Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #1 Skrevet 15. februar 2016 Babyen min er to mnd gammel. Det jeg trodde var hormonutslett viser seg nå å være atopisk eksem. Han klør og klør. Bruker myke bomullsvotter døgnet rundt eller klør han seg til blods. Problemet er at når han klør med vottene på så gnir han hull på huden, huden væsker og blir rød. Han klør mest i ansiktet. Smører med kortison de verste dagene, men når han ikke slutter å klø får heller ikke huden tid til å heles. Hva gjør jeg???? Anonymous poster hash: 98d3b...664
Gustav Klitt Skrevet 15. februar 2016 #2 Skrevet 15. februar 2016 Stakkar liten Der hadde jeg nok bestilt en legetime asap. Kanskje han kan få en sterkere kortisonkrem som han kan bruke i en periode.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #3 Skrevet 15. februar 2016 Gå til legen. Vi må smøre våre eksembarn med kortison til såret har vært borte ett par dager ved hvert tilfelle. Ellers hadde det aldri grodd. Anonymous poster hash: 400ba...f14
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #4 Skrevet 15. februar 2016 Babyen min er to mnd gammel. Det jeg trodde var hormonutslett viser seg nå å være atopisk eksem. Han klør og klør. Bruker myke bomullsvotter døgnet rundt eller klør han seg til blods. Problemet er at når han klør med vottene på så gnir han hull på huden, huden væsker og blir rød. Han klør mest i ansiktet. Smører med kortison de verste dagene, men når han ikke slutter å klø får heller ikke huden tid til å heles. Hva gjør jeg???? Anonymous poster hash: 98d3b...664 Hvis du bruker ull, slutt med det. Bruk kun bomull. Vask med neutral vaskemiddel. Når det kommer til kremer o.l. må du vel helst spørre en hudlege? Kan det være noe du spiser han reagerer på om du ammer, eller kan du skifte mme merke om han flasker? Ikke gøy Anonymous poster hash: 01bb6...67d
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #5 Skrevet 15. februar 2016 Allerede vært hos hudlege. Fått kortisonkrem på resept, og smører med fet krem ellers. Det hjelper veldig, men kløinga og gnikkinga hans gjør det verre. Kan nesten ikke binde fast armene hans heller Anonymous poster hash: 98d3b...664
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #6 Skrevet 15. februar 2016 Gå til legen. Vi må smøre våre eksembarn med kortison til såret har vært borte ett par dager ved hvert tilfelle. Ellers hadde det aldri grodd. Anonymous poster hash: 400ba...f14 Ok, skal prøve å smøre et par ekstra dager. Men siden han klør på det hele tiden blir det jo aldri borte :/ Anonymous poster hash: 98d3b...664
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #7 Skrevet 15. februar 2016 Babyen min er to mnd gammel. Det jeg trodde var hormonutslett viser seg nå å være atopisk eksem. Han klør og klør. Bruker myke bomullsvotter døgnet rundt eller klør han seg til blods. Problemet er at når han klør med vottene på så gnir han hull på huden, huden væsker og blir rød. Han klør mest i ansiktet. Smører med kortison de verste dagene, men når han ikke slutter å klø får heller ikke huden tid til å heles. Hva gjør jeg???? Anonymous poster hash: 98d3b...664 Hvis du bruker ull, slutt med det. Bruk kun bomull. Vask med neutral vaskemiddel. Når det kommer til kremer o.l. må du vel helst spørre en hudlege? Kan det være noe du spiser han reagerer på om du ammer, eller kan du skifte mme merke om han flasker? Ikke gøy Anonymous poster hash: 01bb6...67d Bruker ikke ull. Ingen matreaksjon dette dessverre, hadde vært så mye enklere (vel og merke hvis han hadde vokst det av seg). Bruker nøytral vaskemiddel. Bruker ikke tøymykner. Vi har ikke dyr. Vi voksne bruker ikke parfyme, osv osv osv osv.... Anonymous poster hash: 98d3b...664
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #8 Skrevet 15. februar 2016 Uff stakkar, jeg har atopisk eksem selv og det er grusomt plagsomt nå om vinteren... Du må ikke stoppe med kortisom før huden har vært hel noen dager. Smør etter legens anbefaling (morgen og kveld?) helt til eksemet blir borte, så kan du ta en pause. Kortisonen lindrer kløen også så når du smører kontinuerlig blir det bedre. Ikke vær redd for å bruke den, det er mer skadelig for kropp og hud å gå med så hissig eksem enn det er med bivirkningene av kortisonen. Anonymous poster hash: 87843...e8c
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #9 Skrevet 15. februar 2016 Be om henvisning til hudlege. De kan dette mye bedre enn en vanlig lege. Smør med gode fete kremer og kutt ut ull. Ikke bruk parfymert vaskemiddel eller skylle middel i klærne. Anonymous poster hash: abddf...fae
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #10 Skrevet 15. februar 2016 Vi fikk tips fra helsesøster om å smøre rett før han skal sove, for da klør han det ikke bort. Men det er kanskje lettere sagt enn gjort. Anonymous poster hash: 11d7f...cb6
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #11 Skrevet 15. februar 2016 Smør, smør, smør! Når du ikke bruker kortison, hold huden myk ved hjelp av decubal eller annet fet krem. Ligg unna ullklær, bruk klær av bambusviskose. Ammer du, ligg unna sjokolade, epler, tomat og løk. Anonymous poster hash: 988d4...e47
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #12 Skrevet 15. februar 2016 Babyen min er to mnd gammel. Det jeg trodde var hormonutslett viser seg nå å være atopisk eksem. Han klør og klør. Bruker myke bomullsvotter døgnet rundt eller klør han seg til blods. Problemet er at når han klør med vottene på så gnir han hull på huden, huden væsker og blir rød. Han klør mest i ansiktet. Smører med kortison de verste dagene, men når han ikke slutter å klø får heller ikke huden tid til å heles. Hva gjør jeg???? Anonymous poster hash: 98d3b...664 Kom deg til legen det finnes bedre kremmer som er på resept. Anonymous poster hash: 64cd0...287
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #13 Skrevet 15. februar 2016 Har også barn som plages med dette og vært hos hudlege. De har vokst det noe av seg, men merker det nå når det er kaldt. Locobase repair- respetfri krem- inneholder et stoff atopikere har for lite av sa hudlege her. Den brukte vi, og fremdeles bruker preventivt. Det skal finnes slikt babyen kan bade i. Ellers null tøymykner,null ull og neutral vaskemiddel. Ville brukt mest hvite klær innerst, fargestoffer kan irritere, blått ikke minst. Stakkars babyen din:( Anonymous poster hash: d5a86...4a5
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #14 Skrevet 15. februar 2016 Min fikk atopisk eksem rundt 2-3 mnd, prøvde utallige kremer, men den vi hadde best erfaring med var La Roche-Posay lipikar baum AP+ fra apoteket. I perioder hvor det var verre brukte vi kortison. Da han var 10 mnd dro vi to uker til syden og sol og varme gjorde visst underverker for huden hans for all den atopiske eksemen forsvant og har ikke kommet tilbake enda (2 mnd siden nå)! Og det til tross for at han badet i basseng hver dag. Vi smører fortsatt med la roche kremen for å holde huden myk og prøve å hindre at det kommer tilbake. Anonymous poster hash: 1a521...d1a
Roheryn Skrevet 15. februar 2016 #15 Skrevet 15. februar 2016 Vi har fått tips om a-derma fra både apotek og lege, smører med den morgen og kveld uansett om han er sår eller ikke. Fantastisk krem 😊 Har kortison til gjenstridige flekker, men når vi smører to gang for dagen med a-derma trenger vi sjelden kortison. Smør før soving og ta på klær utapå, så klør han ikke av kremen. Og pass på at alt som er inn mot huden er tørt! Vår får utslett på et blunk hvis han er våt, særlig under haka og på albuer/knær (han kryper). Pass på å "klippe klørne" så han aldri har lange negler. Og selvsagt ingen ull!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #16 Skrevet 15. februar 2016 Kortisonbehandling må trappes ned. Kortison skal ikke brukes litt nå og da. Feks: 7 dager morgen og kveld, 7 dager kveld, 7 dager annenhver dag. Du må være obs på infeksjon. Bestill ny legetime for å få vurdering om barnet trenger krem/ oppløsning for å behandle infeksjon. Les mer på eksemskolen.no Anonymous poster hash: 50560...57c
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #17 Skrevet 15. februar 2016 Saltvann glemte jeg av. Har enn venninne dom er ille plaget på vinteren. Mannen bruker å hente sjøvann til henne som hun har på utsatte steder. Det skal også finnes krem uten kortison. Min ene gutt fikk det, husker ikke navn. Kortison tynner ut huden, jeg ville vært forsiktig med der..væsker det kan det være infisert og babyen kan trenge antibiotika. Anonymous poster hash: d5a86...4a5
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #18 Skrevet 15. februar 2016 Hør om han kan få allergi medisin (antihistamin) Dette demper kløen veldig. Hva med eucerin? Den er for å dempe kløe ved myggstikk. Ikke vask med såpe, kunn olje. Lykke til og god bedring til gutten din. Anonymous poster hash: 3834f...986
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #19 Skrevet 15. februar 2016 Prøv å kutte ut ALT av mais om du ammer! Ser du sier at dette ikke har noe med mat å gjøre, men jeg har sett flere babyer som har fått høre de har atopisk eksem som ble helt fine igjen når absolutt alt av mais ble luket ut i morens kost (de som ammet). Det koster ikke noe å prøve. Ta to uker, les på ALT av innholdsbeskrivelser på ALT du spiser, vær også obs på ev. maissukkerarter i div. godteri. Det koster deg ikke noe, så verdt et forsøk. Anonymous poster hash: 6b49b...067
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå