Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Anonymous poster hash: 35d83...0a8
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Det kan være så mangt. Er vanskelig å gi et konkret svar. Hun som i måneder holdt barnet hjemme fra skolen, som brukte fysisk avstraffelse og som isolerte barnet fra resten av verden, hun vil jeg si drev med omsorgssvikt. Anonymous poster hash: f6d1c...7f9
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 Det kan være så mangt. Er vanskelig å gi et konkret svar. Hun som i måneder holdt barnet hjemme fra skolen, som brukte fysisk avstraffelse og som isolerte barnet fra resten av verden, hun vil jeg si drev med omsorgssvikt. Anonymous poster hash: f6d1c...7f9 Det ville jeg omtalt som mis handling. Jeg er oppvokst med omsorgssvikt. Familien vår sirklet rundt min mor, det vil si at om jeg hadde behov som det ikke tjente henne å dekke så ble de ignorert og avfeid. Jeg fikk kun positive tilbakemeldinger om de satte henne i et godt lys. Ingen bekreftelse på meg selv og min verdi. Rett og slett manglende omsorg for meg som menneske. Det er en form for omsorgssvikt. Det ble aldri oppdaget fordi fasade var fokus, det er lettere å plukke opp om barn fremstår som ustelte etc. Anonymous poster hash: ca651...6cd
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #4 Skrevet 17. februar 2016 Det kan være så mangt. Er vanskelig å gi et konkret svar. Hun som i måneder holdt barnet hjemme fra skolen, som brukte fysisk avstraffelse og som isolerte barnet fra resten av verden, hun vil jeg si drev med omsorgssvikt. Anonymous poster hash: f6d1c...7f9 Det ville jeg omtalt som mis handling. Jeg er oppvokst med omsorgssvikt. Familien vår sirklet rundt min mor, det vil si at om jeg hadde behov som det ikke tjente henne å dekke så ble de ignorert og avfeid. Jeg fikk kun positive tilbakemeldinger om de satte henne i et godt lys. Ingen bekreftelse på meg selv og min verdi. Rett og slett manglende omsorg for meg som menneske. Det er en form for omsorgssvikt. Det ble aldri oppdaget fordi fasade var fokus, det er lettere å plukke opp om barn fremstår som ustelte etc. Anonymous poster hash: ca651...6cd Nettopp, og det er akkurat slike innspill jeg er ute etter. Folk tenker ofte at omsorgssvikt er vold, rus og alt det åpenbare. Hvilke mindre åpenbare former for omsorgssvikt finnes det? HI Anonymous poster hash: 35d83...0a8
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #5 Skrevet 17. februar 2016 Overvektige unger- Skilsmissebarn som lever i koffert/bag Barn av foreldre som drikker så miljøet blir utrygt. Barn som til stadig er utsatt for svik, savn og kritikk Anonymous poster hash: b0ed9...628
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #6 Skrevet 17. februar 2016 Det kan være forskjellig, men det betyr forskjellige måter å ikke ta vare på, følge opp, stelle og passe på barnet sitt. Å overlate det til seg selv eller til uegnet barnevakt, ikke gi barnet skikkelig mat, vask og rene klær, tannpuss, ikke ta barnet til lege når det trengs, ikke dekke barnets behov for lek og læring, sosial omgang osv er omsorgssvikt. Å ikke følge opp barnet i det daglige, legge til rette for og hjelpe barnet til å komme tidsnok til skolen, få gjort lekser osv er omsorgssvikt. Jeg synes også det er omsorgssvikt å ikke søke hjelp til et barn som sliter med noe som dysleksi, lærevansker, synsfeil, adferdsvansker ol. Anonymous poster hash: f05dc...cf7
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #7 Skrevet 17. februar 2016 Syns det er omsorgsvikt når det daglige stell og renhold mangler.. For eksempel at barnet alltid har for smått tøy, det er skittent. Ungen kommer i bhg med middagsrester i ansiktet og sur rompe. Aldri vaske barnet i ansikt eller hender etter måltid. Aldri nok skiftetøy, eller at det er 4gensere, men ingen bukser. Hjemme er det skittent, rotete og kaos. Alle kan ha dager innimellom der man har glemt seg, og ikke sett flekker på tøy, eller at det mangler litt i hylla til ungen, men ikke hver dag, året rundt. Anonymous poster hash: 1f4b6...cc4
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #8 Skrevet 17. februar 2016 Først å fremst å ikke dekke barnas grunnleggende behov. Mat - sunn og næringsrik Klær - rent, tørt og tilstrekkelig varme Sko - sørge for at skoene ikke er for trange Trygghet og tilsyn - at barna føler seg trygge, elsket og ønsket i eget hjem og at man passer på at de ikke skader seg Hygiene - både tannpuss og kroppslig renslighet Helse - følge opp hvis barnet har sykdom Søvn - passe på at barna får tilstrekkelig med søvn Men også at foreldre setter grenser og regler som gjør at barna ikke risikerer og skade seg selv eller andre. Anonymous poster hash: 3922b...5e5
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #9 Skrevet 17. februar 2016 Etter å dekke de grunnleggende behov, så mener jeg at å ikke dekke følelsesmessige behov er omsorgssvikt. F.eks å ignorere et gråtende/trassende barn, å ikke snakke/småprate med barnet selv om det ikke har språk. Det viktigste i forhold til barn er slik jeg ser det å drive sensitiv omsorg, dvs å lese barnets følelser og behov, samt sette ord på det. Anonymous poster hash: 48794...ebf
anonomous Skrevet 17. februar 2016 #10 Skrevet 17. februar 2016 Enig med de andre her. Det å ikke dekke barnas daglige behov, det være alt fra mat, stell til omsorg(kos og klem) det å ikke gi barnet oppmerksomhet, manglende oppfølging av bhg og skole.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #11 Skrevet 17. februar 2016 Jeg har en tenåring, og ser at noen få av hennes venninner har fra rundt 11 års alderen måtte klare seg selv, gjerne enslig mor som enten jobber på kveldene, har kjæreste de er hos på kveldene. Så barnet må klare seg selv hver eneste kveld. Har levert bekymringsmelding på det ene barnet. Anonymous poster hash: 9f82a...497
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #12 Skrevet 17. februar 2016 Når foreldre har så store konflikter seg i mellom at de ikke klarer å ivareta barnets emosjonelle behov. Skjer ofte ved skilsmisser. Anonymous poster hash: 898e9...80a
Gjest Antarctica Skrevet 17. februar 2016 #13 Skrevet 17. februar 2016 Tror barn kan ha et godt liv både med fillete tøy, skitne hender og usunn mat, jeg, hvis det aller mest grunnleggende er på plass. Å få kjærlighet og varme, føle trygghet på kropp og sjel, å føle at de voksne rundt deg er til å stole på og at de ser og anerkjenner deg. Når folk ramser opp lister over hvordan skoene og renholdet bør være tenker jeg bare at de kun ser sin egen lille snevre horisont. Da utelukker man f eks at unger som vokser opp i fattigdom kan få adekvat omsorg. Men det kan de fint få! Og den usynlige omsorgssvikten som foregår i "rike" hjem, den kan barnevernet aller minst om...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #14 Skrevet 17. februar 2016 Jeg ser omsorgssvikt på nært hold uten at barnevernet klarer å gjøre noe med det. Det er rene og mette barn i dyre merkeklær, men som aldri blir sett av mor. Hun leser aldri en bok for dem, går aldri på tur, stiller aldri på kamper eller sammenkomster i bhg/skole, passer ikke på at barna kommer seg tidsnok på skolen. Hun har aldri laget middag og i kjøleskapet er det en kartong melk, en eske smør og en påleggspakke i tillegg til litervis med cola light (som er mors kosthold sammen med røyk). Hun har ikke festet dem i bilen siden de vokste ut av babysetene og sykkelhjelm har de aldri eid. Mor er også utålmodig og klager mye på ungene, både på oppførsel og utseende. Det er blitt meldt bekymring mange ganger, men siden besteforeldrene gjør alt de kan for å skjule hvordan det står til ved å kjøpe praktiske klær (mor kjøper heller en Burberryjakke til 3000 enn en god dress til bhg) og henter de hjem for middag et par ganger i uken så blir sak etter sak henlagt. Ungene lider jo ingen direkte nød iom at de er mette og varme, men de har det ikke godt nok og situasjonen deres er vår evige dårlige samvittighet. Vi prøver å veie opp så godt vi kan, men ungene merker at de er i veien for mor og det er det ikke noe vi kan fikse. Mor jobber sjelden og er mest opptatt av å ha det rent og ryddig enn å gi ungene oppmerksomhet. Anonymous poster hash: a86b5...bca
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #15 Skrevet 17. februar 2016 Her er nok omsorgen akkurat mistekravet tenker jeg. Man kan ikke ta alle barn ut av hjemmet. Anonymous poster hash: f665e...384
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #16 Skrevet 17. februar 2016 Omsorgssvikt kan være så mangt og komme i mange former. Jeg tenker at helt generelt sett er det omsorgssvikt når: - Man ikke setter barnas behov foran sine egne. - Man ikke klarer å ivareta barnas grunnleggende behov. Det gjelder både følelsesmessig, psykisk, fysisk og materielt sett. - Man ikke klarer å følge opp barnet. Jeg tenker på å følge opp mtp helsestasjon, kontroller, tannlege, skole, lege, at de når de milpælene et barn skal nå, og lignende. Om f.eks barnet har dårlig språkutvikling, så gjør man sitt ytterste for å hjelpe til med dette og legge til rette for barnet, og ikke minst skaffe hjelp om det trengs. Anonymous poster hash: ca804...afc
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #17 Skrevet 17. februar 2016 Omsorgssvikt er svært ofte ikke bare svikt på et område, men flere mangler i omsorgsbasen. Svikt kan være mangel på tilsyn, mangel i eller fravær av tilknytning, mangel på regulering, fravær eller mangel på utviklingsstøtte, dårlig eller mangelfull emosjonell omsorg, ignorering, vold i nære relasjoner eller mot barnet ( fysisk, psykisk, materiell og latent), seksuelt misbruk, store foreldrekonflikter, umodenhet hos foreldre, misbruk, rus, mangel på interesse og oppfølging i skole og på fritiden, unnlate å gi barnet adekvat helsehjelp, manglende skjerming fra voksenproblemer, barn som blir medavhengige osv. Min erfaring er at det ofte er flere mangler på flere områder som fører til svikt i barnets omsorg. Anonymous poster hash: d84a1...342
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #18 Skrevet 17. februar 2016 Når man ikke greier å ivareta et barns basiske behov over en lengre periode, både fysisk ( mat, drikke, pleie ) og psykisk ( omsorg, stimulere læring, følelser ++ ) Anonymous poster hash: 4baa5...b34
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #19 Skrevet 17. februar 2016 A4 Norge, hva med barna i fattige land der ville nok norsk barnevern gått amok En mor med dårlig råd kan være bedre mor en den som fyller barnets liv med merkeklær og ting men forsømmer å gi barnet kjærlighet, at barnet blir sett og hørt. Et barn som ikke får sykkel, data, mobil lyder ingen nød så lenge andre behov er dekket. Et barn som blir overlatt til seg selv ? Det kommer an på alderen på barnet om det er skadelig, en tenåring har godt av å lære selvstendighet og klare lage enkle måltider og være alene noen timer uten at Hønemor og far er 100% tilstede. Så lenge det ikke er flere ganger hver uke, hele året liksom. Vi pakker barna våre så inn i bomull at de får seg en knekk når de stiger inn i den virkelige verden og skal klare seg på egenhånd. På arbeidsplassen så møter de motstand, blir ikke hørt eller sett, må imøtekomme krav og flere norske ungdommer sliter for de får sjokk etter å ha blitt bært rundt på en pidestall av sine foreldre. Anonymous poster hash: 143c9...a61
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #20 Skrevet 17. februar 2016 Hmm du har det åpenbare... Men for meg er omsorgsvikt når barnet tar fysisk eller psykisk skade av det.. Vet det blir veldig difust.. Det kan være mye og det kan være lite. Men at en unge går med klær med flekker som ikke går av i barnehagen, så ser jeg ingen omsorgssvikt. Bare at det er praktisk å la de slite ut barnehagetøyet. Kan ikke kjøpe nye klær hver gang flekker ikke går av i vask... Det vil jo si at mine trenger ny garderobe annenhver måned Tror heller ikke barnet tar skade av det. Samme med "rotete" hjem, alle kan ha overfylte skittentøyskurver til tider, rotete kjøkken,skitne gulv osv.. Det handler om hvor ofte det faktisk blir gjort rent.... Klart er det drit møkkete, søppel som aldri blir tatt osv... og rett og slett helseskadelig... Da sier det seg selv. Du kan ha litt "rotete" hjem og ingen barn som trenger å lide av den grunn. Samme med skilsmisse barn... For mange er det eneste utvei og til det beste for familien som enhet. Det kommer an på konfliktnivået foreldrene imellom. Ellers mener jeg på generell basis at omsorgssvikt er når du merker en adferdendring i barnet. Altså du leser ikke barnet ditt og klarer ikke dekke behovene deretter. Når du setter deg selv foran dine egne barn( og mener da selvfølgelig at du eksempelvis kjøper deg en dyr kåpe til 4000 kr foran viktige behov til ungene. Eller når du er så egosentrisk at du kun klarer å se ting fra eget ståsted og behandler ungene dine som en byrde) Ikke fordi du tar en venninnekveld i ny og ne He he Anonymous poster hash: d6cb1...526
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #21 Skrevet 17. februar 2016 Når man setter seg selv framfor barnet,mener ikke at man ikke skaø ha egentid og kunne tenke på seg selv,men barnet/barna kommer alltid først så kan man tenke på seg selv. Når man tenker merr på vennskapet til bf enn hva som er best for barnet. Når man glemmer tilstelninger i barnehage/skole gjentatte ganger Når man ikke har de nødvendige klærene barna trenger i forhold til årstid. Når man ikke tar bekymringer bf,barnehage har i forhold til helsen til barnet. Anonymous poster hash: 3a025...ee7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå