Gå til innhold

Ufordragelig sjef

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann kom til Norge for 7 år siden, han har jobbet siden han kom, burgersjapper, butikker og på sykehjem. Har selv studert og tatt norskkurs ved siden av. De siste 3 årene har han jobbet i en liten bedrift, kontorjobb, blir betalt luselønn, men han har holdt ut, både for at familien skal ha forutsigbarhet mtp arbeidstider og håpet på at sjefen hans etterhvert skal gi ham lønn som fortjent. Han har høy utdanning i utgangspunktet, jobber hardt og er aldri borte fra jobb, bortsette fra sykt barn dager.

Hver gang han er hjemme fra jobb pga sykt barn, får han høre spydige kommentarer om at det ikke er normalt at barn er så mye syke. Vi jobber begge to, jeg i det offentlige, jeg prøver så langt jeg kan å være hjemme de dagene barnet vårt er sykt, men jeg kan ikke og mener skal ikke være den som er hjemme hver gang. Vi har aldri brukt opp våre 10 dager, så at sønnen vår er for mye syk eller unormal, er fullstendig tull. 

Nå har jeg vært sykemeldt 2 uker pga en operasjon og mannen min var hjemme med sønnen vår i 3 dager pga høy feber. Når han kommer på jobb gjør sjefen som forventet og kommenterer med at dette ikke normalt. Kritiserer også unødvendig ting bare for å lage dårlig stemning. 

Vi er i veldig sårbar situasjon, holder på med IVF, vi har ikke klart å få flere barn på egenhånd. Begge våre sjefer er klar over det, min er utrolig støttende, men mannen får angst hver gang han må nevne at han må ta fri. 

Dette ble et langt innlegg, men vi er så utrolig frustrerte, har nå sagt til mannen min at han skal snakke med sjefen sin og sier at han sier opp hvis dette fortsetter, det er ingen vernombud eller fagforening som kan hjelpe ham. 

Noen som kan komme med noen råd?

Anonymous poster hash: 78387...715
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff. Ville først og fremst fått mannen din til å organisere seg. Dernest prøvd å søke en annen jobb. Merkelig at sjefen behandler en ansatt sånn. Er han ellers fornøyd med innsatsen til din mann?

Trasig med sånne tilleggsbelastninger når man er i den prosessen dere er i nå. Bra at din sjef er støttende.

Kan jo også være at mannens sjef er av den gamle skole som mener barns sykdom er damas ansvar.

Gjest Antarctica
Skrevet

Faktisk mye vanligere enn folk liker å tro. Barns sykdom, barns tilvenning i bhg og lignende: alt dette er mors "ansvar" og mors problem, for mange arbeidsgivere.

Det er derfor fars andel av barselpermisjonen ikke automatisk kan overføres til mor. Hvis den ikke var lovpålagt, ville masse arbeidsgivere kreve at de "uunnværlige" mannlige ansatte overlot det hele til kona.

Skrevet

Her blander du snørr og barter!

Lønn er en ting: Det finnes ikke minstelønn i Norge, så med mindre bedriften har en tariffavtale og han blir nektet lønn ift. den har dere å komme med ang lønn, dere må gjerne mene at lønnen er lav, men det er nå engang sen lønnen sinna har godtatt!

Har har rett til å bruke syke-barn dager når dette er nødvendig. Han kan gjerne konfrontere sjefen på at han ikke kan være sur for dette.

At en arbeidsgiver lurer på om det virkelig er nødvendig å være borte fra jobb når den andre omsorgspersonen allerede er hjemme ikke så rart. Her må mannen da forklare hvorfor du ikke kunne ta deg av barnet med feber

Alle virksomheter skal ha verneombud elle en ansattrepresentant. Hvis han ikke har noen tillitsvalgt å kontakte betyr jo det bare at han ikke er fagorganisert. Det er faktisk hans eget valg.

Han bør jo ikke si opp arbeidsforholdet før han har en annen jobb å gå til. Han står jo fritt til å søke andre jobber hvis han mistrives.

Anonymous poster hash: 2b6de...554

Skrevet

Ja dette er en gammeldags sjef, kona jobber i samme bedrift og har selvfølgelig tatt alt av ansvar når det gjelder barn. 

Jeg nevnte deg med lønnen for å gi et helhetlig inntrykk av denne mannen, min mann får veldig lite betalt for den jobben han gjør, men det er ikke så lett å bare få en annen jobb, han har søkt, blitt kalt inn til intervju, men dessverre ikke fått napp hittil. Tilsvarende jobber i andre bedrifter ligger minst 100 000 kr over det mannen min får. Men det er ikke lønna som er hovedproblemet, det er holdningen hans. Ikke at andre blir behandlet bedre, det er baksnakking og sure miner når en kollega tar fri til begravelse for sin mor! Sjefen er utrolig fornøyd med innsatsen hans, så mye at andre blir bedt om å ta etter han, men du får ingen "goodwill" av den grunn.

Vi får undersøke mulighet for fagforening, men ingen i den bedriften er organisert, liten familiebedrift med mange sære regler. 

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja dette er en gammeldags sjef, kona jobber i samme bedrift og har selvfølgelig tatt alt av ansvar når det gjelder barn.

Jeg nevnte deg med lønnen for å gi et helhetlig inntrykk av denne mannen, min mann får veldig lite betalt for den jobben han gjør, men det er ikke så lett å bare få en annen jobb, han har søkt, blitt kalt inn til intervju, men dessverre ikke fått napp hittil. Tilsvarende jobber i andre bedrifter ligger minst 100 000 kr over det mannen min får. Men det er ikke lønna som er hovedproblemet, det er holdningen hans. Ikke at andre blir behandlet bedre, det er baksnakking og sure miner når en kollega tar fri til begravelse for sin mor! Sjefen er utrolig fornøyd med innsatsen hans, så mye at andre blir bedt om å ta etter han, men du får ingen "goodwill" av den grunn.

Vi får undersøke mulighet for fagforening, men ingen i den bedriften er organisert, liten familiebedrift med mange sære regler.

HI

Desto viktigere å være organisert da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...