Gå til innhold

Sammenligner dere mye med andre?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så sliten av at mannen hele tiden tenker så mye på hva andre gjør og lar seg stresse av det, han er fullt klar over det selv og "innrømmer" det, men har vanskelig for å la vær. F.eks i helger..hvis vi ikke kommer oss på tur eller gjør noe annet spesielt med barna, han misliker snap og fb fordi han mener det bare er selvskryt fra andre og at alle legger ut det de gjør hele tiden bare gjør han mer deppa (han har ikke fb, men snap men lurer på å slette den igjen..). Selv synes jeg vi er flinke foreldre som gjør så godt vi kan. Vi drar på skiturer, tur i skogen, i fjæra pluss andre hobbyer, noen helger tar vi det roligere og det synes jeg er helt greit. Blir så lei av misnøyen hans og at han sammenligner med andre..Vi gjør så godt vi kan, vi er i blant syke og da kom kommer vi oss ikke like mye ut, vi har ikke noe nettverk av familie eller barnevakt her og derfor lite avlastning, synes derfor også det kan være godt med noen roligere helger uten for mye planer, men ser jo at ungene og hele familien har en bedre dag når vi kommer oss ut. Jeg har ikke noe i mot det, bare sliten av stresset og nå føler jeg også på at vi må "gjøre nok" så han skal være fornøyd. Han er flink til å ta initiativ og gjøre ting så det skal han ha. Bare lei av denne sammenligningen med andre familier og det å la seg påvirke så mye av det..

 

Anonymous poster hash: 0ef4a...3bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som han er litt følsom. Vanligere at det er kvinnen i forholdet som tenker sånn. Her er det litt motsatt av hos dere. Mannen min har Facebook (fordi han "må") men han sjekker den kanskje en gang i måneden, og synes det er totalt uinteressant. Han bryr seg ikke om hva andre legger ut der, og sammenligner seg ikke med andre og bekymret seg ikke om hva andre tenker. Folk må få gjøre og tenke som de vil, synes han å mene. Han har et godt selvbilde.

 

Jeg derimot er nok mer som mannen din. Kan bli misunnelig når jeg ser andre som har "perfekte" liv på Facebook. Og så føler jeg plutselig på at vi ikke gjør det ene eller det andre. Og tar det opp med mannen. Da spør han meg om hva JEG vil gjøre. Han sier fokuset må være på hva vi som familie har lyst å gjøre sammen, uavhengig av alle andre. Det hjelper for meg å høre det.

 

Jeg slettet Facebook på mobilen (jeg har ikke snapchat) og jo mindre jeg sjekket Facebook jo bedre har jeg det.

 

Kanskje mannen din bør slette Snapchat?

 

Anonymous poster hash: 3dfc9...105

Skrevet

Høres ut som han er litt følsom. Vanligere at det er kvinnen i forholdet som tenker sånn. Her er det litt motsatt av hos dere. Mannen min har Facebook (fordi han "må") men han sjekker den kanskje en gang i måneden, og synes det er totalt uinteressant. Han bryr seg ikke om hva andre legger ut der, og sammenligner seg ikke med andre og bekymret seg ikke om hva andre tenker. Folk må få gjøre og tenke som de vil, synes han å mene. Han har et godt selvbilde.

 

Jeg derimot er nok mer som mannen din. Kan bli misunnelig når jeg ser andre som har "perfekte" liv på Facebook. Og så føler jeg plutselig på at vi ikke gjør det ene eller det andre. Og tar det opp med mannen. Da spør han meg om hva JEG vil gjøre. Han sier fokuset må være på hva vi som familie har lyst å gjøre sammen, uavhengig av alle andre. Det hjelper for meg å høre det.

 

Jeg slettet Facebook på mobilen (jeg har ikke snapchat) og jo mindre jeg sjekket Facebook jo bedre har jeg det.

 

Kanskje mannen din bør slette Snapchat?

 

Anonymous poster hash: 3dfc9...105

Mannen min har alltid ment at vi bør ha rolige helger uten for mye på programmet, og jeg innså etterhvert at han hadde rett. Da får vi det mye hyggeligere. Mye mindre mas og stress som du også er inne på, HI.

 

Vi har maks én planlagt aktivitet hver helg, også kommer de andre tingene som de kommer. Går som regel en tur hver søndag uansett, men ser an været

 

Anonymous poster hash: 3dfc9...105

Skrevet

Niks. Jeg ler av alle de som jobber steinhardt for å fremstå som perfekte på sosiale medier. For vi vet alle ingen er perfekte. 

Skrevet

Da spør han meg om hva JEG vil gjøre. Han sier fokuset må være på hva vi som familie har lyst å gjøre sammen, uavhengig av alle andre. Det hjelper for meg å høre det.

 

Kanskje mannen din bør slette Snapchat?

 

Anonymous poster hash: 3dfc9...105

Fint å høre fra noen som er lik ham. Skal prøve å vinkle det slik som du sier :) vi har snakket om dette mange ganger og han har selvinnsikt på dette og ønsker ikke tenke så mye på det, men han klarer tydeligvis ikke la vær for det endrer seg ikke..

 

Går kanskje på selvtillit ja, og litt misnøye med eget liv? Prøver jo å si at alt er ikke som det virker alltid i andres liv heller men virker ikke som det går helt inn...ja han kommer sikkert til å slette snap igjen snart fordi han blir så irritert på dette glansbildet folk lager...

 

Blir vel bare sliten av fokuset og kanskje litt påvirket av ham også og det vil jeg ikke.

 

Anonymous poster hash: 0ef4a...3bb

Skrevet

 

Da spør han meg om hva JEG vil gjøre. Han sier fokuset må være på hva vi som familie har lyst å gjøre sammen, uavhengig av alle andre. Det hjelper for meg å høre det.

 

Kanskje mannen din bør slette Snapchat?

 

Anonymous poster hash: 3dfc9...105

Fint å høre fra noen som er lik ham. Skal prøve å vinkle det slik som du sier :) vi har snakket om dette mange ganger og han har selvinnsikt på dette og ønsker ikke tenke så mye på det, men han klarer tydeligvis ikke la vær for det endrer seg ikke..

 

Går kanskje på selvtillit ja, og litt misnøye med eget liv? Prøver jo å si at alt er ikke som det virker alltid i andres liv heller men virker ikke som det går helt inn...ja han kommer sikkert til å slette snap igjen snart fordi han blir så irritert på dette glansbildet folk lager...

 

Blir vel bare sliten av fokuset og kanskje litt påvirket av ham også og det vil jeg ikke.

 

Anonymous poster hash: 0ef4a...3bb

Skjønner at du blir sliten av det. Siden han forstå det (har selvinnsikt på det) kan du sette noen ulitmatum. Si at han må slette Snapchat og heller bruke energien på positive ting :)

 

Det er nok mindreverdighetskomplekser/dårlig selvtillit. Men den beste medisinen for det er å fokusere mindre på andre og mer på seg selv. Ikke som i selvopptatt men som i å fokusere på sine nærmeste og på det man vil gjøre :)

 

Anonymous poster hash: 3dfc9...105

Skrevet

Dessverre, ja. Har blitt "opplært" til det av min mor, som sliter med enorme mindreverdighetskomplekser og har overført denne idiotiske tankegangen til meg.

 

Det bunner i elendig selvbilde og en altfor kritisk indre stemme. Det er vondt og destruktivt og slitsomt. Skulle ønske jeg kunne gi noen råd, men jeg klarer ikke å bli kvitt det selv. Kan jage det unna for en kortere periode, men det forsvinner aldri helt.



Anonymous poster hash: cffb5...13c
Skrevet

Nei absolutt ikke. Har mer enn nok med meg og mitt.

 

Anonymous poster hash: d1696...357

Gjest Antarctica
Skrevet

Mannen din høres sykelig ut. Det er ikke normalt å være så påvirket av andre (i sær når de andre det dreier seg om, ikke engang lurer på hva han driver med....)

Skrevet

Jeg gjør nok ofte det. Ikke så mye med familie-ting, men om noen har prestert noe på jobben skulle jeg ønske det var meg og leter etter " feil" som jeg kunne gjort bedre, eller jeg blir ofte misunnelig når folk skriver på fb om store opplegg på nyttår/17. Mai/ sommerfester osv.

 

Jobber med det og håper å forbedre meg :)

 

Anonymous poster hash: 74243...9b6

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Misunner sjelden noen noe som helst for jeg vet at alle har sitt å stri med uansett fasaden.

 

Jeg ville ha satt meg ned mannen å snakket om dette, vet han det selv, hvorfor er han sånn, hva tror han om andre, har de det bra hele tiden, gjør han ting for at andre skal se opp til han osv.

 

Anonymous poster hash: 20e23...eb1

Skrevet

Jeg kan også føle det litt slik innimellom, men samtidig motiverer det meg også til å komme meg opp og ut av sofaen. Mens andre ganger synes jeg det er helt greit og vet at de har det ikke sånn hele tiden.

 

Jeg deler også de koselige opplevelsene, men prøver å kompensere med litt humor også- vil ikke at folk skal tenke at jeg bare prøver å framstille meg perfekt.

 

Samtidig vet jeg med sikkerhet at flere av de som deler fasade gjør det fordi de ellers har det veldig tungt. Og da føles det befriende å dele/gjøre noe "perfekt".

 

Anonymous poster hash: 5392d...44f

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Misunner sjelden noen noe som helst for jeg vet at alle har sitt å stri med uansett fasaden.

 

Jeg ville ha satt meg ned mannen å snakket om dette, vet han det selv, hvorfor er han sånn, hva tror han om andre, har de det bra hele tiden, gjør han ting for at andre skal se opp til han osv.

 

Anonymous poster hash: 20e23...eb1

Han sier han føler at han ikke gjør nok som forelder, føler seg utilstrekkelig når han sammenligner seg med andre og vil at barna skal ha det best mulig.

 

Må understreke at han går ikke å snakker om dette konstant eller hver helg, men kommer fram hvis vi har hatt en helg med lite aktivitet osv..sykelig er det vel neppe.. Men mer fokus på enn hva jeg liker da. Vil jo gjerne hjelpe han for er jo slitsomt for alle at han sammenligner seg med andre. Men han vet det jo selv i det minste, det er vel første skritt..

 

Anonymous poster hash: 0ef4a...3bb

Skrevet

 

Nei, jeg gjør ikke det. Misunner sjelden noen noe som helst for jeg vet at alle har sitt å stri med uansett fasaden.

 

Jeg ville ha satt meg ned mannen å snakket om dette, vet han det selv, hvorfor er han sånn, hva tror han om andre, har de det bra hele tiden, gjør han ting for at andre skal se opp til han osv.

 

Anonymous poster hash: 20e23...eb1

Han sier han føler at han ikke gjør nok som forelder, føler seg utilstrekkelig når han sammenligner seg med andre og vil at barna skal ha det best mulig.

 

Må understreke at han går ikke å snakker om dette konstant eller hver helg, men kommer fram hvis vi har hatt en helg med lite aktivitet osv..sykelig er det vel neppe.. Men mer fokus på enn hva jeg liker da. Vil jo gjerne hjelpe han for er jo slitsomt for alle at han sammenligner seg med andre. Men han vet det jo selv i det minste, det er vel første skritt..

 

Anonymous poster hash: 0ef4a...3bb

Hva om du begynner å hjelpe han med å finne positive ting, eks snakke om fem gode ting på lørdag og søndag?

Evt snakke med noen av de han ser på som perfekte for å se dem på nært hold og hvordan ting faktisk er.

 

Anonymous poster hash: 20e23...eb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...