Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #1 Skrevet 14. februar 2016 Jeg har vel gjort det ganske lenge,men jeg husker jo Søren ikke hvordan de er fra gang til gang. Finner jo 100vis av kuler (noen ihvertfall;) men jeg husker jo ikke om dette er nye eller ikke. Eller vil en obs!kul være hardere eller noe? Trykker nok litt hardt også,da kjenner man jo alt. Jeg forstår ærlighet talt ikke hvordan tror jeg.. er det ikke normalt med kuler da?eller? HJELP! Anonymous poster hash: aa24a...526
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #2 Skrevet 14. februar 2016 Noen har veldig tett kjertelvev, og det vil være vanskelig å kjenne etter kuler. Men det er bra du sjekker. Gjør du det regelmessig vil du være kjent med hva som føles normalt for dine bryst. Men det kan være greit å få tatt mammografi også, siden det er så vanskelig å kjenne. Bare vær klar over at det kan hende de må sjekke brystene med ultralyd også, om vevet er ekstra tett. Så ikke bli redd om du får beskjed at de vil gjøre dette. Vær obs på andre tegn også. Væske fra brystvortene, endringer på brystene... Kjenn også oppover mot armhulene. Anonymous poster hash: a3920...ff8
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #3 Skrevet 14. februar 2016 Så bra du sjekker brystene dine, Hi! Det er så viktig at vi damer lærer å sjekke brystene våre selv! Det er virkelig synd at det ikke er noe alle får lære av f.eks. lege eller annet helsepersonell. Jeg har skrevet flere ganger her inne, ganske detaljert, om hvordan man undersøker brystene. Hvis du søker litt så finner du nok flere av dem. Dette er den nyeste. Se på svaret mitt, nr. 4, i denne tråden... http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/144259373-ang-bekymring-ang-rar-f%C3%B8lelse-i-et-bryst/#entry147705970 Hvis du sjekker brystene dine på samme tid i syklusen (umiddelbart etter mens) så vil det være mye enklere å huske hvordan brystene føles fra gang til gang. Hvis du sjekker dem før mens vil du kjenne brystkjertlene mye tydeligere og det kan virke som "kuler". Sjekker du rett etter mens (5-7 dager etter første mensdag er som regel bra) så vil kjertlene være mindre uttalte. Anonymous poster hash: 5fb04...d9b
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #4 Skrevet 14. februar 2016 Jeg sjekker i dusjen når puppene er såpeglatte. Jeg har det for meg at man kjenner ujevnheter lettere da. Jeg kjenner jo også masse småkuler som jeg antar er kjertler og brystvev. Jeg tenker at om man sjekker jevnlig og til samme til i syklusen, så kjenner man det kanskje om man støter på noe som man er usikker på. Jeg har kjent noen kuler jeg har vært usikker på, men så har jeg ventet noen dager/en uke og ikke kjent dem igjen. Ofte er det hovne kjertler (?) eller noe sånt, så det går over. Jeg kjenner etter faste, små "klumper" eller kuler som på en måte sitter fast og ikke er bevegelig som det andre inne i brystet. Jeg bruker også å kjenne etter i litt ulike posisjoner. Jeg sjekker i dusjen, men jeg sjekker også f.eks om jeg ligger litt for meg selv en morgen/kveld. Greit å bli kjent med kroppen i ulike posisjoner også. Blir man godt kjent med brystene sine, så kjenner man nok bedre når det dukker opp noe som ikke burde være der. OG HUSK Å RINGE LEGEN EN GANG FOR MYE FOR Å FÅ DET SJEKKET OPP OM MAN OPPDAGER NOE MAN FØLER IKKE STEMMER. Anonymous poster hash: e3a6e...8b1
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #5 Skrevet 14. februar 2016 Tusen takk for mange fine svar! Jeg prøver å sjekke en gang i mnd - en uke etter mens. Men jeg lurer faktisk på om det har gått 2 uker jeg nå. Ble plutselig veldig usikker.. Jeg husker jo ikke på noen måte hvordan de var for 1 måned siden. Men siden jeg blir redd, trykker jeg hardere- og da virker det som at de vokser? Stemmer det? At de blir mer ømme liksom? Jeg fant en kul, som jeg var usikker på. Men har trykket og kjent, men så oppdager jeg en kul til på akkurat samme sted på det andre brystet. Men, mye mindre da så klart (har ikke trykket like mye på den). Jeg river snart av meg håret. Dette blir jeg aldri sikker på. Jeg har tatt mammografi en gang tidligere. 5-6 år siden. Det var melkekjertler. Har ingen i familien med brystkreft.. Man ahh! Føler meg som dust.. =) Anonymous poster hash: aa24a...526
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #6 Skrevet 14. februar 2016 Kom på at det er 9-10 dager siden mens. Ok, så kuler har man uansett? Men "kreftkul" er harde? Får ikke flytta på dem? Dagen etter mens var lurt! Anonymous poster hash: aa24a...526
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #7 Skrevet 14. februar 2016 Kom på at det er 9-10 dager siden mens. Ok, så kuler har man uansett? Men "kreftkul" er harde? Får ikke flytta på dem? Dagen etter mens var lurt! Anonymous poster hash: aa24a...526
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #8 Skrevet 14. februar 2016 Kjenn med flat hånd ikke fingertuppene enkeltvis, da slipper du å bli lurt av melkekjertler og slikt, og er enklere å fange opp det som ikke skal være der. Anonymous poster hash: 027dc...9e0
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #9 Skrevet 14. februar 2016 Har hørt at kreftsvulster er ruglete/ujevne, som grus, harde, og sitter fast. De jeg kjenner som har hatt brystkreft har kjent en kul selv, og de har ikke vært i tvil, så jeg tror at man merker det om det plutselig er en ny, ukjent kul. Anonymous poster hash: 54ddc...504
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #10 Skrevet 14. februar 2016 Ok,takk😊 jeg finner "bare" myke kuler☺ kjenner at jeg blir nervøs/angst av dette. Gruer meg på en måte😯 noen skulle faktisk ha lært meg dette, for jeg har kjent med fingertuppene hardt,og kjent masse rart. Men om man "bare" skal stryke over,blir det noe annet...hi Anonymous poster hash: aa24a...526
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #11 Skrevet 14. februar 2016 Ok,takk jeg finner "bare" myke kuler☺ kjenner at jeg blir nervøs/angst av dette. Gruer meg på en måte noen skulle faktisk ha lært meg dette, for jeg har kjent med fingertuppene hardt,og kjent masse rart. Men om man "bare" skal stryke over,blir det noe annet...hi Anonymous poster hash: aa24a...526 Blir ikke helt å bare stryke heller. Du legger flate fingre mot en del av brystet og presser dem litt ned. Så holder du det presset mens du beveger hånden litt frem og tilbake uten at fingrene forflytter seg på selve huden. Vanskelig å forklare Men da kjenner du heller ikke kjertlene, men hadde det vært en fast kul der så ville du kjent den. Husk også at det er fullt mulig å spørre f.eks. legen om h*n kan lære deg dette. Jeg mener det burde være standard for alle fra ca. 20-års alder. Anonymous poster hash: 5fb04...d9b
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #12 Skrevet 14. februar 2016 Ja,det skal jeg gjøre for 'nte gang. Bare å Gjøre sånn og sånn sier dem. Javel, hva sa du egentlig.. Hmm.. skal be hun vise meg neste gang! Men godt å vite at det faktisk skal være en del kuler der for å.si det sånn,men at man merker det som ikke skal være der. Da skal jeg holde tunga rett I munn senere.. men nå er jeg så hoven at nå er det så mye rart der uansett. Men hva er best,hilde armen over hodet eller å ha den under brystet når man kjenner? Viser jo forskjellige ting.. hi Anonymous poster hash: aa24a...526
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #13 Skrevet 14. februar 2016 Ja,det skal jeg gjøre for 'nte gang. Bare å Gjøre sånn og sånn sier dem. Javel, hva sa du egentlig.. Hmm.. skal be hun vise meg neste gang! Men godt å vite at det faktisk skal være en del kuler der for å.si det sånn,men at man merker det som ikke skal være der. Da skal jeg holde tunga rett I munn senere.. men nå er jeg så hoven at nå er det så mye rart der uansett. Men hva er best,hilde armen over hodet eller å ha den under brystet når man kjenner? Viser jo forskjellige ting.. hi Anonymous poster hash: aa24a...526 Det tar litt tid å bli kjent med brystene sine. Men du kan jo f.eks. bestemme deg for at de neste tre månedene så skal du kjenne på dem på dag 5, 6 og 7 etter første mensdag. Da husker du fra dag til dag og det blir lettere å huske til neste måned igjen Hva som er best mtp. hvor armen din skal være tror jeg vil variere litt med tanke på hvor store bryst du har og kanskje også hvor godt du kjenner brystene dine. Jeg synes det er lettest å kjenne på mine når jeg ligger på ryggen i sengen, med overarmen liggende bare lett ut fra kroppen. Da kommer jeg godt til på hele brystet. Men mine har også begynt å sagge litt, så det er nok derfor jeg synes den stillingen er enklere Jeg undersøker hele brystet liggende slik. Når jeg skal sjekke bortover mot armhulen og i den så legger jeg armen over hodet, eller jeg sjekker det når jeg står opp og står foran speilet på badet. Mange foretrekker å sjekke brystene sine i dusjen, det synes jeg er vanskeligere fordi brystene mine henger litt. Jeg kjenner brystene mine så godt etter mange år at jeg godt kan ta en sjekk da også, men jeg merker at jeg kan være mer nøye når jeg ligger. For de med mindre bryst enn meg spiller det kanskje ikke så stor rolle hvilken stilling man undersøker dem i. Prøv deg frem, da blir du kjent med dine bryst, og du finner etter hvert ut hva som er enklest for deg. Bare husk hvis du tar en slik 3-dagers sjekk de neste månedene - en slik undersøkelse skal ikke gjøres med så mye kraft at brystene dine blir ømme! Selv om du ev. sjekker dem tre dager på rad så skal du ikke kjenne noe i brystene etterpå. Anonymous poster hash: 5fb04...d9b
hilde og gutta Skrevet 14. februar 2016 #14 Skrevet 14. februar 2016 Når jeg fikk min bryst kreft så hadde jeg en kjempe stor tumör. Kunde ikke ta feil av det. Jeg overså at det var noe,siden jeg nettopp hadde födt. Men jeg hadde en svulst på 10cm i diameter. Og den var vond,og brystvorten var også indragen. Hadde alle symtomene på kreft. Det er 1 år siden nå. Men gå å sjekk deg med mamografi. Og ikke slutt å sjekk brystene.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #15 Skrevet 14. februar 2016 Huff, jeg håpet virkelig at det går bra med deg❤ hi Når jeg fikk min bryst kreft så hadde jeg en kjempe stor tumör. Kunde ikke ta feil av det. Jeg overså at det var noe,siden jeg nettopp hadde födt. Men jeg hadde en svulst på 10cm i diameter. Og den var vond,og brystvorten var også indragen. Hadde alle symtomene på kreft. Det er 1 år siden nå. Men gå å sjekk deg med mamografi. Og ikke slutt å sjekk brystene. Anonymous poster hash: aa24a...526
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #16 Skrevet 14. februar 2016 Har hørt at kreftsvulster er ruglete/ujevne, som grus, harde, og sitter fast. De jeg kjenner som har hatt brystkreft har kjent en kul selv, og de har ikke vært i tvil, så jeg tror at man merker det om det plutselig er en ny, ukjent kul.Anonymous poster hash: 54ddc...504 Jeg har hatt brystkreft og jeg var ikke sikker på at kulen jeg kjente var kreft. Den var hard ja, men ikke rulglete og den satt ikke fast!!! Så kjære jenter er dere usikre ta kontakt med legen - ikke let etter alle mulige tegn før dere tar kontakt! Anonymous poster hash: 04841...e17
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #17 Skrevet 14. februar 2016 Har lest det med væske fra brystene kan være tegn på kreft. Men er det hvis det renner ut av seg selv...? Jeg kan av og til presse ut litt væske... Har ikke funnet noen kuler, da... Anonymous poster hash: 4c746...511
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2016 #18 Skrevet 14. februar 2016 Minen bryster er så ømme hele tiden etter forrige svangerskap for 6 (!!!) år siden at det er ubehagelig å kjenne på dem. Det er ømt bare man kommer borti dem. Bare tanken på å ta en mammografi får meg nesten til å begynne å grine. Det kommer til å gjøre mildt sagt jævlig vondt!! Anonymous poster hash: fc5e6...706
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2016 #19 Skrevet 16. februar 2016 Da har jeg faktisk Vært hos fastlegen. Har ikke på noe annet nesten.. Hun kjente og følte og fant ingenting. .puh! Men jeg klemmer jo alt for hardt skjønte jeg.. sikkert demontert brystene😉😁 Takk for alle svar😊😊 Anonymous poster hash: aa24a...526
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå