Gå til innhold

Desperat (stiv nakke)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å bli rimelig desperat og trenger tips. Jeg har ikke nakkesmerter men.... Muskelaturen har "låst" seg helt etter en periode med ekstremt fysisk og psykisk stress for noen måneder siden. Dette har igjen ført til nedsatt hørsel (dotter i ørene) da den stramme muskulaturen presser på øregangene. Jeg forsøker å slappe av men det funker liksom ikke, med fire små begrenser det seg. Noen som har tips til øvelser eller generelle råd før jeg blir "gal"!?

Anonymous poster hash: 29e3b...f72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til legen! Du trenger behandling hos fysioterapeut, manuellterapeut, kiropraktor e.l.

Anonymous poster hash: b3ab4...e32

Skrevet

Jeg kjøpte noe på apoteket sist jeg hadde stiv nakke som hjalp. En pakke med flere engangs pads som du skal feste der du har smerter. De avgir varme og du skal ha de på 8 timer om gangen. Kanskje verdt ett forsøk?:-) god bedring iallefall.

Anonymous poster hash: d990d...57b

Skrevet

Du må gå til behandling. Men som førstehjelp må du ise med musklene! Ikke bruk varme! Det er det verste du kan gjøre!

Anonymous poster hash: f6369...e2b

Skrevet

Du må gå til behandling. Men som førstehjelp må du ise med musklene! Ikke bruk varme! Det er det verste du kan gjøre!

Anonymous poster hash: f6369...e2b

Det du sier her stemmer ikke. Når det er stivhet i muskulaturen så trenger de sirukulasjon. Varme øker sirkulasjon, ergo er varme bra for stiv og stram muskulatur.

Hi, jeg ville først gått til en kiropraktor eller naprapat. Når du er så stram så har du med stor sannsynlighet også låsninger. Får du løsnet på disse så vil muskelbehandling respondere mye bedre i etterkant.

Sjekk om det finnes en naprapat i nærheten av der du bor som også driver med nåler. En naprapat kan også justere ev. låsninger. Det desidert mest effektive for å få bort spenninger i muskulatur som er blitt så stiv, det er nålebehandling (kalles gjerne triggerpunktbehandling, IMS eller dry needling). Det finnes ingen raskere måte å få løsnet på muskelspenninger!

Hvis ikke, sjekk om det finnes fysioterapeut som kan denne nåleteknikken.

Når det kommer til akutte låsninger så anbefaler kiropraktorer som regel kulde i stedenfor varme (vil tro det er det anonym over her har hørt). Men dine plager er ikke akutte, så da er mest trolig varme det riktige for deg. Ofte så kan du rett og slett kjenne hva du umiddelbart trekkes mot selv - føles det riktigst for deg med varme eller kulde på nakken?

Jeg er en av dem som også må ha varme på akutte låsninger, selv om det i "teorien" ikke er bra. Men jeg får så stor muskelstivhet umiddelbart at det er viktigere med varme for å hindre at disse setter seg. Jeg har hatt faglige diskusjoner med kiropraktorer flere ganger, og de steiler først mtp. å bruke varme. Jeg har derfor brukt kulde og vist hvordan jeg blir da (blir mye dårligere!), og brukt varme (og blitt mye bedre!).

Så når det gjelder akutte låsninger også så bør man gjøre det som kjennes riktigst. Vi er forskjellige og kan reagere ulikt på varme/kulde.

Men når det gjelder mer kronisk stram muskulatur som du har akkurat nå så vil varme så godt som alltid være det riktigste.

Eneste unntak jeg kommer på (bortsett fra akutte låsninger hos noen) er hvis du hadde hatt betennelser i nakken, men da hadde du også hatt mer smerter enn du har.

Ellers er det selvfølgelig viktig for det å finne en måte å gi deg selv små pauser i hverdagen, stresse ned, for å forebygge samme plager i fremtiden. Om du ikke trener så bør du vurdere å begynne siden du da også forebygger slikt. Men stressmestringsteknikker er viktige.

Finn noen som bruker nåler i behandlingen, og husk at det skal være en slik variant at man kjenner et rykk i muskulaturen når de treffer riktig. Treffer de ikke riktig mtp. denne effekten så har du mindre virkning, det er viktig at behandleren får frem de rykkene - så det er noe du kan spør om når du vurderer å bestille time.

Anonymous poster hash: 41af9...a95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...