune mister du automatisk den plassen du har hvis du søker og får plass et annet sted. Anonymous poster hash: a8878...d73
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #5 Skrevet 18. februar 2016 Vil si du er svært sent ute om du forventer plass til høsten i år, her er de hvertfall stappfulle nå som de har begynt å fordele unger som skal begynne til høsten. Å " få en tilfeldig plass i en tilfeldig barnehage i kommunen" er vanlig standard her, spesielt siden du nå søker etter fristen Anonymous poster hash: 5479a...6bb
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #6 Skrevet 18. februar 2016 Det er ikke dette di spør om, men... ber dere vurdere sterkt om det er der beste for jenta di å bytte barnehage!? Hun har trolig etablert gode, trygge vennskap i barnehagen sin, for ikke å snakke om tillitsforhold til de voksne der. Er dette noe dere ønsker å ta fra henne? Hun får en ny overgang når hun begynner på skolen. Svært mange barn leker uansett ikke med vennene sine fra barnehagen når de begynner på skolen. Er det verdt at hun mister vennene sine?? Vennskap er utrolig viktig for alle mennesker, også førskolebarn. Å miste mennesker som står en nær og betyr mye for en kan være ganske traumatisk for et lite menneske.. Sier ikke at dette er uvesentlig for dere. Men at dere bør vurdere alle argumenter enda sterkere. Lykke til med barnehagevalget :-) Anonymous poster hash: 10033...cb0
Mamma_til_2 Skrevet 19. februar 2016 #7 Skrevet 19. februar 2016 Vil si du er svært sent ute om du forventer plass til høsten i år, her er de hvertfall stappfulle nå som de har begynt å fordele unger som skal begynne til høsten. Å " få en tilfeldig plass i en tilfeldig barnehage i kommunen" er vanlig standard her, spesielt siden du nå søker etter fristen Anonymous poster hash: 5479a...6bb Feil, fristen for og søke er 1.mars og da fordeler de barn i de forskjellige bhg.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #8 Skrevet 19. februar 2016 Vil si du er svært sent ute om du forventer plass til høsten i år, her er de hvertfall stappfulle nå som de har begynt å fordele unger som skal begynne til høsten. Å " få en tilfeldig plass i en tilfeldig barnehage i kommunen" er vanlig standard her, spesielt siden du nå søker etter fristen Anonymous poster hash: 5479a...6bb Feil, fristen for og søke er 1.mars og da fordeler de barn i de forskjellige bhg. Overflyttningsopptaket i vår kommunne var 1.februar. Frist for annet opptak er 1 mars. Anonymous poster hash: 3a08b...597
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #9 Skrevet 19. februar 2016 Vil si du er svært sent ute om du forventer plass til høsten i år, her er de hvertfall stappfulle nå som de har begynt å fordele unger som skal begynne til høsten. Å " få en tilfeldig plass i en tilfeldig barnehage i kommunen" er vanlig standard her, spesielt siden du nå søker etter fristenAnonymous poster hash: 5479a...6bb Feil, fristen for og søke er 1.mars og da fordeler de barn i de forskjellige bhg. Samme gjelder her, de plasserer barn fortløpende men 1 februar er absolutt siste frist for 1. opptak. Søkte i Januar da jenta mi skulle begynne for noen år tilbake og fikk beskjed med " hvorfor søkte du ikke før?" da jeg ikke fikk plass på 1 og 2 valget. Anonymous poster hash: 5479a...6bb
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #10 Skrevet 19. februar 2016 Vil si du er svært sent ute om du forventer plass til høsten i år, her er de hvertfall stappfulle nå som de har begynt å fordele unger som skal begynne til høsten. Å " få en tilfeldig plass i en tilfeldig barnehage i kommunen" er vanlig standard her, spesielt siden du nå søker etter fristenAnonymous poster hash: 5479a...6bb Feil, fristen for og søke er 1.mars og da fordeler de barn i de forskjellige bhg. Samme gjelder her, de plasserer barn fortløpende men 1 februar er absolutt siste frist for 1. opptak. Søkte i Januar da jenta mi skulle begynne for noen år tilbake og fikk beskjed med " hvorfor søkte du ikke før?" da jeg ikke fikk plass på 1 og 2 valget.Anonymous poster hash: 5479a...6bb Mente at det samme gjelder ikke her. Anonymous poster hash: 5479a...6bb
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #11 Skrevet 19. februar 2016 Er i akkurat samme problemstilling. Vi har søkt den nye bhg, og da jeg spurte styrer i den gamle hvordan det fungerte, svarte hun noe sånt som: "Neeei, har du søkt en annen bhg, sier du opp plassen her i den gamle..." Jeg vet ikke om hun tullet, så jeg er litt smånervøs. Anonymous poster hash: 68015...9b6
Fullrulle86 Skrevet 19. februar 2016 #12 Skrevet 19. februar 2016 Du søker om OVERFLYTTING, ikke ny plass. Da mister du ikke plassen din, men er nødt til å ta imot dersom du får på ønsket sted😊
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #13 Skrevet 19. februar 2016 Er i akkurat samme problemstilling. Vi har søkt den nye bhg, og da jeg spurte styrer i den gamle hvordan det fungerte, svarte hun noe sånt som: "Neeei, har du søkt en annen bhg, sier du opp plassen her i den gamle..." Jeg vet ikke om hun tullet, så jeg er litt smånervøs. Anonymous poster hash: 68015...9b6 Kommer an på kommunen. I min nåværende kommune sies gammel plass automatisk når man får plass i ny barnehage. Altså når man FÅR plass, man skal ikke takke ja. I min forrige kommune måtte vi takke ja til ny plass, og si opp gammel plass selv. Og håpe at vi ikke endte opp med at oppsigelsestiden var så lang at vi måtte betale to barnehager i noen uker. Anonymous poster hash: 5305b...2df
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #14 Skrevet 19. februar 2016 Det er ikke dette di spør om, men... ber dere vurdere sterkt om det er der beste for jenta di å bytte barnehage!? Hun har trolig etablert gode, trygge vennskap i barnehagen sin, for ikke å snakke om tillitsforhold til de voksne der. Er dette noe dere ønsker å ta fra henne? Hun får en ny overgang når hun begynner på skolen. Svært mange barn leker uansett ikke med vennene sine fra barnehagen når de begynner på skolen. Er det verdt at hun mister vennene sine?? Vennskap er utrolig viktig for alle mennesker, også førskolebarn. Å miste mennesker som står en nær og betyr mye for en kan være ganske traumatisk for et lite menneske.. Sier ikke at dette er uvesentlig for dere. Men at dere bør vurdere alle argumenter enda sterkere. Lykke til med barnehagevalget :-) Anonymous poster hash: 10033...cb0 Tusen takk for svar alle!! Fant nå reglene for min kommune. Her søkes overflytting, deretter får vi tilbud vi må takke ja el nei til. Jeg er som flere påpeker litt sent ute. Vært litt mye i det siste.... Til deg over: Sette pris på dine argumenter for å revurdere overflytting. Dette er vanskelig! Jeg holdt på å søke henne over for snart 1 år siden. Fylte ut søknad 3 ganger, men sendte aldri. Akkurat dette med venner og tilknytning er et godt poeng. Vi som foreldre har ingen problem med at hun fortsetter der hun er nå. Vi kjører forbi begge de aktuelle bhgene på jobbveien vår. Så avgjørelsen blir tatt 100% utifrå hva vi tror/håper er best for jenta. Våre argument for å flytte over: -hun blir kjent med de barna hun skal gå i klasse med -tror det er lettere å flytte nå når hun er liten, utadvendt, og ganske så tilpasningsdyktig -tror det er lettere å være ny i ei gruppe i bhg, enn ny på en skole i 1.klasse -siste året i bhg blir det besøk på skolen. Om hun blir der hun er nå må hun bli kjent på en skole hun ikke skal gå på med barn hun ikke skal gå sammen med. -hun blir kjent med barn i nærmiljø som hun kan omgås -men hovudargumenter er at vi tror det er lettere for henne nå, som 4 åring, enn som 6 åring og itillegg skal begynne på skole, som kanskje er litt skummelt i seg selv. Kanskje godt å ha andre man kjenner i en slik situasjon. Våre argumenter mot: -hun stortrives i Bhg -er trygg på de voksne og har 2 bestevenner -vi foreldre er fornøyd og trygg på Bhg -livredd for å flytte henne fra noe som fungerer for alle, til noe som kanskje ikke fungerer. Ahhh, så vanskelig å vite. Vil bare gjøre det som er best for jenta vår. Om noen har tanker rundt våre argument, og har erfaringer, del gjerne. HI Anonymous poster hash: 97837...e97
