Gå til innhold

Dere som har desemberbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

merker dere mye til dette gjennom skolegangen? Hvor lenge?

Har en gutt som er født på tampen av året.

Han er veldig oppvakt, men og veldig umoden. Det er faktisk en litt utfordrende kombinasjon.

Anonymous poster hash: 190f4...627
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv et desemberbarn og det har aldri vært et problem. Jeg var best i klassen i alt faglig sett, og generelt like moden (om ikke mer) enn mange av mine klassekamerater. 

Har selv et novemberbarn. Jeg ser at det kan bli litt utfordringer med å begynne på skolen med tanke på modenhet, men samtidig har han nå et halvt år igjen i barnehagen før skolestart og han kjeder seg litt.

Ved skolestart er det STOR forskjell på barna, og jeg tror ikke det at noen er født sent på året har så veldig mye å si. Barn er så forskjellige! Modenheten jevner seg ut etter hvert :) 

Anonymous poster hash: f6f0e...bcf
Skrevet

Min sønn er født i november og var absolutt ikke skoleklar når han begynte i første klasse. Nå går han i tredje og først nå begynner han å bli motivert og stor nok for å ta imot læring på skolen. Det begynner å løsne med skolearbeidet og lesing. Han fikk en dårlig start og jeg tror han hadde gjort det bedre på skolen hvis han hadde ventet ett år med å starte.

Etter min mening er spesielt guttene alt for små og umodne for å begynne på skolen når de er 5 år gamle.

Anonymous poster hash: 3e987...9b9
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Min desembergutt er skarp. Gjorde det best i klassen på alle tre nasjonale prøver. Han er derimot umoden sosialt, noe vi fortsatt merker godt nå i femtetrinn.

Anonymous poster hash: 67340...0fc

Skrevet

Har en gutt på 11 år som er født en uke før julaften. Han er en av de flinkeste i klassen faglig og har for lengst hoppet opp et klassetrinn i matte. Han leste før han begynte på skolen og er i grunn flink i alle fag. Han hadde nok noen utfordringer i første klasse i forhold til dette med å sitte i ro, være stille, komme inn med en gang når det ringte inn etter friminutt ol, men det er jo en stor overgang fra barnehagen, så det var han ikke alene om. Det roet seg i løpet av det første halve året. Så nei, ikke noe problem for han/oss at han er desemberbarn i hvert fall :)

Skrevet

Har både et desemberbarn og et novemberbarn.

Man merker forskjellen opp til de barna som er født i januar og februar.

Mitt desemberbarn finner seg stort sett venner som også er desemberbarn eller er født i januar/februar året etter, dvs som går klassen unner. H*n er rett og slett mer på nivå med disse barna når det gjelder modenhet enn med de eldre barna fra sin egen klasse. H*n går nå i 3. og det er stadig slik. Faglig er det ingen problemer.

Novemberbarnet sliter ikke fullt så mye men er komt i en klasse med mange desemberbarn så de er mange som stiller litt likt. Modenhetsmessig tror jeg h*n er ganske gjennomsnittlig, faglig ligger h*n fint an.

Anonymous poster hash: 31cdb...301
Skrevet

Har en gutt på 11 år som er født en uke før julaften. Han er en av de flinkeste i klassen faglig og har for lengst hoppet opp et klassetrinn i matte. Han leste før han begynte på skolen og er i grunn flink i alle fag. Han hadde nok noen utfordringer i første klasse i forhold til dette med å sitte i ro, være stille, komme inn med en gang når det ringte inn etter friminutt ol, men det er jo en stor overgang fra barnehagen, så det var han ikke alene om. Det roet seg i løpet av det første halve året. Så nei, ikke noe problem for han/oss at han er desemberbarn i hvert fall :)

Må bare legge til også, angående det sosiale. Han har fleste venner som er født tidlig på året (samme klassetrinn), og vi merker ingen forskjell på disse i oppførsel. De virker veldig jevngamle sånn sett. Han er mindre enn kompisene da, men det tror jeg i grunn ikke har noe å gjøre med når på året han er født. Han er mindre enn de fleste andre som er født rundt samme tid som han ser jeg (sammenligner med de født i første del av 2005).

Skrevet

Jeg ser at de to desemberbarna jeg vet om i første klasse er av de laveste. Men vet ikke om de er mer umodne. Den mest umodne vennen til min sønn er født tidlig på året. Det er store forskjeller mellom barna uansett.

Anonymous poster hash: 12b4d...43c

Skrevet

HI her.

Det har absolutt gått seg til hos oss og, men jeg har sett at vi må følge opp hele tiden. Kan ikke huske det var slik hos meg når jeg var skolejente.

Min sønn leker også best med de som er litt umodne i klassen og blir lett med på ting han ikke burde og det er stadig vekk ett eller annet.

Anonymous poster hash: 190f4...627
Skrevet

Mitt desember barn /slutten av desember fikk utsatt skolestart. Har bare vært positivt

Anonymous poster hash: b2b37...8b8

Skrevet

Har et desemberbarn, 28 desember, og han slet på skolen og var umoden til langt opp i ungdomskolen. De to neste er født i januar og vi merket fort at det var en fordel å være født så tidlig på året. Et år gjør mye i den alderen man er ved skolestart.

Vi søkte forøvrig om utsatt skolestart, men fikk avslag.

Skrevet

Mitt desemberbarn er faglig flink, men sosialt umoden. Har venner født sent på året og i klassen under. Vi vurderte å søke om utsatt skolestart, men Ppt mente at de kun innvilget det i spesielle tilfeller, og vårt barn var ikke umoden nok, selv om barnet slet mye med det sosiale.

Anonymous poster hash: 70de9...940

Skrevet

Her et sent november barn og en sent desemberbarn. Gutt og jente som nå går på ungdomsskolen og midt i barneskolen.  Begge har klart seg veldig bra. Henger godt med faglig og sosialt. 

Anonymous poster hash: ef66a...19f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...