Gå til innhold

Kan et barn melde egne foreldre til barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt rart spørsmål, og ikke noe jeg er redd for men..

Observerte på banen, en mor og en sønn som satt ved siden av meg. Sønnen ville ha godteri men moren sa han måtte vente til til lørdag, så sa sønnen: jeg melder deg til barnevernet siden du er så slem mot meg, så sa moren: meld i vei, du må fortsatt vente til lørdag.

Dette er jo selvfølgelig en ikkesak, men jeg ble litt nysgjerrig over noe jeg ikke har tenkt over, kan barn sende bekymringsmelding på egne foreldre? Vet jo om den nødtelefonen barn kan ringe , og godt er det at man har den :)

Anonymous poster hash: 5f4f0...553

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja tremenningen min gjorde dette da hun var mindre. Eller hun gikk vel til politiet og leverte den ene løgnen etter den andre om hvor slem foreldrene hennes var, og at hun ble misbrukt for å slippe bo hjemme. Foreldre og søsken sa henne i mot men endte med at hun ble flyttet til noe salgs ungdomshjem.. Noen diagnoser i bildet der kom det fram etterhvert..

Anonymous poster hash: b4c05...1b0

Skrevet

Ja, en venninne av meg gjorde det. Hum var da flyttet ut men så at hun trengte å beskytte småsøsken.

Skrevet

Man melder ikke foreldre til barnevernet.

En melder bekymring for et barn. Barnet kan melde selv.

Anonymous poster hash: db76c...344

Skrevet

Vet om en gutt på 8 som kontaktet bv selv.

Han fikk ikke sjokoladepålegg på matpakka. Gutten sa han ikke fikk mat, bv var ikke overbevist så han slang på at han ofte fikk juling. Bv måtte selvsagt lage melding og følge opp. Historien er jo komisk i ettertid men foreldrene var rimelig fortvilet. 🙊

Anonymous poster hash: 276ec...b23

Skrevet

En kollega av meg gikk til barnevernet for å få hjelp da hun var 16 år. Ikke omsorgssvikt, mer overomsorg, men hun hatet å bo 50/50 hos foreldrene sine, den evige flyttingen og ønsket så veldig å kunne få bo på et sted. Begge foreldrene visste dette men ingen var villig til å la den andre få hovedomsorg så hun gikk til barnevernet for å slippe den rotløse tilværelsen.

Hun fikk hjelp faktisk, fikk økonomisk støtte og hjelp til å finne seg en hybel. Hun fortalte at hun var så utrolig lykkelig, hun syntes det var så fantastisk å flytte inn der, pynte, henge opp gardiner, legge yndlingsbuksa i skapet uten å være redd for å glemme den ved neste "flytting", ha alle skolebøkene sine i pulten uten å trenge tenke på hva hun må ha med seg når hun skal bytte hjem, at alle vennene hennes visste hvor hun var og ikke ringte på feil hjem osv osv.

Hun fant roen og var å lykkelig, begge foreldrene satt der med skjegget i postkassa ;)

Anonymous poster hash: d7d48...139
Skrevet

Nei, det er ikke mulig å melde foreldre til barnevernet.

Men barn kan melde bekymring for seg selv eller søsken, ja.

Anonymous poster hash: fb7df...679
Skrevet

Bor med en jente på 8 som ikke liker vænnene mine. hun er min biologiske søster sin datter.har av og til vært redd for at hun skal dikte opp historier på skolen. prøver så godt jeg kan og være et godt forbilde. slik at hun blir en bra borger, moren min passer hun i helgene. Fordi hun skjønner at jeg trenger tid til andre ting. men nå frykter at ting går i feil retning. ettersom det kan bli mye frem og tilbake for hun.

Skrevet

Barnevernet har jo tapt flere rettsaker de senere årene mot folk som varslet barnevernet om vold og omsorgssvikt i eget hjem. Så barn har altid kunnet melde til barnevernet, men barnevernet har tidligere i hvertfall valgt å ikke tro barna og sendt de som rømte hjem, men vi får håoe de tapte opreisningssakene gjør at barnevernet er litt mer nøye når barn selv ber om hjelp.

Anonymous poster hash: b35a6...ca7

Skrevet

En kollega av meg gikk til barnevernet for å få hjelp da hun var 16 år. Ikke omsorgssvikt, mer overomsorg, men hun hatet å bo 50/50 hos foreldrene sine, den evige flyttingen og ønsket så veldig å kunne få bo på et sted. Begge foreldrene visste dette men ingen var villig til å la den andre få hovedomsorg så hun gikk til barnevernet for å slippe den rotløse tilværelsen.

Hun fikk hjelp faktisk, fikk økonomisk støtte og hjelp til å finne seg en hybel. Hun fortalte at hun var så utrolig lykkelig, hun syntes det var så fantastisk å flytte inn der, pynte, henge opp gardiner, legge yndlingsbuksa i skapet uten å være redd for å glemme den ved neste "flytting", ha alle skolebøkene sine i pulten uten å trenge tenke på hva hun må ha med seg når hun skal bytte hjem, at alle vennene hennes visste hvor hun var og ikke ringte på feil hjem osv osv.

Hun fant roen og var å lykkelig, begge foreldrene satt der med skjegget i postkassa ;)

Anonymous poster hash: d7d48...139

Noe til ettertanke for dem som mener at 50/50 alltid er optimalt, og at far har like store rettigheter til å ha barnet som mor.

Anonymous poster hash: 2f3f7...ff5

Skrevet

Jeg sendte dagboken min til barnevernet, og jeg ble hentet inn på møte umiddelbart. Men jeg klarte ikke å si, hvor ille det var. Så det tok alt for lang tid før jeg ble flyttet.

Vet om en annen jente, som og skrønet opp mange historier om sin mor. Moren var en fantastisk mor, men hadde dårlig råd, og hadde 3 barn. Denne jenten ville ha hest, barnevernet trodde på jenten, og hun kom til en rik familie, med stall og hester.

Da jeg bodde på ungdomshjem, så var det ekstremt mange tenåringer som flyttet inn, men flyttet hjem igjen innen det var gått en måned. De trodde vel de skulle få et bedre liv, enn med sine kjedelige foreldre. Men da de kom på institusjon innså de vel veldig fort, hvor bra de faktisk hadde det hjemme.

Anonymous poster hash: f364d...312
Skrevet

Litt rart spørsmål, og ikke noe jeg er redd for men..

Observerte på banen, en mor og en sønn som satt ved siden av meg. Sønnen ville ha godteri men moren sa han måtte vente til til lørdag, så sa sønnen: jeg melder deg til barnevernet siden du er så slem mot meg, så sa moren: meld i vei, du må fortsatt vente til lørdag.

Dette er jo selvfølgelig en ikkesak, men jeg ble litt nysgjerrig over noe jeg ikke har tenkt over, kan barn sende bekymringsmelding på egne foreldre? Vet jo om den nødtelefonen barn kan ringe , og godt er det at man har den :)

Anonymous poster hash: 5f4f0...553

Digger svaret til mora 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...