Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #1 Skrevet 11. februar 2016 Synes stadig vekk det er tråder her inne med spørsmål av typen: Er dette sunt? Dette har jeg spist i dag. Er dette sunt? Tenkte å lage dette til middag. Er dette mye eller lite mat? Spist blablabla. Hvor mange kalorier er det i blablabla. Synes det er skremmende hvor lite allmennkunnskap det er om kosthold. Hvordan klarer dere å gi barna deres varierte og sunne måltider om dere ikke har peiling på det dere selv spiser? Og jeg synes det er flott at mange ønsker å opplyse seg mer, men det grenser da til latskap og lage tråd etter tråd her inne? Hva med å lete på internett, kjøpe bøker om kosthold og ernæring? Utdanne seg selv? Anonymous poster hash: 793e1...0eb
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2016 #2 Skrevet 11. februar 2016 Jeg er enig, det er skremmende at personer som trolig har ansvar for barn vet så utrolig lite om sunn ernæring! Har de ikke fått med seg noe slikt fra barndomshjemmet? I så fall er det jo foreldrene deres som har sviktet. Det er bedre at de spør enn at de ikke gjør noe. Men dessverre så monner det lite kunnskapsmessig å svare kun på disse enkeltspørsmålene. Veldig enig i at det er mange som burde bruke en del energi på å sette seg inn i kost og ernæring! Anonymous poster hash: 16dc9...cdf
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #3 Skrevet 12. februar 2016 Syns det er like skremmende at mange høres helt spiseforstyrra ut. De teller hver drue de spiser og har full oversikt over inntaket. Anonymous poster hash: afb96...75e
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #4 Skrevet 12. februar 2016 Mange tror at lite kalorier = sunt, og mye kalorier = usunt. ser ofte "jeg spiser sunt, men klarer ikke å slanke meg" og de konkluderer med at det ikke er mulig for de å slanke seg. Ofte kan en jo også diskutere hva som er sunt eller ikke. Media med henvisning til forskere gjør jo forvirringen total. En dag er noe sunt, neste dag er det usunt. Jeg tror at så lenge en spiser variert, så får en i seg det viktigste. Anonymous poster hash: b68ea...393
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #5 Skrevet 12. februar 2016 Skremmende mange som tror null fett = sunt eller lavkarbo = sunt. Hva med å spise mye frukt, grønt og naturlig mat istedet? 😙 Anonymous poster hash: 21749...a61
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #6 Skrevet 12. februar 2016 Jeg har også fundert på det. Anonymous poster hash: 64e75...932
Luksusdyret Skrevet 12. februar 2016 #7 Skrevet 12. februar 2016 Synes stadig vekk det er tråder her inne med spørsmål av typen: Er dette sunt? Dette har jeg spist i dag. Er dette sunt? Tenkte å lage dette til middag. Er dette mye eller lite mat? Spist blablabla. Hvor mange kalorier er det i blablabla. Synes det er skremmende hvor lite allmennkunnskap det er om kosthold. Hvordan klarer dere å gi barna deres varierte og sunne måltider om dere ikke har peiling på det dere selv spiser? Og jeg synes det er flott at mange ønsker å opplyse seg mer, men det grenser da til latskap og lage tråd etter tråd her inne? Hva med å lete på internett, kjøpe bøker om kosthold og ernæring? Utdanne seg selv? Anonymous poster hash: 793e1...0eb Men i dagens Norge er det jo umulig å vite hva som er sunt! Med alt dietthysteriet som rår. Enkelte mener at poteter er veldig usunt. Det samme med brød. Enkelte mener at frukt er like ille som sjokolade. Andre igjen mener at alt må være lett og magert, fett er fy fy. De lærde strides, det finnes ingen konsensus blant ernæringsfysiologer. Ikke noe rart folk lurer. Betyr ikke at de er dumme.
Luksusdyret Skrevet 12. februar 2016 #8 Skrevet 12. februar 2016 (endret) Syns det er like skremmende at mange høres helt spiseforstyrra ut. De teller hver drue de spiser og har full oversikt over inntaket. Anonymous poster hash: afb96...75e Og veier all mat ned til milligram. Og du, man skal da virkelig ikke spise druer. Det er jo "verstingen" blant frukt og består av kun sukker :D Endret 12. februar 2016 av MrsRiddick
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #9 Skrevet 12. februar 2016 Nja. No er jo definisjonen på sunt/usunt ikkje alltid heilt klar. F.eks så lager eg maten med heilprodukter, altså H-melk, smør, olje osv. Fokuset hos oss er meir fett (grønnsaker viktig, men overhodet ikkje prioritert). Hos oss er faktisk pannekaker og pizza bra mat. Her er det viktigare å ha mat som blir spist vs mat som er "supersunn", men som blir ståande på bordet. Anonymous poster hash: ecef1...eee
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #10 Skrevet 12. februar 2016 Nja. No er jo definisjonen på sunt/usunt ikkje alltid heilt klar. F.eks så lager eg maten med heilprodukter, altså H-melk, smør, olje osv. Fokuset hos oss er meir fett (grønnsaker viktig, men overhodet ikkje prioritert). Hos oss er faktisk pannekaker og pizza bra mat. Her er det viktigare å ha mat som blir spist vs mat som er "supersunn", men som blir ståande på bordet. Anonymous poster hash: ecef1...eee Samme her. Min tynne 11-åring (som snek til seg fløte da vi hadde selskap og kaffe mens han var liten) drikker bare H-melk. Dette alternativet finnes ikke i skolemelkordningen, man skulle tro at folk ble "snikslanket". Det er ikke bra å drikke og spise kun lettprodukter. Grønnsaker er viktig, men siden det er svært lite kalorier i det, er det hysteri å ha grønnsaker på halve middagstallerken. Min gutt kan spise to skåler hjemmelaget ertesuppe med kjøtt og 6 pannekaker på en middag. Og likevel veie 31 kilo med høyde 150 cm. Alle er forskjellige. Min ene venninne sverger til supermat som både smaker og lukter høgg, og er svindyr. Hun mener "vanlig" mat er usunn. Anonymous poster hash: 0892a...7b3
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #11 Skrevet 12. februar 2016 Man blir jo påvirket av å være her. Forteller man at man har servert nakkekoteletter m/potet og salat/grønnsaker her inne, blir man omtrent halshugget for å gi barna usunn mat: Nakkekoteletter er for fet man, svin er jo ikke bra kjøtt, poteter er det ikke næring i og grønnsakene jeg har valgt er selvsagt helt feil.. Det er visse folk her inne som er maniske på næring og har misforstått helt hvordan menneskekroppen fungerer! Og! Dersom noen ikke har peiling, er det ikke fint at man faktisk spør etter hjelp? Anonymous poster hash: cba20...95c
Pengetreet Skrevet 12. februar 2016 #12 Skrevet 12. februar 2016 Sunt er et relativt begrep og ulike kostholds guruer vil alltid strides, men så lenge man tilbyr barna sine et balansert kosthold hvor minst 1/3 består av frukt/grønt så er man ganske greit innafor. Dessuten forsøker jeg å bruke mest rene råvarer fremfor industrielt bearbeidede. For øvrig kommer man langt med sunn fornuft. Vi har både taco, pølser, pannekaker og risgrøt til middag innimellom. Vi kan ha vafler på en vanlig tirsdag hvis vi finner det for godt. Jeg tenker at ekstremisme i alle varianter er en uting.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #13 Skrevet 12. februar 2016 Sunt er et relativt begrep og ulike kostholds guruer vil alltid strides, men så lenge man tilbyr barna sine et balansert kosthold hvor minst 1/3 består av frukt/grønt så er man ganske greit innafor. Dessuten forsøker jeg å bruke mest rene råvarer fremfor industrielt bearbeidede. For øvrig kommer man langt med sunn fornuft. Vi har både taco, pølser, pannekaker og risgrøt til middag innimellom. Vi kan ha vafler på en vanlig tirsdag hvis vi finner det for godt. Jeg tenker at ekstremisme i alle varianter er en uting. Men når du svarer sånn så tolker eg det dithen at du meiner pannekaker, taco og pølser er usunt. Hvorfor det? Altså i pannekaker har eg i ein mengde egg og h-melk feks. lager dei også uten sukker. Ja, det mangler grønnsaker, men det kan man ordne på ein anna måte. I seg sjølv synest eg ikkje pannekaker er usunt. Så har du tacoen då. Der bruker vi å ha salat, agurk, tomat, bønner, avokado ++ til. Er ikkje det bra? Og med pølsene serverer vi ofte grønnsaker og potetmos attåt. Er det usunt? Så er det slik at dersom man har ein liten ting til middag gjerne ikkje er det sunnaste, ja, då blir heile middagen stempla som usunn? Kjenner eg blir litt oppgitt av og til eg altså..... Anonymous poster hash: ecef1...eee
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2016 #14 Skrevet 12. februar 2016 Syns det er like skremmende at mange høres helt spiseforstyrra ut. De teller hver drue de spiser og har full oversikt over inntaket. Anonymous poster hash: afb96...75e Det synes jeg også er medt skremmende. Mødre som nesten ikke spiser noe. Hvordan kan de lære barna sine et normalt forhold til mat? De lærer barna til å bli spiseforstyrra. Og det er vel de som kritiserer høyt om de som ikke er like tynne som dem, eller spiser like lite. Dette får barna med seg. Trist! Anonymous poster hash: 57844...21c
Luksusdyret Skrevet 12. februar 2016 #15 Skrevet 12. februar 2016 Syns det er like skremmende at mange høres helt spiseforstyrra ut. De teller hver drue de spiser og har full oversikt over inntaket. Anonymous poster hash: afb96...75e Det synes jeg også er medt skremmende. Mødre som nesten ikke spiser noe. Hvordan kan de lære barna sine et normalt forhold til mat? De lærer barna til å bli spiseforstyrra. Og det er vel de som kritiserer høyt om de som ikke er like tynne som dem, eller spiser like lite. Dette får barna med seg. Trist! Anonymous poster hash: 57844...21c Verre er de som kjører hele familien, inkludert barna, på streng lavkarbo. Forkastelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå