Gå til innhold

Nye ammeråd!! Nyheter nå tv2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fullammede barn kan få for lite vitaminer..😱.

Anonymous poster hash: 0bf3d...d94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk beskjed på sykehuset at hun skulle ha både vitaminer, jern og omega3 som tillegg til amming.

Skrevet

Det var ikke akkurat en vanntett studie.. Hjelpes, media altså. Ingen seriøsitet igjen, kun klikk og sensasjon som betyr noe.

Anonymous poster hash: 176ed...186

Skrevet

Ventet bare på at den skulle dukke opp her inne 😂

Frem med pop-corn, når blir det show 😉

Skrevet

Dette støtter jeg. Er for morsmelk men ammehysteri og fullamming, morsmelk er best propagandaen fra helsediktaroatet holder ikke mål i 2016. Har selv vært på Haukeland med mitt barn på ernæringsavdelingen for småbarn og jeg kom inn med ett et motorisk/sent/slapt barn dro derifra med et barn full av energi, og innen 4 uker hadde hun tatt igjen sine jevnaldrende på utvikling. Håper det får igjennom forslaget sitt og at retningslinjene endres.

Fullammet mitt første barn til 6mnd, de barna på barselgruppen som fikk mme lå langt foran han. Studien deres har hold, og jeg synes at det er en liten klapp/trøst for de som sliter med ammingen og går over på mme med dårlig samvittighet fordi mammapolitiet skal rettferdiggjøre "bryst er best"

Anonymous poster hash: 50f06...0f0

Skrevet

Det var ikke akkurat en vanntett studie.. Hjelpes, media altså. Ingen seriøsitet igjen, kun klikk og sensasjon som betyr noe.

Studien er ikke ny, de har holdt på siden 2002, med flere eksperter både nasjonalt og internasjonalt

Skrevet

Det er da ikke noe overraskende mtp. hvor elendig manges kosthold er både før og under svangerskap og mens de ammer...

Anonymous poster hash: f0102...d86
Skrevet

Trodde de fleste visste at lenge fullamming kun er anbefalt i land som mangler rent vann og har lav hygienisk standard

Anonymous poster hash: 81140...913

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Hvis melka er så elendig at barnet får mangelsykdommer og forsinket motorisk utvikling er det kanskje lurt å ta en revurdering av eget kosthold? Får man i seg for lite vitaminer er det jo innlysende at det blir for lite vitaminer i melka også. Kommer til å fullamme tredje barnet også med god samvittighet.

Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Hvis melka er så elendig at barnet får mangelsykdommer er det på høy tid å ta en revurdering av eget kosthold.

Nei, nei... det ville jo bety å ta ansvar for egen og barnets helse, og det er jo så brysomt :P

Anonymous poster hash: f0102...d86

Skrevet

Men om man kanskje ligger motorisk etter mme-barn, er det jo ikke sånn at man ikke når dem igjen senere. Det er jo utrolig mange fordeler med morsmelk. Høyere iq er vel viktigere enn å kunne rulle en måned før andre babyer?

Anonymous poster hash: f67c6...9ff

Skrevet

Hvis melka er så elendig at barnet får mangelsykdommer er det på høy tid å ta en revurdering av eget kosthold.

Det er mange vitaminer/nivå som barnet ikke kan få igjennom den aller beste morsmelk som barnet trenger for å utvikle mentaliteten og motorikken. Morsmelk er selvfølgelig det beste for nyfødte når hjernen er blank og mangler knyttingen mellom hjerneceller for å fungere

Skrevet

Studien er ikke ny, de har holdt på siden 2002, med flere eksperter både nasjonalt og internasjonalt

Denne studien befattet 97 barn som hadde fødselsvekt mellom 2000-3000 gram, så synes ikke den virker spesielt aktuell for meg, som har født barn på ca 3500 gram+.

Hvis du kan linke til en av de andre studiene, som er gjort tidligere, og på et bredere spekter "normale" nyfødte, er det kanskje lettere å tro på at dette faktisk er relevant info for alle.

Skrevet

Det er mange vitaminer/nivå som barnet ikke kan få igjennom den aller beste morsmelk som barnet trenger for å utvikle mentaliteten og motorikken. Morsmelk er selvfølgelig det beste for nyfødte når hjernen er blank og mangler knyttingen mellom hjerneceller for å fungere

Dvs at min datter har manglende knytting mellom hjernecellene da 😂 for hun har KUN fått mme!

Anonymous poster hash: 3409e...605

Skrevet

Dette er jo veldig trist. At helsedirektoratet i mange år har anbefalt noe som ikke er bra for ungen. Og ikke minst har skapt masse slit og unødige bekymringer for mor. Jeg fullammet Sønnen min som er født i 2013 i 6 mnd fordi det var anbefalt. Og jeg strevde virkelig med å få det til. Og like etterpå kom nyheten om at helsedirektoratet vurderte å gå bort fra dette. Samvittigheten var ikke god da.

Anonymous poster hash: 5cad3...e42

Skrevet

Dette er jo veldig trist. At helsedirektoratet i mange år har anbefalt noe som ikke er bra for ungen. Og ikke minst har skapt masse slit og unødige bekymringer for mor. Jeg fullammet Sønnen min som er født i 2013 i 6 mnd fordi det var anbefalt. Og jeg strevde virkelig med å få det til. Og like etterpå kom nyheten om at helsedirektoratet vurderte å gå bort fra dette. Samvittigheten var ikke god da.

Anonymous poster hash: 5cad3...e42

Men nå er det heller ikke sånn at man har alle svar på ett gitt tidspunkt og at de er allmenngyldige for all tid. Det er jo derfor man driver med forskning, hvor man hele tiden får nye verktøy og metoder.

Helsemyndighetene gir råd utifra forskning de har tilgjengelig. De er ikke allvitende guder som har visst dette hele tiden og gått inn for å lure deg bare for å være litt kjipe.

Hvis ikke du selv er ekspert på dette området, så har du ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Du har fulgt rådene til ekspertene, noe mer kan man ikke forvente.

Og, tross alt, så går det som regel veldig bra med norske barn, uansett hvilken melk de har fått som babyer.

Anonymous poster hash: e9333...59a

Skrevet

Denne studien befattet 97 barn som hadde fødselsvekt mellom 2000-3000 gram, så synes ikke den virker spesielt aktuell for meg, som har født barn på ca 3500 gram+.

Hvis du kan linke til en av de andre studiene, som er gjort tidligere, og på et bredere spekter "normale" nyfødte, er det kanskje lettere å tro på at dette faktisk er relevant info for alle.

Mitt barn veide 3800 og var med på studien..

Skrevet

Dvs at min datter har manglende knytting mellom hjernecellene da 😂 for hun har KUN fått mme!

Anonymous poster hash: 3409e...605

Hjernen til alle nyfødte er blank, går kun på refleks, det første som fester seg er vel synet, deretter smil, gripeevne mot mer bevisste miner/bevegelser. Dette utvikler seg de første levemånedene men ved 3-4-til 12 mnd er det en eksplosjon av alt barnet skal lære og da trenger hjernen mer næring enn hva morsmelk kan gi i form av tilskudd -man kan amme og gi morsmelk, men spe på med vitaminer, jern og omega fettsyrer fra 4 mnd alder. De som tilfelle gir mme trenger ikke det fordi disse vitaminene er i mme-blandingen og man kan lettere måle hvor mye/for lite barnet får i seg.

Skrevet

Rådet om fullamming i seks måneder er ikke mange årene gammelt. Tidlig på 2000-tallet anbefalte man fullamming i fire måneder.

Skrevet

Hva er det meningen en skal gi de fra 4mnd i tilegg til morsmelk da?

Anonymous poster hash: d89fb...37f

Skrevet

Hva er det meningen en skal gi de fra 4mnd i tilegg til morsmelk da?

Anonymous poster hash: d89fb...37f

Det fordi at hjernen og kroppen trenger mer enn kun morsmelk for å kunne utvikle seg optimalt :)

Skrevet

Hva er det meningen en skal gi de fra 4mnd i tilegg til morsmelk da?Anonymous poster hash: d89fb...37f

Mi fikk da smaksprøver av grøt og fast føde. Jeg fikk aldri i henbe mme, men mange babyer får det også.

Anonymous poster hash: 8ea64...e69

Skrevet

Så var det rett slik vi gjorde likevel da. Godt å vite.

Anonymous poster hash: c99c2...fc8
Skrevet

Mitt barn veide 3800 og var med på studien..

Hvis du ser på studien de refererer til, er det 97 barn som alle veide mellom 2-3 kilo.

Skrevet

Åå? Gudskjelov hadde vi flaks her da! Full ammet i 7 mnd her, og ungen lå foran alle i barselgruppa, nå ligger den foran de fleste i bhg og(mentalt og fysisk), 5 år gammel.

Anonymous poster hash: 74cf4...ef2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...