Gå til innhold

fritidsaktiviteter - hvor mange er normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har to gutter 8 og 9 år. 

de driver med fotball, svømming og kampsport - nå vil minste begynne med motorcross og største på popping...

all ære til at de ønsker å teste ut nye arenaer, de er fulle av energi og de går fint (enn så lenge) å kombinere med lekser og skole forøvrig. 

men jeg begynner å slite med å få timeplanen til å gå opp med henting, kjøring, stevner, kamper cup'er..

økonomien er jo også en del av dette, men ikke såpass at jeg vil kutte ut noen ting av den grunn.

spørsmålet mitt er jo som overskriften sier - hvor mange aktiviteteter er det vanlig å ha?

og hvordan gjør dere med logistikken når det er 5 aktiviteter på ei uke - fordelt på to?

Anonymous poster hash: d8237...47b
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Hadde ikke mine fått lov til.

De er i samme alder og har én spilletime og én trening hver.

Skrevet

2 aktiviteter hver.

Anonymous poster hash: 1d120...142

Skrevet

Vi har satt stopp på to ting hver. Vil de begynne på noe nytt, må de slutte på noe annet. Vi skal ha tid til lekser, venner og familie innimellom.

14 åringen trener kampsport 3 ganger i uka og går på ungdomsklubb en kveld.

12 åringen trener kampsport 2 ganger i uka og fotball to ganger. Når kamper starter trener han kun en gang kampsport og fotball 3 ganger.

Anonymous poster hash: bbdaf...7fb

Skrevet

Maks to aktiviteter hver. Timeplanen skal gå opp, og jeg mener at barna også trenger tid til å være litt hjemme og i uformelt samvær med venner. Tre kvelder pr uke med faste aktiviteter er sikkert nok, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 51227...052

Skrevet

De har en aktivitet hver i tillegg til at vi er i basseng en gang i uken. Det er nok, de skal tross alt ha tid til venner, lekser, oss, slappe og å kjede seg innimellom.

Skrevet

Vi har satt grensen ved tre aktiviteter for vår 9-åring. Hun driver med tre idretter, men to av dem har ulik sesong (fotball og langrenn), så vi velger bort treninger etc utenom sesong.

Hu. Har lyst til å begynne på en aktivitet til, men det er helt uaktuelt for oss. Uka har bare 7 dager, og vi lillebroren må jo også følges opp.

Helt lov å si at om de skal begynne på mer, må noe velges bort.

Anonymous poster hash: 74046...12c

Skrevet

Vi har satt grensen ved tre aktiviteter for vår 9-åring. Hun driver med tre idretter, men to av dem har ulik sesong (fotball og langrenn), så vi velger bort treninger etc utenom sesong.

Hu. Har lyst til å begynne på en aktivitet til, men det er helt uaktuelt for oss. Uka har bare 7 dager, og vi lillebroren må jo også følges opp.

Helt lov å si at om de skal begynne på mer, må noe velges bort.

Og logistikken: vi samarbeider med andre i nabolaget og deler på kjøring og henting. Det er helt nødvendig for å få ettermiddagene til å gå rundt når barna skal på hver sin trening samme kveld.

Skrevet

Våre har et maks på 2 aktiviteter hver. Eldste på 11 spiller fotball, med tre treninger + kamper i uken har han i grunn ikke tid til mer enn det og lekser og kompiser. For han hadde en aktivitet til blitt for mye. Han syns heldigvis fotball er mer enn nok og det trenes i fritiden også.

Yngste er akkurat nå med på dansing. Frem til før jul gikk hun også på svømming. En liten periode gikk hun på dansing, svømming og fotball. Det ble for mye og det kræsjet med kamper og oppvisninger, så hun måtte velge vekk en av tingene. Nå er det mulig hun skal begynne på fotball igjen siden hun har sluttet på svømming, får se hva hun vil ;)

Anonymous poster hash: b580f...d70
Skrevet

Herregud for et styr! Jeg sier én, maks to aktiviteter. Kanskje flere hvis det er organisert sånn at de kan ordne ALT selv (sykle/gå til trening /øving, gratis, krever ingenting av foreldrene)

Anonymous poster hash: 33e69...ef8

Skrevet

Jeg har en grense på to aktiviteter pr barn.

Jeg jobber selv med ungdommer og jeg tror at disse som hver dag i uken er opptatt med organiserte aktiviteter - ofte flere forskjellige på samme dag - kan komme til å mangle noe på andre fronter. På samme måte som at de som aldri er med på noe kommer til å mangle noe.

Det er utviklende å være med på nye ting, teste ut ting, trene osv men det må være en være en gylden middelvei. Blir det for mye mangler nedetiden og de dagene hvor det ikke er noe skjemalagt og man må styre og forme dagen sin selv, kan være spontan, kan hente seg inn igjen, kan være kreativ uten å være på et kurs f eks. Det skal være tid og overskudd til å filosofere i hverdagen (for å bruke et fint ord). Om hverdagen er for tettpakket med forskjellige aktiviteter dreier alt seg om praktisk tenking: Logostikk, lekser, dusje nå, spise kl 16.47 for å rekke trening etterpå osv. Det blir ikke tid til å tenke de uplanlagte tanker i samme grad.

Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare dette så det blir forståelig for andre. Det er ikke bassert på noen form for forskning men etter å ha arbeidet med ungdommer i mange år nå er det slik jeg tenker. Min rent personlige mening.

Uansett finns det så mange aktivitetstilbud i dag at man er nødt til å velge noe fra på et eller annet tidspunkt...

Anonymous poster hash: 85579...72a
Skrevet

Eldste her i huset spiller fotball. 1 kamp og 1 trening i uka + diverse cuper i løpet av året. I tillegg går han på dansing (hip hop) 1 gang i uken. Før jul gikk han på terrengløp 1 gang i uken, men da gikk han ikke på dansing.

Det holder lenge her i huset, det skal gjøres lekser, være med venner og han skal ha energi til det.

Anonymous poster hash: 63aa3...7d1

Skrevet

2 aktiviteter holder lenge! (Et unntak er ting som går i sfo-tiden).

Anonymous poster hash: 9b30e...92d
Skrevet

Frøkna på 9 har to aktiviteter. Ridninga tar en del tid, så flere aktiviteter er uaktuelt.

Skrevet

Det kommer litt an på hva slags aktiviteter det er.

9-åringen min går på turn en dag i uken og på speidern en gang i uken, det går helt greit.

Men 12-åringen spiller fotball og de trener jo 4 ganger i uken pluss cuper, kamper o.l. i tillegg, han har ikke tid til mer enn en ting.

Det er ikke nødvendig å ha organiserte ting hver dag, de trenger å bare møte venner og leke på egenhånd også....

Når de blir eldre og konkurrering og topping av idretten blir et tema, fra 12-års alderen nytter det ikke å trene en gang i uken. Du får ikke plass på fotballaget om du trener en gang i uken når resten av laget trener 4 ganger i uken. 

Anonymous poster hash: 69718...3f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...