Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #1 Skrevet 13. februar 2016 Da moren min var 40 døde hun av en sjelden sykdom som så godt som bare forekommer hos de over 70. Jeg er nå tidlig i 30 årene og har begynt å få symptomer som minner meg om mammas. Mamma var syk i flere år, men de fant ikke ut om denne sykdomen før ett par månder før hun døde. Da var hun veldig, veldig syk. Jeg skal til fastlegen til uka. Kan jeg be om/kreve full utredning med tanke på denne sykdommen, eller bør jeg høre på legen om gan vil vente å se? Noen som har tips og råd for å bli hørt for denne angsten jeg har for å ha samme sykdom som min mor? Vil ikke bli sett på som hypokonder? Jeg er så redd for å måtte gå å engste meg over lenger tid, fordi legen ikke vil at det skal brukes ressurser for å sjekke om jeg har noe jeg mest sannsynlig ikke har Anonymous poster hash: 9843d...f26
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #2 Skrevet 13. februar 2016 Det bør jo ikke være noe problem å få henvisning til utredning om dette er en arvelig sykdom. Legen kan umulig tenke at du er hypokonder om moren din døde av denne sykdommen, og at hun fikk den i ung alder. Om legen nekter å henvise deg så er han/hun en tosk, og du bør skifte lege. Håper det går bra med deg, og at det viser seg at du er frisk. Anonymous poster hash: a3b8c...aaf
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #3 Skrevet 13. februar 2016 Er den arvelig? Hvis ja: Klart du kan be om utredning. Hvis nei: Fortell legen at det plager deg pga historien med din mor, selv om du vet det er helt usannsynlig. Se om vedkommende kan berolige deg. Anonymous poster hash: 2c6f9...5fc
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #4 Skrevet 13. februar 2016 Jeg ville lagt dette frem så saklig som mulig overfor legen. Si at din mor døde av den bestemte diagnosen som 40-åring. Din mor var syk i flere år før hun døde. Du er nå ca. like gammel som hun var da hun fikk sine debutsymptomer på sykdommen, og du har begynt å få samme type symptomer. Si at du vet din mor hadde en sjelden sykdom og at det derfor er mindre sjanser for at du har det, men at det bekymrer deg at du nå kjenner igjen symptomene du selv opplever med de din mor hadde. Enhver ansvarlig lege vil da høre på denne familiehistoren og gjøre de nødvendige tester. Spesielt hvis dette er en sykdom som du ev. kan være arvelig disponert for så bør det tas på alvor. Hvis legen ikke tar deg på alvor, bytt lege eller be om en second opinion av en annen lege, eller gå privat. Hvis legen ikke vil sjekke dette, da ber du om at det blir journalført at du kom til ham pga. symptomer som ligner det din mor døde av og at legen mener det ikke er indikasjoner på det. Og du ber selvfølgelig om å få utskrift av det journalnotatet. Siden det er snakk om en alvorlig diagnose så er det også mulig å spørre legen om han er villig til å sjanse på at du ikke har den diagnosen, og spørre hva om du faktisk har den. En annen mulighet er å spørre legen direkte hva h*n ville gjort hvis h*n selv hadde din familiehistorikk og nå opplevde samme symptomer som hans/hennes mor hadde som debutsymptomer - hadde h*n selv turd sjanse på at det ikke var den alvorlige sykdommen? Kan jeg spørre hvilken sykdom det er snakk om? Anonymous poster hash: dc61f...f2a
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #5 Skrevet 13. februar 2016 Er den arvelig? Hvis ja: Klart du kan be om utredning. Hvis nei: Fortell legen at det plager deg pga historien med din mor, selv om du vet det er helt usannsynlig. Se om vedkommende kan berolige deg. Anonymous poster hash: 2c6f9...5fc Den er arvelig i sjeldne tilfeller... Anonymous poster hash: 9843d...f26
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #6 Skrevet 13. februar 2016 Kan jeg spørre om hvilken sykdom dette er? Og selvfølgelig kan du spørre legen😊 Anonymous poster hash: ee5b5...0a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå