Gå til innhold

Fertilitetssenteret vs IVF-klinikken


Mummy79

Anbefalte innlegg

Hatt et forsøk i det offentlige og vurderer sterkt å gå privat nå. Bor i Oslo så disse klinikkene blir aktuelle. Lest mye positivt om Fertilitetssenteret, IVF-klinikken er beskrevet som travel og mange nye leger å forholde seg til.

 

Noen anbefalinger eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv vært på IVF klinikken og hadde ikke valgt den igjen. Forskjellige leger fra gang til gang. Absolutt ingen forholde seg til. Samlebånd følelse. Er redd de tenker mer penger enn resultater dessverre.  



Anonymous poster hash: 06317...6a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg uenig med Anonym over her. Har vært "fast kunde" hos IVF-klinikken siden nyttår 2012 (sønnen min ble laget der og født juni -14, nå er jeg gravid igjen med termin i september :)).

Det er fire leger på IVF-klinikken nå, alle kvinnelige, alle hyggelige og empatiske. Jeg har aldri følt meg noe annet enn godt ivaretatt der. Det samme gjelder for bioingeniørene/sykepleier på operasjon/labben. En av sekretærene man møter på telefon kan være litt skarp, men det er jo ikke henne man forholder seg til, først og fremst.  

IVF-klinikken og Dr. Hallmann (sammen med Dr Hazekamp. som nå er pensjonert) var den første privatklinikken i Norge som utførte assistert befruktning, de er meget godt faglig oppdaterte, og etter å ha snakket mye med disse legene (det blir noen samtaler i løpet av så mange forsøk og år :P) vet jeg at de gjør dette ut fra et genuint ønske om å hjelpe folk som ikke kan få barn på egen hånd, uansett årsak.

Ingen erfaring fra Fertilitetssenteret, så det får andre svare på!

 

Lykke til med valget ditt, uansett! :)



Anonymous poster hash: fab5a...c27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale IVF- klinikken fremfor Fertilitetssenteret!!!

Vi har vært til behandling i utlandet, og var veldig fornøyd der. Siden vi ikke orket den lange reisen flere ganger ville vi fortsette i Oslo.

På Fertilitssenteret ble vi møtt av Dr. Holst som beskyldte meg for å komme med rene løgner og at jeg prøvde å bløffe vitenskapen. Jeg ble voldsomt indignert og oppriktig såret. (Jeg har selv medisinsk bakgrunn, og mener samt at jeg er en person med integritet)

Har fått bekreftet fra en kollega av meg som kjenner personlig til Dr. Holst at han er "full av seg selv" og totalt uspiselig.

På IVF- klinikken ble vi møtt med stor respekt, og de forsøkte virkelig å hjelpe oss.

At det er flere leger å forholde seg til der gjør ingenting. Samtlige er veldig hyggelige😊

Men behandlingstilbudet i Norge er generelt i steinalderen i forhold til utlandet. -Dessverre!

 

Anonymous poster hash: 42e70...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi går til en klinikk på andre siden av landet, men skal nå skifte. 

 

Har en venninne som fikk hjelp hos IVF-klinikken. De var veldig fornøyde. Jeg tror vi velger de. 



Anonymous poster hash: 5ed10...5c3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg går til Fertilitetssenteret og har møtt både Dr.Nytun og Dr.Holst og har ikke noe negativt å si om dem.

 

Dr.Nytun er min faste gynekolog og opplever han som rolig og behagelig mann. Vi fikk rask time og kom i gang fort. Fra første møte og innsett litt over en måned, kommer jo selvfølgelig ann på min syklus. Hurtighet er ikke alltid viktigst heller, men for oss var det veldig godt å komme i gang etter 4 års prøving og utredning. Så langt fornøyd. Har kjøpt 3 pakke.

 

Anonymous poster hash: b716a...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ivf klinikken. Trengte bare et forsøk. Men den lille stunden vi var der var følte vi oss godt ivaretatt og hørt.

Jeg ble også hyperstimulert, de sto skikkelig på for meg, ville ha meg på sykehus osv. Følte virkelig at de ville hjelpe oss.

 

God informasjon og rask oppstart. Ringte seint i august, time samme uke. Kort protokoll og gravid i oktober!

 

Lykke til!

 

Anonymous poster hash: 38aae...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er slike ting veldig personavhengig. Det som føles rett for meg er ikke nødvendigvis det for deg. Vi oppfatter ting forskjellig. Ivf er jo veldig sårt og en stor prosess. Vi tar ting som blir sagt veldig forskjellig.

Så er det ikke alle mennesker man har god kjemi med.

 

Jeg hadde lest mye negativt om ahus f. eks. Men der har jeg bare positive erfaringer og føler oss godt ivaretatt.

 

Husker jeg også søkte erfaringer. Men i bunn og grunn så kan det bli feil det også fordi vi er så forskjellige.

 

Anonymous poster hash: 38aae...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale IVF- klinikken fremfor Fertilitetssenteret!!!

Vi har vært til behandling i utlandet, og var veldig fornøyd der. Siden vi ikke orket den lange reisen flere ganger ville vi fortsette i Oslo.

På Fertilitssenteret ble vi møtt av Dr. Holst som beskyldte meg for å komme med rene løgner og at jeg prøvde å bløffe vitenskapen. Jeg ble voldsomt indignert og oppriktig såret. (Jeg har selv medisinsk bakgrunn, og mener samt at jeg er en person med integritet)

Har fått bekreftet fra en kollega av meg som kjenner personlig til Dr. Holst at han er "full av seg selv" og totalt uspiselig.

På IVF- klinikken ble vi møtt med stor respekt, og de forsøkte virkelig å hjelpe oss.

At det er flere leger å forholde seg til der gjør ingenting. Samtlige er veldig hyggelige

Men behandlingstilbudet i Norge er generelt i steinalderen i forhold til utlandet. -Dessverre!

 

Anonymous poster hash: 42e70...a38

Helt enige med "Men behandlingstilbudet i Norge er generelt i steinalderen i forhold til utlandet. -Dessverre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer igjen jeg som var så misfornøyd med Dr. Holst...

 

Jeg har vært til behandling i Alicante, Instituto Bernabeu. Der fikk jeg helt andre medisiner som både ga mange flere egg og mye bedre kvalitet. Hadde befruktningsrate på 90-92%. (Hvor jeg i Norge lå på mellom 20-35%)

De anbefalte meg å dyrke frem til blastocyst, noe som ikke ble nevnt noe om i Norge da jeg hadde forsøk der.

Jeg ble gravid begge gangene i Alicante, men mistet tidlig. (Sånt skjer...)

 

I tillegg til andre medisiner utførte de mange ekstra tester for å finne årsaken til våre problemer. Eggene ble også biopsert før tilbakesetting. (Der oppdaget vi at noen var genetisk unormale, disse ble derfor forkastet)

 

Vi betalte 5000 Euro på forsøk, men de tilbyr også en 'pengene-tilbake-garanti' dersom man ikke lykkes på tre forsøk.

 

Vi var utrolig fornøyde med alt av oppfølging, og vi reiser ned igjen på søskenforsøk i fremtiden! Vi ble fulgt opp av en og samme lege, samt en koordinator som jeg nesten anser som et familiemedlem i dag. Supersøte mennesker hele gjengen😊

 

Nå hører det til historien at vi ble spontant gravide (etter nesten fire år) rett før vi skulle reise ned igjen i januar i år😊

 

Så om ting ser grått og trist ut, så ender det ofte godt.

 

 

Anonymous poster hash: 42e70...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dr. Holst fan igjen...

 

Vil også tipse om en familieterapeut vi gikk til når vi ikke trodde livet kunne bli tøffere, Tone Bråthen. Hun holder til på Majorstua.

Hun har selv vært gjennom IVF-sirkuset, og sitter inne med masse kunnskap om hva utlandske klinikker har å tilby. Det var hun som tipset oss om Instituto Bernabeu.

Bråthen ga oss virkelig håpet tilbake😊

 

Anonymous poster hash: 42e70...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 Euro pr forsøk. Medisiner og opphold i tillegg.

Vi tok det som en ferie i og med at man blir der i 10-14 dager.

Vi var heldige som hadde foreldre som veldig gjerne ville bidra økonomisk.

Men for oss var det verdt hver Euro solv om det ikke ble barn der.

Det er forståelig at folk vegrer seg for prisen, men for å få oppfylt den største drømmen i livet, så er det virkelig verdt det.

 

Vi hadde en forsamtale på Skype, og fikk oppstart en mnd etter.

 

Anonymous poster hash: 42e70...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok for dyrt for oss og i tillegg har vi et barn å ta hensyn til. Men takk for at du deler dine erfaringer!

 

Mange som skriver fint om IVF-klinikken, fertilitetssenteret reklamerer med nytt og moderne utstyr.

 

Ikke enkelt valg dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, jeg som skrev som #3 her oppe.

Jeg tror, som andre også skriver, at man har forskjellige preferanser når det kommer til valg av klinikk. Jeg kjenner folk som ikke likte IVF-klinikken også, men disse kom rett fra behandling i Danmark med fokus på duftlys og koseprat fra helsepersonell i privattøy. Ikke noe galt med det, men sånt er ikke viktig for meg. Faglig dyktighet, profesjonell virksomhet og trivelige ansatte er det jeg setter høyt, og det fant jeg hos IVF-klinikken. Det er ikke noe kos, men hyggelig, og jeg har mang en gang fått det jeg trengte av trøst og støtte når jeg synes ting har vært tøft. 

Personlig kjemi med de som jobber på klinikken har nok også en del og si, og mange (inkl meg selv) blir vel mer "vare" for ting som blir sagt som kan tolkes feil/negativt osv når man er i en sånn situasjon. Og en lege jeg synes er flott, kan du synes er uspiselig, og omvendt! 

Topp moderne utstyr er en selvfølge for en slik privatklinikk. Der vil jeg ikke tro det er noen forskjell. I det hele tatt er det sannsynligvis liten forskjell på de to klinikkene, når det kommer til stykket. Hvis dere vil ta dere råd til det går det jo an å gjøre en avtale om oppstartssamtale ved begge klinikkene (koster ikke all verdens)? Så kan dere la inntrykke fra den bestemme valget videre?

 

Lykke til!! :)



Anonymous poster hash: fab5a...c27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: sannsynligvis ingen reell forskjell på hvilke resultater de oppnår, heller. Begge klinikkene opererer etter norsk regelverk, med de metoder og utstyr som er tilgjengelig. Resten blir på en måte opp til naturen ;) Og at naturen kan være lunefull, vet alle vi som er her inne!



Anonymous poster hash: fab5a...c27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer igjen jeg som var så misfornøyd med Dr. Holst...

 

Jeg har vært til behandling i Alicante, Instituto Bernabeu. Der fikk jeg helt andre medisiner som både ga mange flere egg og mye bedre kvalitet. Hadde befruktningsrate på 90-92%. (Hvor jeg i Norge lå på mellom 20-35%)

De anbefalte meg å dyrke frem til blastocyst, noe som ikke ble nevnt noe om i Norge da jeg hadde forsøk der.

Jeg ble gravid begge gangene i Alicante, men mistet tidlig. (Sånt skjer...)

 

Bare en kommentar: IVF-klinikken dyrker alltid til blastocyst så sant de har mange nok egg og de ser gode nok ut :) Hag har hatt ni innsett der, alle med blastocyst!

 

Anonymous poster hash: fab5a...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg svarer igjen jeg som var så misfornøyd med Dr. Holst...

 

Jeg har vært til behandling i Alicante, Instituto Bernabeu. Der fikk jeg helt andre medisiner som både ga mange flere egg og mye bedre kvalitet. Hadde befruktningsrate på 90-92%. (Hvor jeg i Norge lå på mellom 20-35%)

De anbefalte meg å dyrke frem til blastocyst, noe som ikke ble nevnt noe om i Norge da jeg hadde forsøk der.

Jeg ble gravid begge gangene i Alicante, men mistet tidlig. (Sånt skjer...)

 

Bare en kommentar: IVF-klinikken dyrker alltid til blastocyst så sant de har mange nok egg og de ser gode nok ut :) Hag har hatt ni innsett der, alle med blastocyst!

 

Anonymous poster hash: fab5a...c27

Dette stemmer ikke iht min erfaring: de har ikke innsett i helg (i alle fall tidligere). Har du uttak på mandag eller tirsdag, blir det innsett på fredag.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3c85a...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg svarer igjen jeg som var så misfornøyd med Dr. Holst...

 

Jeg har vært til behandling i Alicante, Instituto Bernabeu. Der fikk jeg helt andre medisiner som både ga mange flere egg og mye bedre kvalitet. Hadde befruktningsrate på 90-92%. (Hvor jeg i Norge lå på mellom 20-35%)

De anbefalte meg å dyrke frem til blastocyst, noe som ikke ble nevnt noe om i Norge da jeg hadde forsøk der.

Jeg ble gravid begge gangene i Alicante, men mistet tidlig. (Sånt skjer...)

Bare en kommentar: IVF-klinikken dyrker alltid til blastocyst så sant de har mange nok egg og de ser gode nok ut :) Hag har hatt ni innsett der, alle med blastocyst!

 

Anonymous poster hash: fab5a...c27

Dette stemmer ikke iht min erfaring: de har ikke innsett i helg (i alle fall tidligere). Har du uttak på mandag eller tirsdag, blir det innsett på fredag.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3c85a...49f

 

Joda, nå har de innsett i helg! Det har jeg selv hatt. Men ikke uttak. Og ja, det stemmer, tidligere hadde de ikke det :)

 

Anonymous poster hash: fab5a...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg svarer igjen jeg som var så misfornøyd med Dr. Holst...

 

Jeg har vært til behandling i Alicante, Instituto Bernabeu. Der fikk jeg helt andre medisiner som både ga mange flere egg og mye bedre kvalitet. Hadde befruktningsrate på 90-92%. (Hvor jeg i Norge lå på mellom 20-35%)

De anbefalte meg å dyrke frem til blastocyst, noe som ikke ble nevnt noe om i Norge da jeg hadde forsøk der.

Jeg ble gravid begge gangene i Alicante, men mistet tidlig. (Sånt skjer...)

 

Bare en kommentar: IVF-klinikken dyrker alltid til blastocyst så sant de har mange nok egg og de ser gode nok ut :) Hag har hatt ni innsett der, alle med blastocyst!

 

Anonymous poster hash: fab5a...c27

Hadde siste forsøk der for ca 1 år siden og jeg fikk satt inn på dag 3 ved mine forsøk. Hadde fine egg, men var likevel aldri snakk om blastocyst.

 

 

Anonymous poster hash: 06317...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksen iht min erfaring dyrke ikke frem til blastocyst. Hva med PGD?  Hva med implantasjon test?? kan det gjøres I Norge? hvis ja, hvor?

Endret av Holmenkoll2014
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte be om å få blastocystdyrking på IVF- klinikken. De sa at de oftest satt inn på dag 2/3, og de anbefalte det som regel.

Men synes de var litt regide siden de insisterte på innsett på dag 5, når vi visste fra før at vi ikke får blastocyster før på dag 6. Hadde derfor innsett av modula på dag 5. Sikkert bare bagateller, men ble litt skuffet over at de ikke møtte oss på det ønsket.

 

Anonymous poster hash: 42e70...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...