Gå til innhold

Dere med eldre barn\skolebarn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er barna deres alene hjemme? For eksempel på ettermiddag\kveld? Og hvor gamle er de? Hva gjør dere når de er for store til sfo?

Mine barn er altfor små til å være alene hjemme, men lurer litt på hva som er vanlig. Kom over en diskusjon om dette på ett annet nettsted og på facebook. Der var det mange som nesten skrev at det var barnemishandling og la ungene være alene hjemme etter skolen for eksempel, selv om de ikke hadde rett på  sfo.. Men det funker vel ikke i praksis? Tenker når min går i 5 klasse og er ferdig med sfo, da slutter han i 2tiden, men jeg og pappaen er ikke hjemme før 4. Ingen kan ta flexitid. Må vi bytte jobb? hva i alle dager gjør folk? Heldigvis er dette noen år til, men jeg ble nysgjerrig når jeg så disse diskusjonene..

Ser at tidene har forandret seg siden jeg var liten. Da var det mange nøkkelbarn, og det var deilig å være hjemme alene ett par timer. I diskusjonen var det 16åringer som aldri hadde vært alene hjemme før..

Nå tenker jeg dagtid og kveld. Ikke natt.

Anonymous poster hash: 5c580...f0c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har to skolebarn. En i 6. klasse og en i 3. De sluttet begge helt på sfo da edste hadde et halv år igjen av fjerde, og før det hadde de halv plass et år. Det har funket helt fint å la de være hjemme alene i noen timer. De gjør lekser, spiser litt og gjør litt plikter. De har begge mobiltlf så de kan nå oss og vi kan nå de om det skulle være noe. Yngste er alene noen timer to dager i uken da de har kortere dag enn eldste. Det går også veldig bra. Det hadde nok kanskje vært litt annerledes for eldste om han måtte være alene da han gikk i 3. siden har alltid har vært litt mer husredd av seg. Minste er ikke det i det hele tatt, så det går helt fint :) Uansett tenker jeg at må de, så må de. Så lenge man har mulighet for å nå de på tlf, så klarer de seg alltids et par-tre timer alene. Er de husredd, går det også kanskje an å avtale med venners foreldre at de kan være med hverandre hjem på skift?

Skrevet

Noen folk er gale. Også kommer det noe an på hvordan og hvor man bor vil jeg tro. Mine barn var alene hjemme før og etter skolen fra da eldste gikk i 4.klasse og yngste gikk i 1.klasse. Noen få dager etter skolestart begynne yngste med dette. Virkelig null problem. En som går i 5.klasse bør virkelig klare og få lov til å være litt selvstendig.

Skrevet

Forresten, angående kveldstid, der har de ikke vært alene enda. Kun et par timer hvis vi har vært på møter el. Ikke hvis vi har gått ut elelr vært på besøk eller sånn. Det har det for det første ikke vært behov for, og så tenker jeg at jeg vil de skal bli litt eldre før det skjer. Ser for meg de hadde vært oppe altfor lenge og bare tullet og styrt hvis de skulle det ;)

Skrevet

En femteklassing kan jo fint klare seg alene et par timer. Det vil jeg bare tenke er deilig :-)

Og en 16-åring som aldri har vært alene hjemme??? Det er jo ikke normalt :-O Folk oppdrar ungene til å bli noen skikkelig uselvstendige pingler.

Jeg synes det kommer an på barnet. Om du tenker at din tredjeklassing kan gå hjem og låse seg inn før dere kommer hjem, så må det være helt greit. Det er dere som kjenner barnet best, og som vet om h*n fikser det greit ;-)

Skrevet

Ja, om mine barn er store nok til å være alene hjemme, må vi se an da, men håper jo de klarer det etterhvert for at hverdagen skal gå opp. Er det jeg er vant med og vokst opp med.

Skrevet

Er barna deres alene hjemme? For eksempel på ettermiddag\kveld? Og hvor gamle er de? Hva gjør dere når de er for store til sfo?

Mine barn er altfor små til å være alene hjemme, men lurer litt på hva som er vanlig. Kom over en diskusjon om dette på ett annet nettsted og på facebook. Der var det mange som nesten skrev at det var barnemishandling og la ungene være alene hjemme etter skolen for eksempel, selv om de ikke hadde rett på sfo.. Men det funker vel ikke i praksis? Tenker når min går i 5 klasse og er ferdig med sfo, da slutter han i 2tiden, men jeg og pappaen er ikke hjemme før 4. Ingen kan ta flexitid. Må vi bytte jobb? hva i alle dager gjør folk? Heldigvis er dette noen år til, men jeg ble nysgjerrig når jeg så disse diskusjonene..

Ser at tidene har forandret seg siden jeg var liten. Da var det mange nøkkelbarn, og det var deilig å være hjemme alene ett par timer. I diskusjonen var det 16åringer som aldri hadde vært alene hjemme før..

Nå tenker jeg dagtid og kveld. Ikke natt.

Haha! Bodde på hybel da jeg var 16😂

Mine skolebarn går i 3. og 6. og er alene hjemme. Er ikke barnemishandling, det er helt normalt. Er mer barnemishandling å ikke la 16-åringen være alene hjemme...😳

Anonymous poster hash: c128e...ce6

Skrevet

Min yngste begynte å være hjemme alene da han var 5 år. Han lekte og ville ikke være med på butikken. Jeg var borte ca 15 minutter og vi har mange gode naboer. Kjøpte også en dora-mobil (egentlig for gamle) der telefonnr til meg, far, farfar og morfar var programert inn og han bare kunne trykke på A for morfar osv.

Han har alltid storkost seg alene hjemme og er typen som aldri gjør noen sprell.

Han ville slutte i SFO i 2. Klasse. Han og en kompis gikk hjem fra skolen og bruker alt fra 20 minutter til 2 timer på 2 km. De koser seg, prater sammen, tar følge med andre, prater med en gammel dame som bor på skoleveien, finner en makk, leter etter en makk til, glemte vottene på skolen så da går de tilbake for å hente dem, prater med vaktmesteren, forteller hvilket tak fotballen ligger på og ser at vaktmesteren finner den osv...!

Hjemme vasker han hender, henger opp ytterklær og spiser litt. Så skal leksene gjøres, han leker litt, spiller litt iPad eller løper over til kompisen (nærmeste nabo)

Han eldste går i 5. Og sykler rett hjem, spiser og gjør lekser. Han reiser på trening før vi kommer hjem. Vi har middag sent, slik han er hjemme igjen.

Nå i vinterferien sover både 5. Og 3. Klassingen når vi drar på jobb. De har begge mobiler om det er noe. Vi reiser kl 7 og de står opp ca 9-9.30. Dagene styrer de selv, noen dager spiller de hele dagen, som regel har de kompiser på besøk, er hos kompiser eller på fotballbanen. De storkoser seg uten mas fra voksne.

Jeg jobber 5 minutter unna og de kan alltid ringe jeg om det er noe.

På kveldstid vil de ikke legge seg uten voksne hjemme og det er helt greit. Men er vi ute så spiser de, pusser tenner, rydder rommet og legger seg i sengen og leser til vi kommer hjem.

I helgene sitter de oppe så lenge de går lov og ser tv/spiller osv. Vi har vært i bryllup (edru selvsagt) til kl 01, og de var hjemme alene, la seg ikke men storkoste seg! Sjelden vi er ute lenger enn 22 når ungene er alene i helgene.

Anonymous poster hash: f5eab...68b

Skrevet

Mine er 8 og 10, og den største har hatt egen nøkkel i over et år. Nylig har også den minste fått det. De går hjem fra skole selv, men en eldste går ofte innom en kamerat før han kommer hjem. Har egen mobil og sender sms om hvor han er. De vet når det er middag, så da samles vi. Den største får lov å være alene noen dager fra 14-16 mens han venter på at vi kommer fra jobb. Den minste har halv plass på SFO.

De kan ikke stelle seg og legge seg aleine, men de får være hjemme et par timer aleine på kvelden hvis nødvendig. Men det er ikke hver uke. 8-åringen liker ikke å være helt aleine, men trives godt når de begge er hjemme. Jeg sender sms der det f eks står "Finn to minipizzaer i kjøleskapet og varm dem i mikroen!", eller "Nå er det tid for å gå på badet" og så kommer jeg selv hjem i tide til å legge dem.

Anonymous poster hash: b0551...78f

Skrevet

Hadde en venninne, som hadde yngre barn enn meg. Og hun mente det var barnemishandling, at jeg lot mitt barn på 8 år være alene da jeg var på butikken og sånn. Eller en time alene etter skolen. Og gradvis økte vi det, jo større barnet ble. Hun mente og at det var galskap og la en 10 åring være alene hjemme etter skolen. Men da barnet hennes ble eldre så fikk barnet være alene hjemme, omtrent fra samme tid som mine.

Nå er mine nesten 15 år og 9 år. Nå har alle vennene til 9 åringen sluttet på SFO, da det ikke var noe bra tilbud. Og da må de faktisk være alene 2-3 timer iblant. Nå er jeg sykemeldt, så min slipper. Men skal snart prøve meg på jobb igjen deltid, og da blir det jo noen dager han må være hjemme alene. Det går veldig fint.

Nesten 15 åringen, har fått være alene hjemme en natt og. Og i sommer så måtte jeg jobbe ene uka i ferien, og da var det hun som passet lillebroren sin hele dagen.

Anonymous poster hash: 21a26...bfe
Skrevet

Her går barna i 1 og 3 klasse og ingen av de er alene hjemme nei. På skolen her finnes det ikke SFO da det var for få søkere. Vi er hjemme både jeg og mannen så vi er alltid hjemme når de kommer med skolebussen.

Anonymous poster hash: a7018...d03

Skrevet

4. klassingen går på aktivitetsskolen (SFO i Oslo) men går hjem selv, låser seg inn og er hjemme alene fram til vi andre kommer hjem. Blir vel en times tid ca.

Har en 1. klassing også. Han er ikke helt alene hjemme, men kan være hjemme sammen med eldste om vi drar for å handle e.l og ikke blir borte lenge.

Anonymous poster hash: d0909...348

Skrevet

Her går barna i 1 og 3 klasse og ingen av de er alene hjemme nei. På skolen her finnes det ikke SFO da det var for få søkere. Vi er hjemme både jeg og mannen så vi er alltid hjemme når de kommer med skolebussen.

Forskjellen er jo at dine ikke skal få være alene hjemme før begge foreldrene er døde, om 45 år...

Skrevet

Forskjellen er jo at dine ikke skal få være alene hjemme før begge foreldrene er døde, om 45 år...

Er du frekk?!? Jo så klart skal de få lov til å være alene hjemme, men nå verken vil de eller trenger det gudskjelov. Hvorfor føler du for å være frekk? Ingen barn i klassene til våre barn er alene hjemme enda, det er alltid noen hjemme når de kommer hjem. Tydeligvis har du store problemer med det, kan du forklare meg hvorfor???? Huff, så mange frekke kjerringer her inne altså!

Skrevet

Her var det Sfo som var barnemishandleren. I 2. Klasse fikk han et nytt liv ved å bli nøkkelbarn

Skrevet

Er du frekk?!? Jo så klart skal de få lov til å være alene hjemme, men nå verken vil de eller trenger det gudskjelov. Hvorfor føler du for å være frekk? Ingen barn i klassene til våre barn er alene hjemme enda, det er alltid noen hjemme når de kommer hjem. Tydeligvis har du store problemer med det, kan du forklare meg hvorfor???? Huff, så mange frekke kjerringer her inne altså!

Tydeligvis klarte du ikke å svare meg nei, tenkte meg det gitt. Du skal være frekk men har ikke mot nok til å svare meg på spørsmålene jeg stiller. Frekk og feig er det du er!

Skrevet

Men så er det ikke alle som har to navere til foreldre heller da.

Anonymous poster hash: 0679c...810

Skrevet

Men så er det ikke alle som har to navere til foreldre heller da.

Anonymous poster hash: 0679c...810

Vet du hva navere er for noe? Nei tenkte meg det. Navere er mennesker som urettmessig mottar stønad fra nav. Vi er ikke navere da vi er uføre grunnet SYKDOM. Men du vet vel bedre enn fastlege, flere spesialister og nav tilsammen? Flirer godt nå, å nei du du vet nok ikke så veldig mye lille venn. Kom tilbake om noen år når du har fått livserfaring du lille pike. 😘

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...