Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #1 Skrevet 15. februar 2016 Bor med kjæresten min som jeg venter barn med. Barnet mitt skal utredes for astma i morgen og skal til spesialist, var noe ventetid, så har ikke lyst å utsette dette, da han plages med pusten. så har det skjedd noe i graviditeten som gjør at jeg må til gynekolog i morgen, fikk timen nå, dette er offentlig, og hverken gynekologen eller astamlegen kunne forandre klokkeslett. Problemet er at det er samme klokkeslett på samme dag, og begge ting er viktige. Faren til barnet mitt kan ikke ta med barnet vårt. Er det lov at min samboer tar med seg barnet mitt til astamlegen, selvom han ikke er faren? Må jeg skrive en godkjenning eller noe? Anonymous poster hash: e790f...24c
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #2 Skrevet 15. februar 2016 Jeg fikk dette problemet sist svangerskap også, som endte i fortidlig fødsel og død for barnet, og nesten død for meg, så jeg vil heller ikke utsette gynekologtimen. Anonymous poster hash: e790f...24c
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #3 Skrevet 15. februar 2016 Så lenge det er går fint for mannen og barnet, så ser jeg ingen problem med at han tar med barnet til legen. Stefar kan vel alt om sykdomsbildet slik at han kan gi god informasjon til legen? Lov er det vel, jeg vet ikke om noen lov som hindrer at andre enn foreldre tar med ungen til legen. Anonymous poster hash: 0da00...610
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #4 Skrevet 15. februar 2016 Det går nok helt fint. Vær tilgjengelig på telefon, så kan de ringe seg hvis det er noe ang behandling som må diskuteres med mor eller far. Anonymous poster hash: 58d9f...749
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. februar 2016 #5 Skrevet 15. februar 2016 Det har min mann gjort mange ganger!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #6 Skrevet 15. februar 2016 Okei takk. Bare tenkte Mtp taushetsplikt, om bare en forelder kan ta med sitt barn, men da går det jo bra. Ja. Barnet mitt bor jo hos oss, så han kan jo alt om sykdomsbildet hans Anonymous poster hash: e790f...24c
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #7 Skrevet 15. februar 2016 Ja det har han lov til. Min samboer har fulgt min 11 åring både til spesialist og tannlege mange ganger opp gjennom årene. Han har Vært stefaren hennes siden hun var baby så han kjenner henne like godt sånn sett. Anonymous poster hash: 1ea56...564
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #8 Skrevet 15. februar 2016 Jeg fikk dette problemet sist svangerskap også, som endte i fortidlig fødsel og død for barnet, og nesten død for meg, så jeg vil heller ikke utsette gynekologtimen. Anonymous poster hash: e790f...24c Hva i alle dager har denne informasjonen m hi sin situasjon å gjøre? Anonymous poster hash: bb8f6...a2b
MarianeA Skrevet 15. februar 2016 #9 Skrevet 15. februar 2016 Jeg fikk dette problemet sist svangerskap også, som endte i fortidlig fødsel og død for barnet, og nesten død for meg, så jeg vil heller ikke utsette gynekologtimen. Anonymous poster hash: e790f...24c Hva i alle dager har denne informasjonen m hi sin situasjon å gjøre? Anonymous poster hash: bb8f6...a2b Det er vel HI det dreier seg om.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #10 Skrevet 15. februar 2016 Jeg fikk dette problemet sist svangerskap også, som endte i fortidlig fødsel og død for barnet, og nesten død for meg, så jeg vil heller ikke utsette gynekologtimen. Anonymous poster hash: e790f...24c Hva i alle dager har denne informasjonen m hi sin situasjon å gjøre? Anonymous poster hash: bb8f6...a2b Nada. Men greit å huske på at det å miste utløser som regel sorg, og vedkommende har antagelig behov for å informere andre som kan sitter i noenlunde lik situasjon. Det er nok skrevet for å opplyse, neppe ment for å skremme. Anonymous poster hash: 5766a...1d1
MarianeA Skrevet 15. februar 2016 #11 Skrevet 15. februar 2016 Jeg fikk dette problemet sist svangerskap også, som endte i fortidlig fødsel og død for barnet, og nesten død for meg, så jeg vil heller ikke utsette gynekologtimen. Anonymous poster hash: e790f...24c Hva i alle dager har denne informasjonen m hi sin situasjon å gjøre? Anonymous poster hash: bb8f6...a2b Nada. Men greit å huske på at det å miste utløser som regel sorg, og vedkommende har antagelig behov for å informere andre som kan sitter i noenlunde lik situasjon. Det er nok skrevet for å opplyse, neppe ment for å skremme. Anonymous poster hash: 5766a...1d1 Det er HI som står bak både første og andre innlegg...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #12 Skrevet 15. februar 2016 Sa det for at folk ikke skulle be meg utsette gynekologtimen. Var ikke for å skremme noen. Men jeg fikk svar på spm mitt, ikke noe problem for stefar å ta med seg gutten min til legen, så takk for svarene. Anonymous poster hash: e790f...24c
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #13 Skrevet 15. februar 2016 Legen har egentlig taushetsplikt så han kan egentlig ikke snakke om helsetilstanden til din sønn med stefar. Ville ringt legekontoret på forhånd for å undersøke om han må ha med fullmakt. Anonymous poster hash: 2bdf0...e89
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #14 Skrevet 15. februar 2016 Legen har egentlig taushetsplikt så han kan egentlig ikke snakke om helsetilstanden til din sønn med stefar. Ville ringt legekontoret på forhånd for å undersøke om han må ha med fullmakt. Anonymous poster hash: 2bdf0...e89 Enkelte er innom legekontoret en gang hvert skuddår. Hvordan mener du at legen skal vite om det er far eller stefar som er med? (I de tilfellene en ikke går ofte til legen....) Anonymous poster hash: d6fa9...6f6
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #15 Skrevet 15. februar 2016 Legen må jo spørre hvem vedkommende er før han risikerer å bryte taushetsplikten Anonymous poster hash: 2bdf0...e89
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #16 Skrevet 15. februar 2016 Legen har egentlig taushetsplikt så han kan egentlig ikke snakke om helsetilstanden til din sønn med stefar. Ville ringt legekontoret på forhånd for å undersøke om han må ha med fullmakt. Anonymous poster hash: 2bdf0...e89 De bruker nok skjønn her. Til intime og svært sensitive undersøkelser er det kun foreldre, men astmaundersøkelse er nok greit Anonymous poster hash: 5ccc7...d83
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #17 Skrevet 15. februar 2016 Jo er vell lov dt. Min samboer har vertfall tatt med mitt barn til både tannlege og lege viss jeg ikke har hatt mulighet😊 Han har vært i bilde siden jeg var gravid og min datter ser på han som pappa. Anonymous poster hash: d9d09...59f
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #18 Skrevet 15. februar 2016 Legen må jo spørre hvem vedkommende er før han risikerer å bryte taushetsplikten Anonymous poster hash: 2bdf0...e89 Jeg har aldri opplevd at legen har spurt meg om jeg er moren til sønnen min når jeg har vært der med ham. Anonymous poster hash: f644f...90f
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #19 Skrevet 15. februar 2016 Legen må jo spørre hvem vedkommende er før han risikerer å bryte taushetsplikten Anonymous poster hash: 2bdf0...e89 Jeg har aldri opplevd at legen har spurt meg om jeg er moren til sønnen min når jeg har vært der med ham. Anonymous poster hash: f644f...90f Ikke jeg heller. Hverken hos fastlegen, legevakt eller på sykehuset. Anonymous poster hash: d6fa9...6f6
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #20 Skrevet 15. februar 2016 Legen må jo spørre hvem vedkommende er før han risikerer å bryte taushetsplikten Anonymous poster hash: 2bdf0...e89 Jeg har aldri opplevd at legen har spurt meg om jeg er moren til sønnen min når jeg har vært der med ham. Anonymous poster hash: f644f...90f Ikke jeg heller. Hverken hos fastlegen, legevakt eller på sykehuset. Anonymous poster hash: d6fa9...6f6 Greit nok at ingen har spurt, men lege, skolen osv har faktisk taushetsplikt ovenfor andre enn de med foreldreansvar. Dette er for å beskytte BARNET, og derfor ganske logisk. Er ikke for å være kjip liksom. Er ikke verre enn at du ringer legekontoret og hører om du trenger fullmakt. Anonymous poster hash: 40094...58b
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #21 Skrevet 15. februar 2016 Jeg har hatt en stesønn i over 14 år. Vi har samme etternavn, min stesønn og meg. Så når jeg presenterer meg (eller oss da han var mindre), kan det fort høres ut som om jeg er moren til dette barnet. Jeg sier "Anne Hansen" og stesønnen min sier "Ola Hansen". Jeg poengterer sjeldent at jeg ikke er mor til gutten. Kanskje er noen av mine barn også med og som da presenterer seg som "Tom Hansen" og "Guri Hansen". Jeg har fulgt denne gutten til fastlege, spesialistlege, tannlege osv. Aldri har noen stilt spørsmålstegn ved det. Anonymous poster hash: 4395a...9ff
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #22 Skrevet 15. februar 2016 Det er nok ikke noe stort problem å gjøre det. Men, for husfreden hadde jeg nok snakket med far til barnet og forsikret meg om at det var ok for han også. Dere som sender stefar uten å ofre det en tanke, aksepterer dere alle at stemor også kan gjøre det samme...? Anonymous poster hash: c29dc...218
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #23 Skrevet 15. februar 2016 Det er nok ikke noe stort problem å gjøre det. Men, for husfreden hadde jeg nok snakket med far til barnet og forsikret meg om at det var ok for han også. Dere som sender stefar uten å ofre det en tanke, aksepterer dere alle at stemor også kan gjøre det samme...? Anonymous poster hash: c29dc...218 Ja, selvfølgelig kan stemor ta barnet til legen. Anonymous poster hash: d6fa9...6f6
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #24 Skrevet 15. februar 2016 Jeg synes bare du skal sende sønn og stefar til legen. De spør ikke om han er faren til barnet med mindre det er snakk om f.eks arvelige lidelser etc - og da fordi tema er relevant. Dersom du kontakter legen og spør om det er greit først kan de være tvunget til å si nei nettopp pga taushetsplikten. Don't ask, don't tell... Anonymous poster hash: 0a0b6...b61
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #25 Skrevet 15. februar 2016 Hvis jeg gir tillatelse så har de jo all rett på side til å opplyse stefar om alt Anonymous poster hash: e790f...24c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå