Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #1 Skrevet 13. februar 2016 Håper noen kloke damer kan svare meg på spørsmål angående fruktosemalabsorbsjon! Litt bakgrunnsinfo: Jeg har fått påvist "diagnosen" Irritert Tykktarm (IBS), og har forsøkt lav FODMAP en liten stund. I denne sammenhengen kuttet jeg ut hveteprodukter og spiste endel glutenfritt. Og ble myyyye verre i magen! Ifølge en annen, gammel tråd her inne kan det at jeg reagerer på glutenfrie produkter være et tegn på fruktosemalabsorbsjon siden det er mye fruktose i disse produktene (?). Jeg har nå prøvd en testkost i 1 uke, helt fri for fruktose. Og jeg er like oppblåst i magen som før.. Så til dere som har fått påvist dette, hvor lang tid tok det fra du begynte testkosten til du merket bedring? Tar det 1 uke, 2 uker, flere måneder? Hilsen utålmodig etter å få en mage som ikke er like oppblåst på morgenen som på kvelden Anonymous poster hash: a096d...200
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #2 Skrevet 13. februar 2016 Jeg har IBS og mener jeg har hørt at man kan ta en slags pusteprøve for å måle fruktosemalabsorbosjon? Ellers så er det jo pga frutaner (F-en i FODMAP) man skal unngå glutenholdige produkter dersom man går på FODMAP. Har du fulgt den strenge eliminisjonsbiten som man skal i begynnelsen av FODMAP-dietten?- Anonymous poster hash: c0eca...e13
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #3 Skrevet 13. februar 2016 Jeg hørte forresten at man skal gå på streng fodmap i seks uker, før man kan teste ut innføring av en og en karbohydrattype... Anonymous poster hash: c0eca...e13
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #4 Skrevet 13. februar 2016 Jeg har IBS og mener jeg har hørt at man kan ta en slags pusteprøve for å måle fruktosemalabsorbosjon? Ellers så er det jo pga frutaner (F-en i FODMAP) man skal unngå glutenholdige produkter dersom man går på FODMAP. Har du fulgt den strenge eliminisjonsbiten som man skal i begynnelsen av FODMAP-dietten?-Anonymous poster hash: c0eca...e13 HI her Ja, det er en hydrogen-pusteprøve man kan ta på sykehuset. Jeg skal tilbake til legen i neste uke for å muligens bli henvist til denne prøven. Men i og med at jeg prøver ut testkosten på forhånd så er jeg litt usikker på om jeg skal kreve en pusteprøve hvis testkosten ikke gir meg noe resultat.. Testkosten for fruktosemalabsorbsjon er enda strengere enn lav FODMAP, MEN hvete er tillatt i denne testen som eneste "unntak". Så jeg har kjøpt speltmel og skal prøve å bake rundtykker/brød for å se om det kan være det jeg evt reagerer på. Det jeg har spist i uka her er litt brød, lyse knekkebrød, kjøttpålegg, karbonadedeig, grønn salat, agurk, litt banan, litt blåbær og litt bringebær (alt er på JA-lista for fruktosekost). Jeg prøvde lav FODMAP i noen uker for to år siden og fant ut at jeg reagerer veeeeldig på løk og hvitløk. Så det har jeg kuttet helt ut fra kosten. Prøvde å teste igjen for litt siden som jeg skrev i hovedinnlegget og reagerte veldig på de glutenfrie produktene. Magen nærmest eksploderte! Prøvde også en sånn sukkerfri kake fra Funksjonell Mat, den var kjempegod men jeg fikk så vondt i magen av den at jeg ble sittende på do resten av dagen Jeg vet da søttan hva man skal gjøre jeg.. Legen sier jo bare at det er IBS og at man må finne ut hva man reagerer på. Lett sagt, ekstremt vanskelig i praksis! Anonymous poster hash: a096d...200
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #5 Skrevet 13. februar 2016 Men alt sånt magerelatert de ikke finner ut av kaller de jo IBS... det rr jo ingen diagnose eller sykdom, men en samlebetegnelse for en rekke symptomer. Jeg får ikke på lav FODMAP selv.. det er så omfattende og jeg har ikke vondt daglig, så for meg er det ikke verdt det slik ting er nå. Jeg fikk også beskjed etter koloskopien at jeg har abnormh lang og krunglete tykktarm, og jeg tipper det er derfor min fordøyelse er litt ekstra vanskelig. Lykke til forresten. Håper du finner noe som hjelper deg:) Anonymous poster hash: c0eca...e13
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #6 Skrevet 13. februar 2016 Jeg har IBS og mener jeg har hørt at man kan ta en slags pusteprøve for å måle fruktosemalabsorbosjon? Ellers så er det jo pga frutaner (F-en i FODMAP) man skal unngå glutenholdige produkter dersom man går på FODMAP. Har du fulgt den strenge eliminisjonsbiten som man skal i begynnelsen av FODMAP-dietten?-Anonymous poster hash: c0eca...e13 HI her Ja, det er en hydrogen-pusteprøve man kan ta på sykehuset. Jeg skal tilbake til legen i neste uke for å muligens bli henvist til denne prøven. Men i og med at jeg prøver ut testkosten på forhånd så er jeg litt usikker på om jeg skal kreve en pusteprøve hvis testkosten ikke gir meg noe resultat.. Testkosten for fruktosemalabsorbsjon er enda strengere enn lav FODMAP, MEN hvete er tillatt i denne testen som eneste "unntak". Så jeg har kjøpt speltmel og skal prøve å bake rundtykker/brød for å se om det kan være det jeg evt reagerer på. Det jeg har spist i uka her er litt brød, lyse knekkebrød, kjøttpålegg, karbonadedeig, grønn salat, agurk, litt banan, litt blåbær og litt bringebær (alt er på JA-lista for fruktosekost). Jeg prøvde lav FODMAP i noen uker for to år siden og fant ut at jeg reagerer veeeeldig på løk og hvitløk. Så det har jeg kuttet helt ut fra kosten. Prøvde å teste igjen for litt siden som jeg skrev i hovedinnlegget og reagerte veldig på de glutenfrie produktene. Magen nærmest eksploderte! Prøvde også en sånn sukkerfri kake fra Funksjonell Mat, den var kjempegod men jeg fikk så vondt i magen av den at jeg ble sittende på do resten av dagen Jeg vet da søttan hva man skal gjøre jeg.. Legen sier jo bare at det er IBS og at man må finne ut hva man reagerer på. Lett sagt, ekstremt vanskelig i praksis! Anonymous poster hash: a096d...200 Kan være en av de kunstige søtningene du reagerer på. Jeg har uc og reagerer kraftig på ett av de kunstige søtningene. jeg tåler heller ikke løk, hvitløk, bønner, linser, melk eller for mye karbohydrater fra brød og gjærbakst. Broren mine har fruktosemalabsorbsjon. Før han fikk diagnosen i voksen alder var han utrolig sliten, hadde mye smerter og problemer med maven og hud som sprakk og ble veldig tørr. Han har det mye bedre nå som han vet hva det er og holder ett strengt kosthold. Jeg med uc har det aller best på karbohydrat redusert kost og uten de produktene jeg vet jeg reagerer på. Jeg bruker ikke disse spessialproduktene de som lever lavkarbo bruker, men lager det meste selv fra bunn. Anonymous poster hash: 7f3e8...eeb
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #7 Skrevet 13. februar 2016 Men alt sånt magerelatert de ikke finner ut av kaller de jo IBS... det rr jo ingen diagnose eller sykdom, men en samlebetegnelse for en rekke symptomer. Jeg får ikke på lav FODMAP selv.. det er så omfattende og jeg har ikke vondt daglig, så for meg er det ikke verdt det slik ting er nå. Jeg fikk også beskjed etter koloskopien at jeg har abnormh lang og krunglete tykktarm, og jeg tipper det er derfor min fordøyelse er litt ekstra vanskelig. Lykke til forresten. Håper du finner noe som hjelper deg:)Anonymous poster hash: c0eca...e13 Takk det samme :) Ja, alt av magetrøbbel virker som om er IBS Så merkelig, men jeg fikk også konstatert en kronglete tykktarm på koloskopi! Legen sa at en sånn type tarm ser man vanligvis hos eldre mennesker og ikke på en dame i 20-årene! For alt jeg vet så er det "kun" det som er problemet. Bare så irriterende å våkne med like oppblåst mage som da jeg la meg, uansett om jeg har spist en ert eller en hel elg.. Anonymous poster hash: a096d...200
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #8 Skrevet 13. februar 2016 Jeg har IBS og mener jeg har hørt at man kan ta en slags pusteprøve for å måle fruktosemalabsorbosjon?Ellers så er det jo pga frutaner (F-en i FODMAP) man skal unngå glutenholdige produkter dersom man går på FODMAP.Har du fulgt den strenge eliminisjonsbiten som man skal i begynnelsen av FODMAP-dietten?-Anonymous poster hash: c0eca...e13 HI her :)Ja, det er en hydrogen-pusteprøve man kan ta på sykehuset. Jeg skal tilbake til legen i neste uke for å muligens bli henvist til denne prøven. Men i og med at jeg prøver ut testkosten på forhånd så er jeg litt usikker på om jeg skal kreve en pusteprøve hvis testkosten ikke gir meg noe resultat..Testkosten for fruktosemalabsorbsjon er enda strengere enn lav FODMAP, MEN hvete er tillatt i denne testen som eneste "unntak". Så jeg har kjøpt speltmel og skal prøve å bake rundtykker/brød for å se om det kan være det jeg evt reagerer på. Det jeg har spist i uka her er litt brød, lyse knekkebrød, kjøttpålegg, karbonadedeig, grønn salat, agurk, litt banan, litt blåbær og litt bringebær (alt er på JA-lista for fruktosekost).Jeg prøvde lav FODMAP i noen uker for to år siden og fant ut at jeg reagerer veeeeldig på løk og hvitløk. Så det har jeg kuttet helt ut fra kosten. Prøvde å teste igjen for litt siden som jeg skrev i hovedinnlegget og reagerte veldig på de glutenfrie produktene. Magen nærmest eksploderte! Prøvde også en sånn sukkerfri kake fra Funksjonell Mat, den var kjempegod men jeg fikk så vondt i magen av den at jeg ble sittende på do resten av dagen ;)Jeg vet da søttan hva man skal gjøre jeg.. Legen sier jo bare at det er IBS og at man må finne ut hva man reagerer på. Lett sagt, ekstremt vanskelig i praksis!Anonymous poster hash: a096d...200 Kan være en av de kunstige søtningene du reagerer på.Jeg har uc og reagerer kraftig på ett av de kunstige søtningene. jeg tåler heller ikke løk, hvitløk, bønner, linser, melk eller for mye karbohydrater fra brød og gjærbakst. Broren mine har fruktosemalabsorbsjon. Før han fikk diagnosen i voksen alder var han utrolig sliten, hadde mye smerter og problemer med maven og hud som sprakk og ble veldig tørr. Han har det mye bedre nå som han vet hva det er og holder ett strengt kosthold. Jeg med uc har det aller best på karbohydrat redusert kost og uten de produktene jeg vet jeg reagerer på. Jeg bruker ikke disse spessialproduktene de som lever lavkarbo bruker, men lager det meste selv fra bunn. Anonymous poster hash: 7f3e8...eeb HI her Hmmm.. Jeg har de samme symptomene som broren din, tørr og sprukken hud, vondt i magen og sliten. Jeg fikk påvist B12-mangel, så jeg tar fortsatt vitaminer for å være sikker på at jeg får i meg nok B12. Vi har laget så og si all mat fra bunnen av siden jeg fant ut at jeg reagerer på løk og hvitløk, men jeg er fortsatt veldig oppblåst Anonymous poster hash: a096d...200
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2016 #9 Skrevet 13. februar 2016 Men alt sånt magerelatert de ikke finner ut av kaller de jo IBS... det rr jo ingen diagnose eller sykdom, men en samlebetegnelse for en rekke symptomer. Jeg får ikke på lav FODMAP selv.. det er så omfattende og jeg har ikke vondt daglig, så for meg er det ikke verdt det slik ting er nå. Jeg fikk også beskjed etter koloskopien at jeg har abnormh lang og krunglete tykktarm, og jeg tipper det er derfor min fordøyelse er litt ekstra vanskelig. Lykke til forresten. Håper du finner noe som hjelper deg:)Anonymous poster hash: c0eca...e13 Takk det samme :) Ja, alt av magetrøbbel virker som om er IBS Så merkelig, men jeg fikk også konstatert en kronglete tykktarm på koloskopi! Legen sa at en sånn type tarm ser man vanligvis hos eldre mennesker og ikke på en dame i 20-årene! For alt jeg vet så er det "kun" det som er problemet. Bare så irriterende å våkne med like oppblåst mage som da jeg la meg, uansett om jeg har spist en ert eller en hel elg.. Anonymous poster hash: a096d...200 Ja. Jeg drikker masse vann, spiser masse fiber og er jevnlig i aktivitet for å hele tida vedlikeholde fordøyelsen kan ikke ta fri for da blir det problemer. Hehe Anonymous poster hash: c0eca...e13
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2016 #10 Skrevet 15. februar 2016 HI Til deg som også har kronglete og lang tykktarm: Jeg fikk jo som sagt også beskjed om dette og etter å ha søkt på diverse utenlandske sider så har jeg funnet ut at denne tilstanden heter "redundant colon" og kan være medfødt eller at man får det i meget voksen alder. Det forveksles ofte med IBS. Dog er det kun i de mest alvorligste tilfellene at man opererer tykktarmen (holder ikke å være oppblåst som jeg ). Det anbefales å spise fiber, drikke MASSE vann og være i jevnlig aktivitet. Skal ringe legen som utførte koloskopien på meg til uka og høre om denne tilstanden er det han fant på meg eller ikke. Anonymous poster hash: a096d...200
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå