Gå til innhold

Irritert ang. skistafett...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle nordmenn er ikke født med ski på bena, og av ulike grunner går ikke alle familier på lange skiturer. Her har barna "gamle", smørefrie ski, som de bruker 2-3 ganger i året.

 

Skolen skal delta på stafett mot andre skoler i området, og datteren min har sagt at det hørtes morsomt ut å gå på ski (slik hun gjør de gangene hun er på skitur). Hun har derfor blitt påmeldt (uten vårt samtykke), blant elever som går på ski ofte, som har "riktige" skiklær, gode smøreski og langt mer erfaring. Vi foreldrene har blitt informert om dette i ettertid. 

 

Jeg synes det er heller spesielt at skolen lar elever melde seg på selv. Det er bra hun viser interesse, men jeg ser jo at hun ikke helt har skjønt hva hun har meldt interesse for. Hvis hun vil, så reiser vi til stafetten, men det må være helt jævlig å være den som blir helt parkert av de andre. De skal gå en kilometer, og det er langt å gå fort for ei som hittil har hatt skia på bena 1 gang denne vinteren.  

 

Er det normalt at skoler går fram på denne måten? Og hadde dere latt deres barn delta, når forutsetningen er milevis fra de andre? 



Anonymous poster hash: 05c09...6fb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, aldri. Jeg hadde tatt kontakt med skolen, og bedt de melde henne på sammen med de uten noe særlig erfaring.

Det der vil aldri bli noen god opplevelse for henne.

 

Anonymous poster hash: 464f0...a55

Skrevet

Nei, aldri. Jeg hadde tatt kontakt med skolen, og bedt de melde henne på sammen med de uten noe særlig erfaring.

Det der vil aldri bli noen god opplevelse for henne.

 

Anonymous poster hash: 464f0...a55

 

 

Pluss at hun kan bli hakkekylling for resten av laget som gjerne har et mål å vinne.

Skrevet

Hvor gammel er hun? Vet du at alle de andre er knallgode? Kan hun ikke få lånt seg noen ski som virker, så den hindringen er fjernet i hvert fall? Det er drepen for skilysten og evnen å gå på sånne elendige ski som gjør det mye vanskeligere og mer slitsomt  å gå, ikke minst å gå fort.

Og så ta henne med ut et par ganger så hun får gått seg inn?

 

Jeg syns dere skal la henne få gå hvis hun vil, men forbered henne på realitetene.



Anonymous poster hash: dd91a...b48
Skrevet

Hvor gamle er disse barna?

Er det førsteklasse tenker jeg at det skal være gøy for alle uansett nivå. Er barna 10 år kan det stille seg annerledes.

 

Anonymous poster hash: 442f8...1fd

Skrevet

Nå får du sikkert svar fra Pashla og andre likesinnede at du er en dårlig forelder som ikke kjøper kvalitetsski til barnet ditt og går på ski med barnet hver helg :D

Skrevet

De er 8 år. For meg blir det litt en prinsippsak. Skolen kan ikke godta at 8-åringer har ansvar for å melde seg selv på uten samtykke. De som deltar ellers er skimennesker. Ja, jeg kan låne utstyr, men jeg kan ikke smøre.

Vi gjør mye annet enn å gå på ski. Jeg er i mot at skolen skal være en arena der krav til nok så dyrt utstyr er gjeldende. Selv om vi har hatt en kultur for ski i Norge, betyr det ikke at man oppdrar en gjeng tapere om man ikke blir skigåere. Hva andre måtte men om at vi ikke er en skifamilie, er i grunn uinteressant. Jeg var mer usikker på om jeg skulle la henne gå fordi det høres gøy ut, eller skjerme henne. Ønsker hun å begynne og gå mer på ski, er selvfølgelig saken grei. Da går hun jo mer i eget tempo...

 

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/skisport/Vi-er-ikke-fodt-med-ski-pa-beina-6510919.html

 

 

http://www.dagbladet.no/2016/02/13/kultur/meninger/ski/skole/utdanning/43090408/

 

HI

 



Anonymous poster hash: 05c09...6fb
Skrevet

Det spørs jo helt hva slags kriterier skolen har for å stille.  Hos oss har vi noen aktiviteter / konkurranser vi er på meg som vi stiller det beste laget for å gjøre det best mulig og da har vi uttak på forhånd, og så har vi noen hvor vi deltar fordi det viktigste er å delta, og da kan de som vil melde seg på og blir det for mange, blir det loddtrekning.  Da snakkes det mye om på forhånd at vi er stolte av å delta og vi bryr oss ikke om å bli best, vi skal bare bli best i å delta og i at det som har lyst får sjansen til å bli med.

 

Deltar skolen for å bli beste, er det dårlig gjort overfor elevene å ta med elver som helt tydelig vil falle av lasset.

Skrevet

Skoleskistafetten er i utgangspunktet ikke noe skolen har ansvaret for eller regien med.

Det er et arrangement hvor målsetningen er å få folk opp og ut i aktivitet. Alle som vil kan delta. Hve klasse og hver skole kan delta med så mange lag de vil.

 

Minsten her er 8 og går aktivt på ski. Men i hennes klasse er det veldig mange som ikke gjør det. Og selv blant de som er på strekning, så er det variabler hva slags utstyr de har, hva slags bekledning de har og hvir gode de er. Noen er med på trening for den sosiale biten og det kan fint være at "per", som heller spiller fotball, er mye bedre på ski enn minstemann her i huset :)

 

Klassen her skal delta med 5 lag fordi så mange hadde lyst til å være med. Helt topp tenker jeg!! Det viktigste er ikke å vinne her :) Hadde det vært 7-trinn så hadde det selvsagt ære litt annerledes!

 

Skolestafetten er vinterens svar på Tinestafetten som skolene har om sommeren. Om vinteren er ski i fokus, om sommeren er løping i fokus. Og realiteten er: slett ikke alle barn er gode til å løpe heller, selv om det ikke krever noe utstyr annet enn joggesko. Men også her er deltakelsen det viktigste. Alle skal få være med hvis de vil!

 

Jeg synes det er flott at skolen deres har en lav terskel for påmelding til slike ting, sånn at det ikke bare blir de "gode" elevene som får lov til å være med. Hvis dere foreldre tenker at hun virkelig ikke har noe på et sånt arrangement å gjøre, så får dere heller melde henne av da!eller dere kan prøve å gjøre det til en god opplevelse og snakke positivt om arrangementet.

 

Anonymous poster hash: 383f4...911

Skrevet

Skoleskistafetten er i utgangspunktet ikke noe skolen har ansvaret for eller regien med.

Det er et arrangement hvor målsetningen er å få folk opp og ut i aktivitet. Alle som vil kan delta. Hve klasse og hver skole kan delta med så mange lag de vil.

 

Minsten her er 8 og går aktivt på ski. Men i hennes klasse er det veldig mange som ikke gjør det. Og selv blant de som er på strekning, så er det variabler hva slags utstyr de har, hva slags bekledning de har og hvir gode de er. Noen er med på trening for den sosiale biten og det kan fint være at "per", som heller spiller fotball, er mye bedre på ski enn minstemann her i huset :)

 

Klassen her skal delta med 5 lag fordi så mange hadde lyst til å være med. Helt topp tenker jeg!! Det viktigste er ikke å vinne her :) Hadde det vært 7-trinn så hadde det selvsagt ære litt annerledes!

 

Skolestafetten er vinterens svar på Tinestafetten som skolene har om sommeren. Om vinteren er ski i fokus, om sommeren er løping i fokus. Og realiteten er: slett ikke alle barn er gode til å løpe heller, selv om det ikke krever noe utstyr annet enn joggesko. Men også her er deltakelsen det viktigste. Alle skal få være med hvis de vil!

 

Jeg synes det er flott at skolen deres har en lav terskel for påmelding til slike ting, sånn at det ikke bare blir de "gode" elevene som får lov til å være med. Hvis dere foreldre tenker at hun virkelig ikke har noe på et sånt arrangement å gjøre, så får dere heller melde henne av da!eller dere kan prøve å gjøre det til en god opplevelse og snakke positivt om arrangementet.

 

Anonymous poster hash: 383f4...911

Det jeg reagerer mest på, er vel egentlig at de lar barna melde seg selv på et arrangement som går på kveldstid, uten å forhøre seg med foreldrene. Jeg synes det er greit om hun vil gå mer på ski, men jeg vil jo ikke ar hun skal føle at hun mislykkes heller. Mange skoler topper lagene, og da er det lite kjekt å være den som ødelegger for resten av laget.

 

Og nei, jeg har ikke snakket negativt om det til henne, Hun må få velge selv... 

 

Anonymous poster hash: 05c09...6fb

Skrevet

 

Skoleskistafetten er i utgangspunktet ikke noe skolen har ansvaret for eller regien med.Det er et arrangement hvor målsetningen er å få folk opp og ut i aktivitet. Alle som vil kan delta. Hve klasse og hver skole kan delta med så mange lag de vil.Minsten her er 8 og går aktivt på ski. Men i hennes klasse er det veldig mange som ikke gjør det. Og selv blant de som er på strekning, så er det variabler hva slags utstyr de har, hva slags bekledning de har og hvir gode de er. Noen er med på trening for den sosiale biten og det kan fint være at "per", som heller spiller fotball, er mye bedre på ski enn minstemann her i huset :)Klassen her skal delta med 5 lag fordi så mange hadde lyst til å være med. Helt topp tenker jeg!! Det viktigste er ikke å vinne her :) Hadde det vært 7-trinn så hadde det selvsagt ære litt annerledes!Skolestafetten er vinterens svar på Tinestafetten som skolene har om sommeren. Om vinteren er ski i fokus, om sommeren er løping i fokus. Og realiteten er: slett ikke alle barn er gode til å løpe heller, selv om det ikke krever noe utstyr annet enn joggesko. Men også her er deltakelsen det viktigste. Alle skal få være med hvis de vil!Jeg synes det er flott at skolen deres har en lav terskel for påmelding til slike ting, sånn at det ikke bare blir de "gode" elevene som får lov til å være med. Hvis dere foreldre tenker at hun virkelig ikke har noe på et sånt arrangement å gjøre, så får dere heller melde henne av da!eller dere kan prøve å gjøre det til en god opplevelse og snakke positivt om arrangementet.Anonymous poster hash: 383f4...911

Det jeg reagerer mest på, er vel egentlig at de lar barna melde seg selv på et arrangement som går på kveldstid, uten å forhøre seg med foreldrene. Jeg synes det er greit om hun vil gå mer på ski, men jeg vil jo ikke ar hun skal føle at hun mislykkes heller. Mange skoler topper lagene, og da er det lite kjekt å være den som ødelegger for resten av laget. Og nei, jeg har ikke snakket negativt om det til henne, Hun må få velge selv...  Anonymous poster hash: 05c09...6fb

Men da får du jo bare ta en prat med skolen og si at det ikke passer for dere på kveldstid da!

Det er sjelden noe problem at noen trekker seg, det er nok skolen vant med. Det er alltids noen som vil gå flere etapper eller de trekker et lag hvis det er mange som backer ut!

 

Anonymous poster hash: 383f4...911

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...