Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #1 Skrevet 16. februar 2016 Hva skjer der? Kan arbeidsgiver protestere på sykemeldingsgrunnen? Anonymous poster hash: 094dc...9b7
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #2 Skrevet 16. februar 2016 Da skal feks tilrettelegging diskuteres. Det er skjerpet hos nav på sykemeldinger heldigvis og det er aktivitetskrav etter 8 uker. Og ja - arbeidsgiver kan bestride den. Det gjorde nettopp vi. Anonymous poster hash: eb4e8...08d
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #3 Skrevet 16. februar 2016 Det skal diskuteres dine muligheter for å komme tilbake til arbeid. Du må redegjøre for hva du ikke kan gjøre på jobb og hvorfor. Du trenger ikke oppgi diagnose, men må f.eks si at du ikke kan gjøre tunge løft fordi du har vondt i ryggen. Legen din må redegjøre for dine muligheter og begrensninger som følge av sykdom, tidsperspektiv på sykemeldingen og det er behandling som hindrer deltakelse i arbeid (f.eks om du skal innlegget, skal bort på rehabilitering etc) og hva arbeidsgiver og du må gjøre for at du skal komme tilbake. Evt redegjøre for at du ikke kan komme tilbake i jobb. Legen må også kunne si noe om behovet for ekstern bistand. Trengs det bistand fr f.eks BHT? Arbeidsgiver må redegjøre for tilretteleggingsmuligheter på arbeidsplassen. Kan de tilby tilrettelagte arbeidsoppgaver, tilrettelagt arbeidstid, bedrede fysiske forhold etc. Dersom dine ønsker og arbeidsgivers muligheter ikke samsvarer, må det komme fram på et slikt møte. Kanskje har du urealistiske forventninger til hva arbeidsgiver kan gjøre (noen mener arbeidsgivers tilrettelegginsplikt strekker seg veldig langt), kanskje har arbeidsgiver urealistiske forventninger i forhold til når du kan komme tilbake i jobb, hva du kan bidra med osv. Som navnet sier, er hensikten med møte DIALOG. Bruk møtet godt og sørg for at alle sider kommer fram. Hvis det er ting på arbeidsplassen som hi dører deg i p komme tilbake i jobb, så få fram dette. Anonymous poster hash: 1e4fb...80d
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #4 Skrevet 16. februar 2016 Jeg har vært fullt sykemeldt i snart 4 uker og tenkte å prøve meg i litt redusert arbeid fra neste uke hvis legen min er enig. Tilfredsstiller det kravet om aktivitet? Grunnen til at jeg er sykemeldt er psykisk utmattelse pga sorg etter at jeg mistet barnet mitt for 3 år siden. Jeg klarer meg stort sett bra, men så får jeg noen perioder som er ekstra tunge. Det er vel ikke så lett å bestride det, kanskje? Ikke at jeg vet om arb.giver vil gjøre det altså. De har stort sett vært forståelsesfulle, men jeg føler litt på at de syns det er så lenge siden at jeg ikke bør få sånne perioder lenger. Hi Anonymous poster hash: 094dc...9b7
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #5 Skrevet 16. februar 2016 Da skal feks tilrettelegging diskuteres. Det er skjerpet hos nav på sykemeldinger heldigvis og det er aktivitetskrav etter 8 uker. Og ja - arbeidsgiver kan bestride den. Det gjorde nettopp vi. Anonymous poster hash: eb4e8...08d Du hørtes ut som en sjef som trumfer igjennom Anonymous poster hash: b57e1...405
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #6 Skrevet 16. februar 2016 Da skal feks tilrettelegging diskuteres. Det er skjerpet hos nav på sykemeldinger heldigvis og det er aktivitetskrav etter 8 uker. Og ja - arbeidsgiver kan bestride den. Det gjorde nettopp vi. Anonymous poster hash: eb4e8...08d Heldigvis viser nav skjønn og at arbeidsgiver ikke kan overkjøre nav og legen. Etter mine 8 uker var jeg ennå sengeliggende hver eneste dag døgnet rundt, takk og lov for en grei sjef som ikke prøvde i det hele tatt å bestemme over min helse Det hadde vært fysisk umulig å jobbe da, ikke alle kan jobbe etter 8 uker dessverre. Anonymous poster hash: fa9d6...f42
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #7 Skrevet 16. februar 2016 Da skal feks tilrettelegging diskuteres. Det er skjerpet hos nav på sykemeldinger heldigvis og det er aktivitetskrav etter 8 uker. Og ja - arbeidsgiver kan bestride den. Det gjorde nettopp vi. Anonymous poster hash: eb4e8...08d Heldigvis viser nav skjønn og at arbeidsgiver ikke kan overkjøre nav og legen. Etter mine 8 uker var jeg ennå sengeliggende hver eneste dag døgnet rundt, takk og lov for en grei sjef som ikke prøvde i det hele tatt å bestemme over min helse Det hadde vært fysisk umulig å jobbe da, ikke alle kan jobbe etter 8 uker dessverre. Anonymous poster hash: fa9d6...f42 Det er jo heller ikke sånn st arbeidsgivere bestrider enhver sykmelding. Det skjønner vel du også, om du gidder å tenke deg om littegranne. Anonymous poster hash: 45818...b5e
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #8 Skrevet 16. februar 2016 Jeg har vært fullt sykemeldt i snart 4 uker og tenkte å prøve meg i litt redusert arbeid fra neste uke hvis legen min er enig. Tilfredsstiller det kravet om aktivitet? Grunnen til at jeg er sykemeldt er psykisk utmattelse pga sorg etter at jeg mistet barnet mitt for 3 år siden. Jeg klarer meg stort sett bra, men så får jeg noen perioder som er ekstra tunge. Det er vel ikke så lett å bestride det, kanskje? Ikke at jeg vet om arb.giver vil gjøre det altså. De har stort sett vært forståelsesfulle, men jeg føler litt på at de syns det er så lenge siden at jeg ikke bør få sånne perioder lenger. Hi Anonymous poster hash: 094dc...9b7 Det holder som aktivitetskrav. Jeg var 20 % friskmeldt en uke, før jeg ble sykmeldt 100 % igjen. Men uansett så har du 4 uker igjen før du aktivitetskravet kommer Anonymous poster hash: b3409...c71
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #9 Skrevet 16. februar 2016 Det er sjeldent at sykmeldinger bestrides, så lenge fastlegen din og du spiller godt i lag. Jeg har vært sykmeldt i 10 måneder uten å ha hatt 1 eneste felles dialogmøte med Nav, fastlegen og arbeidsgiver. Når det er sagt så har jeg hatt tett dialog med alle partner. Og min arbeidsgiver vet hva som feiler med meg. Jeg har valgt å være ærlig og spiller med åpne kort. Ser i ettertid at det har bare gitt masse positivitet tilbake. Det er uansett lurt å ta med tillitsvalgte/ bedriftslege/ verneombud eller noen du stoler på slike møter så har du bevitner på hva som blir sagt innad fire vegger. Be gjerne om møtereferat, så har du alt skriftlig. Anonymous poster hash: a09e7...7d0
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #10 Skrevet 16. februar 2016 Det er sjeldent at sykmeldinger bestrides, så lenge fastlegen din og du spiller godt i lag. Jeg har vært sykmeldt i 10 måneder uten å ha hatt 1 eneste felles dialogmøte med Nav, fastlegen og arbeidsgiver. Når det er sagt så har jeg hatt tett dialog med alle partner. Og min arbeidsgiver vet hva som feiler med meg. Jeg har valgt å være ærlig og spiller med åpne kort. Ser i ettertid at det har bare gitt masse positivitet tilbake. Det er uansett lurt å ta med tillitsvalgte/ bedriftslege/ verneombud eller noen du stoler på slike møter så har du bevitner på hva som blir sagt innad fire vegger. Be gjerne om møtereferat, så har du alt skriftlig. Anonymous poster hash: a09e7...7d0 Er nav med på møtet så skriver de referat og hun får det tilsendt Anonymous poster hash: b3409...c71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå