Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #1 Skrevet 17. februar 2016 Jeg skal utredes for noe som jeg bekymrer meg veldig for. Det er 12 uker ventetid der jeg skal. Nå viser det seg at legen glemte å sende henvisningen og når jeg kontaktet dem i går var det bare å beklage sa de. Den skulle vært sendt for 4 uker siden. Så nå må jeg vente 16 uker :-(. Burde ikke legen kunne gjøre noe? Anonymous poster hash: f7820...ed9
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #2 Skrevet 17. februar 2016 Legen kan ikke gjøre noe. Du kan imidlertid ringe jevnlig, og høre om de har fått noen avbestillinger. Si at du kan stille på kort varsel om det dukker opp en ledig time (hvis du kan det da...) Anonymous poster hash: 92d46...ffd
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2016 #3 Skrevet 17. februar 2016 Hva skulle legen gjøre mener du? Anonymous poster hash: 6c1b7...d49
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #4 Skrevet 18. februar 2016 Hva skulle legen gjøre mener du? Anonymous poster hash: 6c1b7...d49 Faktisk snakke med noen der jeg skal. De har garantert hastetimer. To ganger har hun sendt meg SMS at henvisningen er blitt sendt og så viser det seg at hun ikke har gjort det. Syns det er litt dårlig og det er liksom ikke bare vondt i ryggen jeg skal utredes for heller. HI Anonymous poster hash: f7820...ed9
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #5 Skrevet 18. februar 2016 Hva skulle legen gjøre mener du? Anonymous poster hash: 6c1b7...d49 Faktisk snakke med noen der jeg skal. De har garantert hastetimer. To ganger har hun sendt meg SMS at henvisningen er blitt sendt og så viser det seg at hun ikke har gjort det. Syns det er litt dårlig og det er liksom ikke bare vondt i ryggen jeg skal utredes for heller. HI Anonymous poster hash: f7820...ed9 Nei, greit nok det. Men vet du; alle henvisninger som kommer inn på sykehus blir vurdert, også mtp hastegrad, og du vil få en ventetid satt ut fra den vurderingen. Hvis din lege ringer og får deg sneket inn i køen så går dette ut over andre pasienter som potensielt har ventet lengre enn deg. Det er riktignok ikke din skyld st legen din har somlet, men det er sannelig ikke de andre pasientene sin skyld heller. Anonymous poster hash: 6c1b7...d49
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #6 Skrevet 18. februar 2016 Hva skulle legen gjøre mener du? Anonymous poster hash: 6c1b7...d49 Faktisk snakke med noen der jeg skal. De har garantert hastetimer. To ganger har hun sendt meg SMS at henvisningen er blitt sendt og så viser det seg at hun ikke har gjort det. Syns det er litt dårlig og det er liksom ikke bare vondt i ryggen jeg skal utredes for heller. HI Anonymous poster hash: f7820...ed9 Nei, greit nok det. Men vet du; alle henvisninger som kommer inn på sykehus blir vurdert, også mtp hastegrad, og du vil få en ventetid satt ut fra den vurderingen. Hvis din lege ringer og får deg sneket inn i køen så går dette ut over andre pasienter som potensielt har ventet lengre enn deg. Det er riktignok ikke din skyld st legen din har somlet, men det er sannelig ikke de andre pasientene sin skyld heller. Anonymous poster hash: 6c1b7...d49 Nei jeg skjønner det jeg syns bare det er kjipt å vente 12 uker på å finne ut om jeg har hjertesykdom, og når legen da tabber seg ut tre ganger må jeg vente ytterligere fire uker. Men men viser bare at man ikke kan stole på legen sin til tider. Hun skulle ringe meg tilbake når jeg oppdaget dette for to dager siden men har ikke hørt noe enda... Anonymous poster hash: f7820...ed9
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #7 Skrevet 18. februar 2016 Hva skulle legen gjøre mener du? Anonymous poster hash: 6c1b7...d49 Faktisk snakke med noen der jeg skal. De har garantert hastetimer. To ganger har hun sendt meg SMS at henvisningen er blitt sendt og så viser det seg at hun ikke har gjort det. Syns det er litt dårlig og det er liksom ikke bare vondt i ryggen jeg skal utredes for heller. HI Anonymous poster hash: f7820...ed9 Nei, greit nok det. Men vet du; alle henvisninger som kommer inn på sykehus blir vurdert, også mtp hastegrad, og du vil få en ventetid satt ut fra den vurderingen. Hvis din lege ringer og får deg sneket inn i køen så går dette ut over andre pasienter som potensielt har ventet lengre enn deg. Det er riktignok ikke din skyld st legen din har somlet, men det er sannelig ikke de andre pasientene sin skyld heller. Anonymous poster hash: 6c1b7...d49 Nei jeg skjønner det jeg syns bare det er kjipt å vente 12 uker på å finne ut om jeg har hjertesykdom, og når legen da tabber seg ut tre ganger må jeg vente ytterligere fire uker. Men men viser bare at man ikke kan stole på legen sin til tider. Hun skulle ringe meg tilbake når jeg oppdaget dette for to dager siden men har ikke hørt noe enda... Anonymous poster hash: f7820...ed9 Men da tar du å ringer tilbake på nytt og spør i stedet for å sitte her å klage. Og husk at alle andre som henvises samme sted har samme problematikk, eller beslektet, som det du har. Men, når du faktisk vet at henvisningen er kommet frem kan du ringe poliklinikken, forklare situasjonen og spørre om muligheten til å få time tidligere. Har de mulihget, og det ikke går ut over andre pasienter som trenger det mer, får du jo selvsagt det. Anonymous poster hash: 6c1b7...d49
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #8 Skrevet 18. februar 2016 Hvis det var viktig ville du vel ringt dit du skal og bekreftet mottakelse. Velger du å ta lite ansvar selv, kan ting gå galt. Få andre som bryr seg om du har det ubehagelig. Anonymous poster hash: 72735...705
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #9 Skrevet 18. februar 2016 Selv om ventetiden er estimert til 12 uker betyr det ikke at alle venter 12 uker. Alle henvisninger vurderes utfra problematikk og hastegrad. Hadde legen din mistenkt alvorlig hjertefeil som måtte gjøres noe med hurtig, så hadde du blitt innlagt på dagen...... Anonymous poster hash: 37c39...593
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #10 Skrevet 18. februar 2016 Husk å bytte fastlege! Anonymous poster hash: 2747d...387
Luksusdyret Skrevet 18. februar 2016 #11 Skrevet 18. februar 2016 D Hvis det var viktig ville du vel ringt dit du skal og bekreftet mottakelse. Velger du å ta lite ansvar selv, kan ting gå galt. Få andre som bryr seg om du har det ubehagelig.Anonymous poster hash: 72735...705 Det er da virkelig ikke vanlig å ringe sykehuset for å spørre om de har fått henvisning, når en lege henviser. Det er faktisk ikke pasientens ansvar.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #12 Skrevet 18. februar 2016 D Hvis det var viktig ville du vel ringt dit du skal og bekreftet mottakelse. Velger du å ta lite ansvar selv, kan ting gå galt. Få andre som bryr seg om du har det ubehagelig. Anonymous poster hash: 72735...705 Det er da virkelig ikke vanlig å ringe sykehuset for å spørre om de har fått henvisning, når en lege henviser. Det er faktisk ikke pasientens ansvar. Jo, det er faktisk svært vanlig at folk ringer å sjekker dette. Hilsen en som jobber på sykehus med vurdering av henvisninger. Anonymous poster hash: 6c1b7...d49
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #13 Skrevet 18. februar 2016 D Hvis det var viktig ville du vel ringt dit du skal og bekreftet mottakelse. Velger du å ta lite ansvar selv, kan ting gå galt. Få andre som bryr seg om du har det ubehagelig. Anonymous poster hash: 72735...705 Det er da virkelig ikke vanlig å ringe sykehuset for å spørre om de har fått henvisning, når en lege henviser. Det er faktisk ikke pasientens ansvar. Jo, det er faktisk svært vanlig at folk ringer å sjekker dette. Hilsen en som jobber på sykehus med vurdering av henvisninger. Anonymous poster hash: 6c1b7...d49 Hvis du virkelig jobber der må da dette Være en skikkelig tidstyv? På vår poliklinikk er det heldigvis ikke vanlig at pasienter ringer for å høre om henvisning er kommet. Heldigvis! Sekretærne har da nok av annet å drive med. Anonymous poster hash: 57990...6d6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #14 Skrevet 18. februar 2016 D Hvis det var viktig ville du vel ringt dit du skal og bekreftet mottakelse. Velger du å ta lite ansvar selv, kan ting gå galt. Få andre som bryr seg om du har det ubehagelig. Anonymous poster hash: 72735...705 Det er da virkelig ikke vanlig å ringe sykehuset for å spørre om de har fått henvisning, når en lege henviser. Det er faktisk ikke pasientens ansvar.Jo, det er faktisk svært vanlig at folk ringer å sjekker dette. Hilsen en som jobber på sykehus med vurdering av henvisninger. Anonymous poster hash: 6c1b7...d49 Hvis du virkelig jobber der må da dette Være en skikkelig tidstyv? På vår poliklinikk er det heldigvis ikke vanlig at pasienter ringer for å høre om henvisning er kommet. Heldigvis! Sekretærne har da nok av annet å drive med. Anonymous poster hash: 57990...6d6 Selvsagt er det tid, men hva mener du vi skal gjøre med det? Kjefte på folk som ringer fordi de plager oss i arbeidstiden? Legge på når vi skjønner hvorfor de ringer? En del av jobben vår er å ute service også. Og det tar tid, men ikke så lang tid heller. Man må slå opp pasienten i Dips og klikke på F7-knappen på tastaturet. Der kan man enkelt se om en henvisning er mottatt og hvorvidt den er vurdert eller ikke. Anonymous poster hash: 6c1b7...d49
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #15 Skrevet 18. februar 2016 Jobber selv på sykehus og får flere tlf pr uke fra pasienter som vil sjekke om henvisningen er kommet. Veldig fornuftig og jeg anbefaler alle å gjøre det dersom det er noe som haster. Vi sender alltid bekreftelse på mottatt henvisning via brev ila en uke, som oftest samme dag. Opplevde selv at jeg ventet over en uke på time til OUL og det viste seg (når jeg ringte til poliklinikken) at den ikke var kommet. Ringte da legekontoret og det var skjedd en glipp. Sånn kan skje og ingen krise, har en flott fastlege og ville aldri byttet for en slik filleting. Hadde henvisningen gjaldt noe annet som hastet hadde jeg selvfølgelig ringt dem som skulle ha mottatt den etter en dag eller to. Posten er ikke ufeilbar den heller så syntes man tar for lite ansvar for egen helse om man ikke følger opp slike ting selv. Anonymous poster hash: 32ff3...291
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2016 #16 Skrevet 18. februar 2016 Jeg ringer sykehus selv for å sjekke om de har mottatt henvisning fra lege. Og jeg ringer til og med og hører om henvisninger er mottatt når jeg henvises fra en avdeling på sykehuset til en annen, eller fra et sykehus til et annet. Jeg gjorde det ikke tidligere, men pga. erfaringer med at henvisninger ikke er blitt sendt når de påstås å være sendt, at sykehus har glemt at de har meg i utredning, at henvisninger er glemt sendt osv. så har jeg lært at eneste måte å sikre meg på er å følge opp alt selv. Anonymous poster hash: 5f21c...1d1
SuperFries Skrevet 18. februar 2016 #17 Skrevet 18. februar 2016 Det vil veldig ofte lønne seg å ringe inn og si at du kan komme på kort varsel ved avbestillinger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå