Gå til innhold

Noen med livmorfremfall her? (litt detaljert)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nesten helt sikker på at det er det jeg plutselig har fått. Kjennes ut som om jeg har noe som ligger rett innenfor skjedeåpningen, og det har jeg forsåvidt også for jeg kan se det i speilet. Kan skubbe den opp igjen med fingeren, men den spretter umiddelbart ned igjen når jeg hoster, og siger ellers ned av seg selv.

Har kjent mer og mer at det er noe rart på gang inni der, men i dag har det vært veldig, og plutselig gikk det for meg hva det var.

Så til spørsmålet mitt. Det er ikke vondt, men veldig ubehagelig og ekkelt å gå å kjenne på, det kjennes hele tiden og jeg klarer nesten ikke tenke på noe annet. Skal ringe legen i morgen, men ber man om akutt time samme dag liksom, eller må jeg gå å kjenne på det i de 2 ukene man må vente normalt på legetime? Og hva skjer videre etter legetimen?

Anonymous poster hash: 134ab...9f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge siden du har født da??

Anonymous poster hash: 4b941...72b

Skrevet

Nesten helt sikker på at det er det jeg plutselig har fått. Kjennes ut som om jeg har noe som ligger rett innenfor skjedeåpningen, og det har jeg forsåvidt også for jeg kan se det i speilet. Kan skubbe den opp igjen med fingeren, men den spretter umiddelbart ned igjen når jeg hoster, og siger ellers ned av seg selv.

Har kjent mer og mer at det er noe rart på gang inni der, men i dag har det vært veldig, og plutselig gikk det for meg hva det var.

Så til spørsmålet mitt. Det er ikke vondt, men veldig ubehagelig og ekkelt å gå å kjenne på, det kjennes hele tiden og jeg klarer nesten ikke tenke på noe annet. Skal ringe legen i morgen, men ber man om akutt time samme dag liksom, eller må jeg gå å kjenne på det i de 2 ukene man må vente normalt på legetime? Og hva skjer videre etter legetimen?

Så lenge det ikke plager deg så ta det med ro. Det går tilbake av seg selv såfremt du ikke har alvorlig fremfall. Ta knipeøvelser hver dag. Jeg hadde også fremfall med førstemann. Det ordnet seg fint etterhvert. Ingen grunn for akutt time. Kan være greit å holde øye med om du tisser på deg, ikke klarer å gjennomføre samleie etc. Alvorlig fremfall kan opereres.

Kniiiiip!

Anonymous poster hash: 516da...2a4

Skrevet

Det er jo ikke akutt, selv om det er ubehagelig å kjenne på, det er ikke farlig å ha livmorfremfall. Du må uansett vente på time på sykehuset etter det igjen, (dersom du blir henvist dit) så tviler på at du får akutt time hos fastlegen din.

Anonymous poster hash: 3a1e8...c95
Skrevet

Hva er forskjellen på alvorlig fremfall og bare fremfall da?

Det er over 1 og et halvt år siden jeg fødte, og dette har skjedd plutselig bare over de siste dagene, så det er ikke bare noe som har skjedd under fødselen og som trekker seg tilbake av seg selv, tror jeg..

Det plager meg veldig fordi det føles sårt der nede, som om jeg har en tørr tampong sittende rett innenfor skjedeåpningen.

Skrevet

Jeg har ikke livmorfremfall, men fremfall av bakre og fremre skjedevegg. Skal til spesialist idag, ventet 2,5 mnd på timen.så blir spennende å se hva som evt kan gjøres.

Anonymous poster hash: e611a...5a7

Skrevet

Huff! Det var lenge å vente... Å gå sånn som dette i flere måneder er ikke mye forlokkende..

Å ha sex med en ekkel dings liggende i veien som skal bli dyttet ut og inn er uaktuelt for meg hvertfall.

Håper de finner en god løsning når du endelig kommer til spesialisten.

HI

Skrevet

Dytt

Skrevet

Jeg oppdaget fremfall av fremre skjedevegg for et par uker siden, synes det er helt forferdelig. Fødte for tre mnd siden. Stikker ut en myk klump, og den kan dyttes tilbake og det er tydelig at det er skjedeveggen. Kjenner cervix lenger inne så det er ikke livmora.

Det er forferdelig ekkelt og ubehagelig. Kjenner det når jeg går, og det er ekkelt bare å gå rundt i huset, og ute er fælt. Har lest litt på nettet om behandling og sånn, og sterk bekkenbunn er veldig viktig. Kniper hele tiden nå, må bare gjøre det.

Leste om behandling i form av et ringpessar de setter inn, og så kom jeg på jeg hadde en menskopp liggende. Satte inn den og det føltes mye bedre. Aner ikke om det er bra eller skadelig, men det holder iallfall ting på plass inntil videre. Tror jeg må ordne meg time hos privat gyn, orker ikke ventetiden.

Andre som har prøvd menskopp ved prolaps i underlivet?

Anonymous poster hash: 109d3...fdc

Skrevet

Er det livmortappen som stikker ut hos deg, Hi? Eller er det bare en jevn rosa kul som kan skyves tilbake?

Skrevet

Det er en jevn rosa (lilla) kul... kanskje det ikke er livmoren? Jeg har bare antatt det...

HI

Skrevet

Jeg oppdaget fremfall av fremre skjedevegg for et par uker siden, synes det er helt forferdelig. Fødte for tre mnd siden. Stikker ut en myk klump, og den kan dyttes tilbake og det er tydelig at det er skjedeveggen. Kjenner cervix lenger inne så det er ikke livmora.

Det er forferdelig ekkelt og ubehagelig. Kjenner det når jeg går, og det er ekkelt bare å gå rundt i huset, og ute er fælt. Har lest litt på nettet om behandling og sånn, og sterk bekkenbunn er veldig viktig. Kniper hele tiden nå, må bare gjøre det.

Leste om behandling i form av et ringpessar de setter inn, og så kom jeg på jeg hadde en menskopp liggende. Satte inn den og det føltes mye bedre. Aner ikke om det er bra eller skadelig, men det holder iallfall ting på plass inntil videre. Tror jeg må ordne meg time hos privat gyn, orker ikke ventetiden.

Andre som har prøvd menskopp ved prolaps i underlivet?

Hm.. dette høres veldig likt meg ut.. kanskje det skjedeveggen hos meg også.. tanken har ikke slått meg pga at det som ligger i åpningen er rundt...

HI

Skrevet

Ser det noe slik ut? Skroll ned for å se bilde.

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=487767&page=3

Anonymous poster hash: ca516...61e

Nei, det tror jeg faktisk ikke! Er på jobb nå, så får ikke studert den akkurat nå, men kan ikke huske å sett noe hull, og den var hvertfall ikke den fargen... så da er det antageligvis ikke livmoren da?

HI

Skrevet

Da kan det godt være skjedeveggen. Hos meg kan jeg dytte den tilbake, og merker at det hører til skjedeveggen. Har lest at absolutt første behandling er trening av benkkenbunnsmuskulatur, så håper det hjelper 😰😰

Skrevet

Nå sitter jeg her på jobb og kniper jeg og 😂 Hadde det gått an å knipe ting på plass igjen hadde jo det vært supert. Men mener å ha lest et sted at det ikke er dokumentert at kniping hjelper?

HI

Skrevet

Jeg har skjedefremfall . 15 måneder siden jeg har født. Bakre skjedevegg, en såkalt rectocele. Det gjør at jeg sliter med forstoppelse, og når det er mye hard avføring i tarmen (beklager detaljene..) kjenner jeg en hard klump i skjedeveggen :(

Gynekologen sier det er for tidlig etter fødsel å gjøre noe med det.

Jeg tisser også på meg noen dråper når jeg hoster eller nyser.

Tror jeg skal be fastlegen om henvisning til fysioterapeut som kan hjelpe meg med bekkenopptrening. Kniping i seg selv er visst ikke nok.

Anonymous poster hash: f5050...5ef

Skrevet

Det er sant, det har jeg også lest. Men så tenker jeg at sterkere bekkenbunnsmuskulatur umulig kan skade. De la veldig fokus på det da jeg gikk på gravidtrening. Skal høre litt med fysioterapeutene der igjen.

"Bekkengulvet" - altså bekkenbunnsmuskulaturen- sitter rundt skjedeveggen og under blæra, så om den er styrket klarer den kanskje å holde blæra på plass litt bedre iallefall.

Jeg har ikke vært hos lege ennå, så får høre hva de sier.

Skrevet

Jeg har skjedefremfall . 15 måneder siden jeg har født. Bakre skjedevegg, en såkalt rectocele. Det gjør at jeg sliter med forstoppelse, og når det er mye hard avføring i tarmen (beklager detaljene..) kjenner jeg en hard klump i skjedeveggen :(

Gynekologen sier det er for tidlig etter fødsel å gjøre noe med det.

Jeg tisser også på meg noen dråper når jeg hoster eller nyser.

Tror jeg skal be fastlegen om henvisning til fysioterapeut som kan hjelpe meg med bekkenopptrening. Kniping i seg selv er visst ikke nok.

Anonymous poster hash: f5050...5ef

Sukk!! Dette var jo ikke mye oppmuntrende lesning.. Har ikke vært på do med avføring etter at jeg oppdaget det (i går), gruer meg fryktelig til å skulle å sitte med det, vel vitende om at jeg også presser på det som foregår forann 😝 Bare jeg hoster føler jeg alt skal dette ut...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...