Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #1 Skrevet 15. februar 2016 Jeg har så gale tannlegeskrekk!! Og må til tannlegen da jeg har mistet en del av en fylling.. Vet jeg har mye annet som må ordnes også, men nå er det flere ting som gjør at jeg ikke tør å gå til tannlegen.. -først og fremst for jeg er livredd!! -får vell kjeft for jeg ikke har vært hos tannlegen på lenge Når jeg skal til tannlegen gruer jeg meg veldig! (Griner gjerne flere dager før, og ikke minst på venterommet før jeg skal inn) jeg er bekymret for å få en usympatisk tannlege som ikke skjønner at jeg ikke har vært hos tannlegen på lenge nettopp pågrunn av dette og som skal kjefte på meg.. Jeg har traumatiske opplevelser fra tannlegen når jeg var barn og måtte borre tennene mine i narkose.. Dette henger i.. Noen som har det likt? Evt finnes det spesialister for oss med tannlegeskrekk?? Anonymous poster hash: 8f9bd...033
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #2 Skrevet 15. februar 2016 Jeg. Vil tro jeg er verre enn deg mtp at jeg ikke klarer bestille meg time engang. Har gått med en knust tann i 5 år. Det er blitt så ille at jeg må ha bro der nå. Får meg ikke til å ringe engang.. Besvimer og er helt ute når jeg skal dit Anonymous poster hash: 77bf5...662
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #3 Skrevet 16. februar 2016 Jeg også, mangler delvis to tenner (ikke synlige) av fylling som har løsnet så har jeg gått leeeeeenge og tenkt at det må jeg fikse, men tør ikke ringe å bestille time.. Så har de to tennene med manglene fylling sitte av bit for bit.. Og nå synes jeg det er flaut, har ikke vært med tannlegen siden jeg var 18/20 og er 28... Tror det er då mye som må gjøres st regningen blir +/- 50k og det hjelper ikke på motivasjonen akkurat.. Anonymous poster hash: 564d7...d7b
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #4 Skrevet 16. februar 2016 Jeg er nok på samme måten, var på tannlegen for 6 år siden og rotfylle, må nå ha bro.. Har bestilt timer, men avbestiller i skrekk! har to tenner som har knekt og ellers mye rusk og rask.. Får meg bare ikke til å gå. Hva gjør dere da når dere har vondt? Jeg har en betennelse mellom to tenner som er full i blod og sikkert puss! Har pusset godt og renset med qtips og corsodyl eller hva de heter, i tillegg til å skylt hele munnen med det.. Anonymous poster hash: 8f9bd...033
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #5 Skrevet 16. februar 2016 Det finnes tannleger som er flinke med tannlegeskrekk! For eksempel christiania tannlegesenter i Oslo (jeg har ikke vært der selv, men det står på nettsiden deres). Det er helt sikkert andre også. Bestill time, og si i fra at du har tannlegeskrekk, de fleste tannleger er nok vant til det Anonymous poster hash: 78529...a2d
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #6 Skrevet 16. februar 2016 Mannen min får valium før han skal til tannlegen, har dere prøvd det? Anonymous poster hash: dd8f3...286
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #7 Skrevet 16. februar 2016 Finn en tannlege som er god på å behandle de som har tannlegeskrekk. Hvis du ikke får deg til å bestille time - få mannen din eller en venninne til å gjøre. Når du (eller en annen) bestiller time, si tydelig fra om at du har tannlegeskrekk. Dette har tannleger vært borti før. Og når du er ferdig med alt som skal gjøres, vær sikker på at tannlegen sender deg en innkalling til time om et år igjen. Og når du går dit - ikke vær flau, vær stolt. Du overvinner angsten og gjør noe bra for deg selv. De som uten problemer går til sjekk og null hull hvert år har det overhodet ikke som deg, så det er ikke noen vits i å sammenligne seg med dem. Lykke til! Anonymous poster hash: 036f5...89d
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #8 Skrevet 16. februar 2016 Bestill time hos Sarwat Mali hos Rommen tannlegesenter i Oslo. De spesialiserer seg på tannlegeskrekk og Marvik er verdens søteste og superflink. Hun fikset mine mishandlede tenner og jeg frykter nå ikke lenger å dra tilbake. Hun er super forsiktig, forklarer alt hun gjør og trenger du det får du beroligende medisiner en halv time før. Anonymous poster hash: 125ee...2a5
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #9 Skrevet 16. februar 2016 Huff! Jeg kunne vært med dere og holdt dere i hånden Har selv hatt skrekk i 30 år. Ille nok til at to visdomstenner var rotfyllingsklare når jeg MÅTTE til tannlegen, ble trekt så klart. Pluss et stort hull, på grensa til rotfylling. Måtte akutt nå før jul, trekking av ei av tennene. Gruet meg i 3-4 år, har jo kjent noe smerte baki der.. Torde ikke bestille time fordi jeg var sikker på at jeg hadde 5-6 hull.. Sånn er det hver gang! Venter 5-6-7 år mellom hver gang. Men så viser det seg å være bare den ene tingen. Og det å finne en flink tannlege som er obs på at dere er redde er det viktigste! Noen trenger i tillegg en valium, hvorfor ikke? Jeg nekter å ta noe, føler meg psykisk sterkere og tøffere etterpå!💪🏼 Nå må jeg tilbake om en mnd, må skifte ei fylling der tanna har fått en sprekk. Amalganen fra 1991 har ekspandert, noe som er vanlig. Vært redd for at dette skulle skje. Så MÅ, selv om jeg ikke vil. 6-årsjekselen tør jeg ikke gamble med. Samtidig som jeg ikke har råd til eventuell bro. Var til puss i dag da! Sandblåste hvite tenner, null tannsten og null hull. Litt stolt over at det ikke er så fælt som jeg alltid tror Men ei hånd å holde i under boring/trekking hadde vært godt Anonymous poster hash: 26dc6...5b7
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #10 Skrevet 16. februar 2016 Jeg var livredd før.. ble helt hysterisk bare jeg tenkte på å gå til tannlegen. Få noen til å ringe å bestille time for deg, og forklar på telefonen at du er livredd. Gå dit når timen er (selv om alt stritter i mot inni deg) og snakk med tannlegen. Ta det steg for steg! Om tannlegen er flink, og skjønner at du faktisk er livredd (jeg var hos en en gang som folk mente var flink med folk som hadde tannlegeskrekk - han sa bare at det ikke var noe å være redd for og ba meg slutte å gråte - jeg gikk!) så vil det gå bra! Jeg har funnet en fantastisk tannlege som tar meg og redselen min på alvor. Første gangen jeg var der gjorde han ingenting annet enn å prate + vise meg hvordan alt fungerte. Vi snakket om hva jeg var redd og hvorfor, og han lyttet til meg og tok meg på alvor. Gangen etter fikk han se på tennene + ta bilder også tok vi ting sakte men sikkert derfra. I dag har jeg fine tenner, jeg har byttet plomber og trekt visomstenner! Det er grusomt å ha det sånn, men det kan gjøres noe med - du må bare tørre å ta første steget! Om du bor i Oslo området kan du få nr til han jeg går til Anonymous poster hash: d5ee9...e94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå