Gå til innhold

Særeie eller skjevdeling??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er gift, men pga arv osv skal vi fordele verdiene slik at den ene får en bestemt sum mer en den andre dersom vi går fra hverandre. Hvordan gjøres det på best mulig måte? Særeie eller skjevdeling? Hvilke papirer trenger man?

Anonymous poster hash: 9e203...ac8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til advokat.

Anonymous poster hash: 93c96...7ff

Skrevet

Arv ordner man som særeie og det er dessuten akkurat det👍

Anonymous poster hash: ea4dc...e3a

Skrevet

Arv ordner man som særeie og det er dessuten akkurat det

Nei, arv mottatt under ekteskapet skal skjevdeles ved brudd. Men det er et vilkår for skjevdeling at verdien klart føres tilbake til arven. Arv som forbrukes (f. eks arv brukes til feriereiser ol) kan ikke kreves skjevdelt ved skilsmisse, mens f. eks en arvet hytte kan det.

Anonymous poster hash: 05499...51c

Skrevet

Arv ordner man som særeie og det er dessuten akkurat det

Nei, arv mottatt under ekteskapet skal skjevdeles ved brudd. Men det er et vilkår for skjevdeling at verdien klart føres tilbake til arven. Arv som forbrukes (f. eks arv brukes til feriereiser ol) kan ikke kreves skjevdelt ved skilsmisse, mens f. eks en arvet hytte kan det.

Haha, selvfølgelig har du rett!😂 mente skjevfordeling ikke særeie... Trøtt på morran, og ikke fått i meg kaffe😉

Skrevet

Særeie er vanligvis bare noe man har på arv hvis giver har krevd dette...

Skrevet

Det framgår ikke 100% klart som arv, fordi pengene er brukt til feks bil. I tillegg har jeg fått forskudd på arv som er brukt til egenkapital på huslån. Overdragelse av eiendom i utlandet som vi eier felles som nå blir min mann sitt og jeg får tilsvarende i EK på huset. Advokat er dyrt. Vi vil helst unngå det om det finnes en enkel og lovlig måte å gjøre dette på.

Skrevet

Det framgår ikke 100% klart som arv, fordi pengene er brukt til feks bil. I tillegg har jeg fått forskudd på arv som er brukt til egenkapital på huslån. Overdragelse av eiendom i utlandet som vi eier felles som nå blir min mann sitt og jeg får tilsvarende i EK på huset. Advokat er dyrt. Vi vil helst unngå det om det finnes en enkel og lovlig måte å gjøre dette på.

Hvis det ikke går klart fram at de tingene du nevner stammer fra arv, og dere ønsker skjevdeling ved evt. brudd, ville jeg regulert dette som særeie. Da må dere ikke bruke advokat, men jeg tror jeg ville spandert de kronene slik at alt blir riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...