Gå til innhold

Noen sykepleiere her, ang. Hb verdier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok ha verdi kappilært, 13,4 i går. 11,5 i dag. Er det helt til å stole på? Det er jo veldig nedgang på et døgn..

Anonymous poster hash: 1de5e...b17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ha men hb. Kanskje det var dårligere sirkulasjon i fingeren det ble tatt av i dag? :P

Skrevet

Ved kapillær prøve er usikkerheten +/- 0.5 i beste fall. I tillegg er Hb følsom for kor mykje vske ein har inntatt, tid på dagen og om ein er liggane eller sittande. Begge verdiene kan være riktige, og begge er greie verdier.

Anonymous poster hash: 2d466...616

Skrevet

Hb bør tas venøst. Kappilært kan vise feil

Anonymous poster hash: 32829...600

Skrevet

Ja, men har ikke utstyr til venøst. Tok en nabofingeren, samme finger som i går, den viste 13,1 nå. Samme fremgangsmåte, bare en annen finger, er det mulig at det skal ha så mye å si, jaja :) da vet jeg det. godt det ikke hadde gått så fort ned, kunne vært en indre blødning. Takk for svar da. :) Hi

Skrevet

Men hva slags forskjell gjør egentlig sittende og liggende, og hva slags forskjell gjør tid på døgnet? Jeg er Veldig nysgjerrig nå, håper du vil svare, hi

Skrevet

Det er ikke slik at Hb automatisk forandres om en legger seg ned, men at verdien påvirkes av væskefordelingen i kroppen om man har ligget f eks en natt. Om en tar Hb på en pasient før han står opp en dag og et par timer etter han stod opp neste dag vil en kunne få ulikt resultat.

Analysen er forresten følsom for feil i prøvetaking. Er det f eks vevsvæske i bloddråpen vil Hb bli kunstig lav. Håper du har opplæring i bruk av utstyret før du "diagnostisererer" deg selv..

Skrevet

Har gått på kurs på Ullevål sykehus. Men kan hb verdien bli falsk lav eller høy ved liggende eller sittende? Har aldri hørt om dette før, ikke på kurset heller.

Skrevet

Kapillære verdier er ikke helt til å stole på. Hvis du la mye press på fingeren vil det og kunne påvirke verdien. Når du tar dem kapillært er det jo bare et hull, som du presser væske ut av, og forhåpentligvis er det mer eller mindre blod i den væsken du presser ut. Usikkerheten blir derfor ganske stor, og det kan være vanskelig å si hvor reelt svaret man faktisk får er.

Venøse prøver er rent blod, og mye mer presise.

Anonymous poster hash: c3563...e92
Skrevet

Jeg vet at venøst prøver er mye mer presis, men har ikke mulighet til det. men nå lurer jeg på, ang tatt kapilært: hvis en person ligger, vil det da kunne gi høyere eller lavere hb enn om en person sitter ? Og jeg vet at jeg ikke kan sette noen diagnose, det må en lege gjøre.

Skrevet

Har gått på kurs på Ullevål sykehus. Men kan hb verdien bli falsk lav eller høy ved liggende eller sittende? Har aldri hørt om dette før, ikke på kurset heller.

Hb er riktig både når en våkner om morgenen og litt ut på dagen, den. Men varierer altså naturlig i løpet av døgnet. Både pga væskefordeling ift stilling og fordi vi ikke har like mye væske i kroppen hele døgnet.

Folk (også helsepersonell) har en tendens til behandle Hb som en absolutt verdi, men det blir altså helt feil forståelse av hvordan en leser tallet. Siden usikkerheten i kapillær måling er ca +/- 0.5 vil en kunne måle både 11.0 og 12.0 på blod som i realiteten er 12.5. Og i tillegg har vi den naturlige variasjonen i kroppen. Det skal altså litt differanse til før en med sikkerhet kan si at Hb har endret seg. Men likevel kan folk finne på å snakke om fall i Hb fra 12.3 til 12.1, for eksempel. Det er det reneste tøv. Venøse prøver har lang mindre usikkerhet i målingen, men også her må en ta hensyn til den naturlige variasjonen i kroppen når en leser svar.

Skrevet

Jeg sniker inn mitt spørsmål her, håper det er greit.

Min sønn på 8 mnd må ta jerntilskudd pga prematurhet. Jeg ville undersøke jernlageret, men legekontoret tok ikke blodprøve av så små barn.

De tok hb i finger som var på 12.3. Er det ok? Sier det egentlig noe om jerndepot? Fikk bare et kjapt svar om at alt var greit

Anonymous poster hash: 15a05...e32

Skrevet

Hvis set er +/- 0,5 mener du vel at man kan lese 11,5 som at,0 og 12,0. Men jeg ble så nysgjerrig på det med liggende og sittende, hva kan gi høyere/lavere resultat på målingen?

Skrevet

11,5 kan være alt mellom 11,0 og 12,0 på* herregud, iPad er ikke lett.

Skrevet

Kort fortalt, nei det er ikke til å stole på. Hvorfor tester du 2 dager på rad, og hvorfor tester du i det hele tatt?

Skrevet

Min sønn på 8 mnd må ta jerntilskudd pga prematurhet. Jeg ville undersøke jernlageret, men legekontoret tok ikke blodprøve av så små barn.

De tok hb i finger som var på 12.3. Er det ok? Sier det egentlig noe om jerndepot? Fikk bare et kjapt svar om at alt var greit Anonymous poster hash: 15a05...e32

de må sjekke ferritin av en venøs blodprøve for å se verda. Jerndepot ligger an. Er dette lavt vil det ta en stund før det påvirker hb.men hb var jo fint så da er alt greit nå. blodprøver fra finger får man svar på med en gang, mens de venøse må innom analyse hos labriatoret så det tar litt tid før man får svar på det.

Skrevet

Kort fortalt, nei det er ikke til å stole på. Hvorfor tester du 2 dager på rad, og hvorfor tester du i det hele tatt?

Testet ikke på meg, testet på en pasient og grunnen trenger jeg ikke legge ut om.

Skrevet

11,5 kan være alt mellom 11,0 og 12,0 på* herregud, iPad er ikke lett.

Mente selvsagt 11.5.

Det er mye litteratur å finne om du interesserer deg om emnet. En sengeliggende pasient vil naturlig ha 10-15% lavere Hb enn om pasienten har vært oppe en stund. Tilsvarende kan Hb stige 10-15% om pasienten er dehydrert. Men dette er "fritt etter hukommelsen", søk skikkelige kilder for utfyllende informasjon.

Skrevet

De tok hb i finger som var på 12.3. Er det ok? Sier det egentlig noe om jerndepot? Fikk bare et kjapt svar om at alt var greit Anonymous poster hash: 15a05...e32

de må sjekke ferritin av en venøs blodprøve for å se verda. Jerndepot ligger an. Er dette lavt vil det ta en stund før det påvirker hb.men hb var jo fint så da er alt greit nå. blodprøver fra finger får man svar på med en gang, mens de venøse må innom analyse hos labriatoret så det tar litt tid før man får svar på det. Anonymous poster hash: 1de5e...b17 Anonymous poster hash: 1de5e...b17
verda = hvordan * ikke lett denne korrekturen.

Skrevet

11,5 kan være alt mellom 11,0 og 12,0 på* herregud, iPad er ikke lett.Anonymous poster hash: 1de5e...b17

Mente selvsagt 11.5.

Det er mye litteratur å finne om du interesserer deg om emnet. En sengeliggende pasient vil naturlig ha 10-15% lavere Hb enn om pasienten har vært oppe en stund. Tilsvarende kan Hb stige 10-15% om pasienten er dehydrert. Men dette er "fritt etter hukommelsen", søk skikkelige kilder for utfyllende informasjon.Anonymous poster hash: 2d466...616

Takk for svaret :)

Skrevet

11,5 kan være alt mellom 11,0 og 12,0 på* herregud, iPad er ikke lett.Anonymous poster hash: 1de5e...b17

Mente selvsagt 11.5.

Det er mye litteratur å finne om du interesserer deg om emnet. En sengeliggende pasient vil naturlig ha 10-15% lavere Hb enn om pasienten har vært oppe en stund. Tilsvarende kan Hb stige 10-15% om pasienten er dehydrert. Men dette er "fritt etter hukommelsen", søk skikkelige kilder for utfyllende informasjon.Anonymous poster hash: 2d466...616

Takk for svaret :)

Enda mer "etter hukommelsen" må fallet i Hb vere ca 20% før en kan være sikker på at det ikke skyldes naturlig variasjon og usikkerhet i prøven når prøven er tatt kapillært. Ved en verdi på 13.4 blir det et fall på ca 2.7. Ved venøs prøve er man relativt sikker ved et fall på ca 10%.

Men igjen, søk sikrere kilder.

Skrevet

Okei, takk. Trenger å lese meg opp /kurses igjen på dette merker jeg ;)

Skrevet

Hb er riktig både når en våkner om morgenen og litt ut på dagen, den. Men varierer altså naturlig i løpet av døgnet. Både pga væskefordeling ift stilling og fordi vi ikke har like mye væske i kroppen hele døgnet.

Folk (også helsepersonell) har en tendens til behandle Hb som en absolutt verdi, men det blir altså helt feil forståelse av hvordan en leser tallet. Siden usikkerheten i kapillær måling er ca +/- 0.5 vil en kunne måle både 11.0 og 12.0 på blod som i realiteten er 12.5. Og i tillegg har vi den naturlige variasjonen i kroppen. Det skal altså litt differanse til før en med sikkerhet kan si at Hb har endret seg. Men likevel kan folk finne på å snakke om fall i Hb fra 12.3 til 12.1, for eksempel. Det er det reneste tøv. Venøse prøver har lang mindre usikkerhet i målingen, men også her må en ta hensyn til den naturlige variasjonen i kroppen når en leser svar.

Sånne svar gjør meg rett og slett glad.

Skrevet

Sånne svar gjør meg rett og slett glad.
Glad for å glede :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...