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #15 Skrevet 19. februar 2016 Har bare erfaring med å bytte bhg for 1-åringen min. Gikk første året ett sted og byttet høsten 2015. Litt vanskelig var det jo, men det gikk seg fort til. Som ped.leder derimot har jeg opplevd mange "overflyttere", både den ene og andre veien. Min erfaring er at barn tilpasser seg veldig fort. Det finnes selvfølgelig de som sliter mer med endringer enn andre, men der kjenner dere barnet deres best Det kan være greit å dra litt på besøk i den "nye" bhg om dere har mulighet til det. La barnet hilse på voksne og se bhg'ens ute-/inneområder. Jeg syns også argumentene om å få gå de siste årene i bhg sammen med barn hun skal begynne på skolen med, er viktige. Det er (min erfaring) enklere å være ny i bhg enn i skolen. I bhg er det flere voksne til å hjelpe barnet inn i lek og i barnegruppa. Det er enklere å dele opp i lekegrupper for å la barna bli kjent med andre enn bestevennen. Det er også fint å ha noen kjente å starte på skolen med, når de da går over til å være yngst igjen, og skal bli kjent på en mye større plass enn bhg.Vennene i den nåværende bhg kan fortsatt forbli venner. De kan møtes på fritiden og dere kan også dra på besøk til den gamle bhg i en overgangsfase. De aller fleste bhg og bhgansatte er veldig åpne for slike ting. Uten å vite mer enn det du har skrevet i innlegget her og ikke kjenne deres familie, ville JEG ha byttet nå. Anonymous poster hash: 1aa46...19b
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #16 Skrevet 19. februar 2016 i vår kommune kan man søke overføring til en bestemt barnehage man ønsker. OM man får plass i denne vil plassen i nåvæerende barnehage bli sagt opp, men man får ikke plass i en tilfeldig annen barnehage. Man kan også skrive lnsket dato for ny plass Anonymous poster hash: 032fa...e4b
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #17 Skrevet 19. februar 2016 i vår kommune kan man søke overføring til en bestemt barnehage man ønsker. OM man får plass i denne vil plassen i nåvæerende barnehage bli sagt opp, men man får ikke plass i en tilfeldig annen barnehage. Man kan også skrive lnsket dato for ny plass Anonymous poster hash: 032fa...e4b Takk;) fant heldigvis ut at det er slik her også. Anonymous poster hash: 97837...e97
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #18 Skrevet 19. februar 2016 Har bare erfaring med å bytte bhg for 1-åringen min. Gikk første året ett sted og byttet høsten 2015. Litt vanskelig var det jo, men det gikk seg fort til. Som ped.leder derimot har jeg opplevd mange "overflyttere", både den ene og andre veien. Min erfaring er at barn tilpasser seg veldig fort. Det finnes selvfølgelig de som sliter mer med endringer enn andre, men der kjenner dere barnet deres best Det kan være greit å dra litt på besøk i den "nye" bhg om dere har mulighet til det. La barnet hilse på voksne og se bhg'ens ute-/inneområder. Jeg syns også argumentene om å få gå de siste årene i bhg sammen med barn hun skal begynne på skolen med, er viktige. Det er (min erfaring) enklere å være ny i bhg enn i skolen. I bhg er det flere voksne til å hjelpe barnet inn i lek og i barnegruppa. Det er enklere å dele opp i lekegrupper for å la barna bli kjent med andre enn bestevennen. Det er også fint å ha noen kjente å starte på skolen med, når de da går over til å være yngst igjen, og skal bli kjent på en mye større plass enn bhg. Vennene i den nåværende bhg kan fortsatt forbli venner. De kan møtes på fritiden og dere kan også dra på besøk til den gamle bhg i en overgangsfase. De aller fleste bhg og bhgansatte er veldig åpne for slike ting. Uten å vite mer enn det du har skrevet i innlegget her og ikke kjenne deres familie, ville JEG ha byttet nå. Anonymous poster hash: 1aa46...19b Takk for flott svar. Det du skriver er likt med slik vi tror det er:P Jenta er nå ei positiv, utadvendt frøken. Bruker litt tid på å bli trygg på nye voksne, men når de først blir tatt inn i varmen så er de der 100%. Hun er flink å ta kontakt med barn, verbalt langt fremme og god i lek. Umulig å vite om hun fortsatt er slik som 6 åring, men det er vel vanlig å bli mer naturlig sjenert i den alderen. Hun selv sier hun vil begynne i den nye bhg'en, men hun forstår jo såklart ikke hele omfanget av det:P men virker positiv når jeg forteller om mange nye barn, nye voksne og nye leker:) Takk for ditt svar, vart nå veldig mye sikrere på at det er best for henne å flytte over snarest. Har vert i kontakt med styrer i bhg før, å hun ville gjøre det hun kunne for å få jenta mi inn der. Håper på det beste:) HI Anonymous poster hash: 97837...e97
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #19 Skrevet 19. februar 2016 Vi byttet bhg fordi vi flyttet til andre kanten av landet da sønnen vår var 4. Flyttingen måtte ha skjedd uansett, men vi valgte tidspunktet for at han skulle bli litt kjent med andre barn her før han begynte på skolen. Dummeste vi har gjort. Vi flyttet fra en fantastisk barnehage med alt på stell, glade barn og engasjerte og kjærlige voksne, til en barnehage med voksne som ikke virker å bry seg noe særlig og ikke kommuniserer med hverken hverandre eller foreldrene. Gutten vår gikk fra å være ivrig på å komme seg av gårde og løpe inn i barnehagen hver morgen til å gråte hver morgen fordi han ikke ville i barnehagen og klamre seg fast til oss. Han sier han leker alene hele tiden i barnehagen, de voksne sier det ikke er sant.. vet ikke hva vi skal tro. Han er også sosial i utgangspunktet, men litt forsiktig av seg og følsom. Han takler nok også dårlig at de voksne i barnehagen har en mer autoritær stil enn det han er vant til... Det skal sikkert mye til å havne i en barnehage som er like dårlig som denne, men hvis dere er fornøyd med den dere har ville jeg vært veldig forsiktig. Man vet hva man har... (Overgangen til skole blir for øvrig en stor overgang uansett.) Anonymous poster hash: a8878...d73
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2016 #20 Skrevet 20. februar 2016 Vi byttet bhg fordi vi flyttet til andre kanten av landet da sønnen vår var 4. Flyttingen måtte ha skjedd uansett, men vi valgte tidspunktet for at han skulle bli litt kjent med andre barn her før han begynte på skolen. Dummeste vi har gjort. Vi flyttet fra en fantastisk barnehage med alt på stell, glade barn og engasjerte og kjærlige voksne, til en barnehage med voksne som ikke virker å bry seg noe særlig og ikke kommuniserer med hverken hverandre eller foreldrene. Gutten vår gikk fra å være ivrig på å komme seg av gårde og løpe inn i barnehagen hver morgen til å gråte hver morgen fordi han ikke ville i barnehagen og klamre seg fast til oss. Han sier han leker alene hele tiden i barnehagen, de voksne sier det ikke er sant.. vet ikke hva vi skal tro. Han er også sosial i utgangspunktet, men litt forsiktig av seg og følsom. Han takler nok også dårlig at de voksne i barnehagen har en mer autoritær stil enn det han er vant til... Det skal sikkert mye til å havne i en barnehage som er like dårlig som denne, men hvis dere er fornøyd med den dere har ville jeg vært veldig forsiktig. Man vet hva man har... (Overgangen til skole blir for øvrig en stor overgang uansett.) Anonymous poster hash: a8878...d73 Takk for at du delte din erfaring. Trenger å høre ulike erfaringer før avgjørelsen blir tatt:)HI Anonymous poster hash: 97837...e97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå