Gå til innhold

Vi spiser bare kjøttdeig av svin og/eller kylling.. Er dette dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke spist kjøttdeig av storfe på over ett år..

Anonymous poster hash: 26dfa...6c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser kjøttdeig av svin vi også....

Skrevet

Vi har ikke spist kjøttdeig av storfe på over ett år..

Anonymous poster hash: 26dfa...6c5

Hvorfor skulle det ha noe å si?

Anonymous poster hash: 87a6e...685

Skrevet

Vi også.

Anonymous poster hash: 93eee...630

Skrevet

Ja, det er veldig ekkelt... Kjøttdeig av kylling (kanskje også svin?) er MUK, altså mekanisk utbeinet kjøtt. Hele kyllingen går i kverna med brusk, beinrester, øyne, blodårer osv... Hvorfor tror du "kjøttdeig" av kylling og svin er så billig?

Anonymous poster hash: 13d32...1d7

Skrevet

Hvorfor spør du om det er dumt, egentlig? Forstår ikke helt hva du tenker på da. For min del ser jeg på kyllingkjøttdeig som myye verre enn storfe! Jeg spiser ikke kjøtt selv, men hadde jeg hatt valget skulle jeg spist svin og storfe leenge før kylling! Tenker da på dyrevelferd. 

Anonymous poster hash: e47b6...869
Skrevet

Ja, det er veldig ekkelt... Kjøttdeig av kylling (kanskje også svin?) er MUK, altså mekanisk utbeinet kjøtt. Hele kyllingen går i kverna med brusk, beinrester, øyne, blodårer osv... Hvorfor tror du "kjøttdeig" av kylling og svin er så billig?

Dette er ikke rett. Det var slik til å begynne med når kyllingkjøttdeig kom på markedet. Alt som er maskineltutbeinet skal merkes MUK under innholdsfortegnelsen - så det er bare å se der.

Anonymous poster hash: 3021a...738

Skrevet

MUK-påstanden din er feil. Det er ikke vanskelig å google seg frem til riktige fakta. Øyne og brusk hadde man lett sett i farsen, kvern eller ikke. 

Kjøttdeig er såpass billig pga. lave produksjonskostnader, men det betyr ikke at de bruker hele dyret! Det er bare til å avle frem alt for mange kyllinger, på kortest mulig tid. Da blir kjøttdeigen billigere, selv om dyrevelferden går kraftig ned. 

Skrevet

Her i huset kjøper vi bare karbonadekjøttdeig :)

Anonymous poster hash: 93608...007

Skrevet

Det står hvor mange prosent kjøtt det er i kjøttdeigen. Det skal også være opplyst om det er muk, da også.med prosent.

Vi spiser så og si bare kjøttdeig med kylling eller svin.

Anonymous poster hash: 80f03...ee7

Skrevet

Det står hvor mange prosent kjøtt det er i kjøttdeigen. Det skal også være opplyst om det er muk, da også.med prosent.

Vi spiser så og si bare kjøttdeig med kylling eller svin.

Anonymous poster hash: 80f03...ee7

MUK skal vel og vere varmebehandla, slik at ein ikkje vil treffe på det i kjøttdeig, men heller i pølser, om eg har forstått det rett.  Plagar ikkje meg å ete MUK, synes det er bra at ein nyttar så mykje av dyret som mogleg.

Skrevet

Altså, ang MUK.... Hva er egentlig problemet? Har aldri skjønt helt greia.

Skal vi bare spise indrefilet og dumpe resten av dyret? Er det ikke bra at man utnytter alle deler om man først skal spise kjøtt? Hva er egentlig så ekkelt med det?

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, det er skikkelig dumt.

Svine- og kyllingproduksjon er miljøfiendtlig, uforsvarlig sett med dyrevelferdsøyne og er dessuten med på å framdyrke store antibiotikaresistente bakteriestammer.

Gjest Antarctica
Skrevet

Altså, ang MUK.... Hva er egentlig problemet? Har aldri skjønt helt greia.

Skal vi bare spise indrefilet og dumpe resten av dyret? Er det ikke bra at man utnytter alle deler om man først skal spise kjøtt? Hva er egentlig så ekkelt med det?

Var noe med Creutzfeldt-Jacobs, da...

Skrevet

Personlig klarer ikke jeg kylling når jeg vet hvordan de behandles. Så det spiser ikke vi. Ikke svinekjøttdeig heller egentlig. Vi spiser stort kjøtt til middag en gang per uke, resten av tida er det fisk eller vegetarmat.

Kikerter syns jeg forresten er veldig fin erstatning for alt man bruker kylling til:)

Anonymous poster hash: ffd22...b94

Gjest Antarctica
Skrevet

Personlig klarer ikke jeg kylling når jeg vet hvordan de behandles. Så det spiser ikke vi. Ikke svinekjøttdeig heller egentlig. Vi spiser stort kjøtt til middag en gang per uke, resten av tida er det fisk eller vegetarmat.

Kikerter syns jeg forresten er veldig fin erstatning for alt man bruker kylling til:)Anonymous poster hash: ffd22...b94

Vi har også slutta med svin og kylling.

Men vi bruker storfe, vilt og lam, da. Ca annen hver dag.

Skrevet

Vi spiser ikke svin og kylling kjøpt I butikken pga vi mener dyrevelferd er viktig og disse dyrene lever under dårlige forhold den korte tiden de lever. Blir foret opp på kraftfôr og det kjennes også på smaken. Driver økologisk landbruk da, pleier å kjøpe noen griser på våren som får gå ute, høner har vi også på frigang. MUK er forresten helt ok for min del, å kaste mat synes jeg er forkastelig.

Anonymous poster hash: 0ffe4...4f5

Skrevet

Kikerter syns jeg forresten er veldig fin erstatning for alt man bruker kylling til:)

Har du prøvd Quorn-produktene? Sopprotein som er så nær kylling du kommer, etter min erfaring. Kommer i fileter og biter som ligner kylling, i tillegg til andre "Kjøtt"-produkter da. Veldig godt, og veldig barnevennlig. Smaker ikke noe særlig, men suger til seg krydder som en svamp. Geniale! =) Kikerter er fantastisk erstatter også, men har et barn her som avskyr det :P

Skrevet

Personlig klarer ikke jeg kylling når jeg vet hvordan de behandles. Så det spiser ikke vi. Ikke svinekjøttdeig heller egentlig. Vi spiser stort kjøtt til middag en gang per uke, resten av tida er det fisk eller vegetarmat.Kikerter syns jeg forresten er veldig fin erstatning for alt man bruker kylling til:)Anonymous poster hash: ffd22...b94

Har du prøvd Quorn-produktene? Sopprotein som er så nær kylling du kommer, etter min erfaring. Kommer i fileter og biter som ligner kylling, i tillegg til andre "Kjøtt"-produkter da. Veldig godt, og veldig barnevennlig. Smaker ikke noe særlig, men suger til seg krydder som en svamp. Geniale! =) Kikerter er fantastisk erstatter også, men har et barn her som avskyr det :PAnonymous poster hash: e47b6...869

Jeg er egentlig ikke interessert i kjøttetterligninger. Det finnes så mye bra linser og bønner og det smaker jo godt! Vi klarer oss helt fint med det:)

Barna liker godt kikerter, røde linser, kidneybønner og mungbønner. Så det går bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...