Gå til innhold

Har for lavt saltnivå i blodet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde det var så godt som umulig med mindre man er syk? Jeg er fysisk frisk, trener, spiser hjemmelaget mat osv, drikker vann, men ingen store mengder. Likevel er nivået på salt i blodet for lavt. Noen som har samme problemet?

Anonymous poster hash: 7f364...1f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slag salt? Det er mange typer salter. Kaliumsaltet er det vi som regel har for lite av.

Anonymous poster hash: fadcf...eaf

Skrevet

Trodde det var så godt som umulig med mindre man er syk? Jeg er fysisk frisk, trener, spiser hjemmelaget mat osv, drikker vann, men ingen store mengder. Likevel er nivået på salt i blodet for lavt. Noen som har samme problemet?

Svetter mye når du trener? Hva er symptomene?

Drikk farris!

Anonymous poster hash: 8c998...227

Skrevet

Hva slag salt? Det er mange typer salter. Kaliumsaltet er det vi som regel har for lite av.

Anonymous poster hash: fadcf...eaf

Når hun skriver salt er det ganske åpenbart at hun tenker i retning natrium/sodium..

Anonymous poster hash: 7136c...6b9

Skrevet

Gamle damer som er redde for salt kan også få for lave saltnivåer. Men med et vanlig kosthold høres det rart ut. Det er heldigvis enkelt å fikse på, kuren er å innta mer salt. Noen får salttabletter.

Men nei, vanlig er det ikke. Jeg vet bare om gamle damer, syke, og folk som drikker altfor mye vann eller er redde for salt.

Anonymous poster hash: 796bc...a95

Skrevet

Jeg har vært forsiktig med salt, for har tenkt at man får jo i seg endel uansett. Men jeg har tydeligvis vært for forsiktig.. Symptomene er at jeg er litt dehydrert, sliten, tung i kroppen, samt ubehag i fingre og hender. Får begynne å drikke farris ja :) merkelige greier.

Skrevet

Akkurat, ja, saltangst, det ante meg. Du overdriver det du holder på med, og jeg aner en eller annen form for spiseforstyrrelse hos deg. Kanskje ortoreksi?

Skrevet

Har overhodet ikke saltangst ;) Men man får jo stadig høre at nordmenn spiser for mye salt, så har jo tenkt at jeg godt kan være forsiktig med det. Men tar salt på maten ved behov ol, overhodet uten noe hysteri. Hadde aldri trodd at man kunne få for lavt nivå av salt i blodet..

Skrevet

Akkurat, ja, saltangst, det ante meg. Du overdriver det du holder på med, og jeg aner en eller annen form for spiseforstyrrelse hos deg. Kanskje ortoreksi?

Nå må du gi deg. Hun trenger da ikke ha en spiseforstyrrelse kun fordi hun styrer unna ferdigmat.

Skrevet

Men ja, jeg trener endel, noen vil si mye - gjerne 7 dager i uken. Og svetter selvsagt på trening, så kombinasjonen av det + forsiktighet med saltbruk + at jeg ikke spiser posemat/ferdigretter har vel gjort at jeg har for lavt nivå. Men drikker nå farris i skrivende stund, så får håpe det hjelper. Hi

Skrevet

Akkurat, ja, saltangst, det ante meg. Du overdriver det du holder på med, og jeg aner en eller annen form for spiseforstyrrelse hos deg. Kanskje ortoreksi?Anonymous poster hash: 796bc...a95

Nå må du gi deg. Hun trenger da ikke ha en spiseforstyrrelse kun fordi hun styrer unna ferdigmat. Anonymous poster hash: 7136c...6b9

Dette handler ikke om posesupper. Det handler om å overdrive. Ikke få i seg salt, trene 7 dager i uka. Hva mer, HI?

(unnskyld om jeg virker frekk eller spydig, det er ikke meningen. Jeg tror bare du holder på med noe som ikke er bra for deg, og jeg tror også at du vet det. Kanskje en fremmed på en nettside kan hjelpe deg med å forstå det).

Skrevet

Takk for omtanken❤️

Skrevet

Akkurat, ja, saltangst, det ante meg. Du overdriver det du holder på med, og jeg aner en eller annen form for spiseforstyrrelse hos deg. Kanskje ortoreksi?Anonymous poster hash: 796bc...a95

Nå må du gi deg. Hun trenger da ikke ha en spiseforstyrrelse kun fordi hun styrer unna ferdigmat. Anonymous poster hash: 7136c...6b9
Dette handler ikke om posesupper. Det handler om å overdrive. Ikke få i seg salt, trene 7 dager i uka. Hva mer, HI?

(unnskyld om jeg virker frekk eller spydig, det er ikke meningen. Jeg tror bare du holder på med noe som ikke er bra for deg, og jeg tror også at du vet det. Kanskje en fremmed på en nettside kan hjelpe deg med å forstå det).

Hvor har hi skrevet at hun ikke får i seg salt? Hun skriver jo nettopp det at hun ikke er redd for å ha litt salt i maten. Du legger ord i munnen hennes og du fremstår ekstrem.

Hadde hun virkelig hatt "saltangst" hadde hun ikke sittet og drukket farris nå. HI høres derimot veldig sunn ut, men på ingen måte fanatisk.

Skrevet

Hi, jeg har samme problem. Og til anonym over her - jeg har ikke ortoreksi heller, og aldri, aldri, aldri hatt saltangst - tvert om, jeg har alltid hatt mer salt på maten og fått høre at jeg var uansvarlig fordi det ikke var sunt å bruke så mye salt i maten. Jeg saltet all mat også ved bordet selv om alle andre mente det var helt unødvendig.

Prøvde så en periode å venne meg av med det nettopp pga. alle moralistene. Smaksmessig er det jo ikke noe problem, man venner seg smaksmessig til å ha mindre saltsmak. Men problemet var at jeg ble så slapp og begynte å hungre etter potetgull daglig. Når jeg begynte å salte maten igjen så forsvant potetgullsuget.

Jeg trener ikke så mye som Hi, siste par årene nesten ikke i det hele tatt pga. sykdom, men er fremdeles lav på salt.

Jeg har fått anbefalt å bruke kun havsalt eller himalayasalt, Hi, ikke bruke vanlig bordsalt. Dette fordi havsalt og himalayasalt også har andre mineraler i seg, og dermed blir et mer balansert tilskudd enn bordsaltet som kan gi ubalanser mellom mineraler om man får for mye i seg av det.

Når jeg trente mer før hadde jeg alltid litt salt i en flaske med vann, merket stor forskjell på formen når jeg gjorde det og når jeg drakk kun rent vann. Ved hardere trening kunne jeg ha bittelitt saft i vannet i tillegg til saltet - bedre enn de treningsdrikkene man kjøper dyrt ;)

Hi, vær litt obs på at trening 7 dager i uken kan gjøre at du ikke restituerer deg godt nok. Kan hende du vil ha større utbytte av treningen om du legger inn 1-2 treningsfrie dager. Treningsfrie dager betyr ikke at du ikke kan bevege deg, men heller gå en tur, ta en rolig skitur, en rolig svømmeøkt.

Anonymous poster hash: c1cd0...915
Skrevet

Takk for langt og utfyllende svar :) Regner med å kutte ned litt på antall treningsøkter snart, men er litt på hugget nå ;)

Skrevet

Man får i seg ekstremt mye salt fra ferdig mat så om du lager det meste selv må du faktisk passe på å få i deg salt, helst Himalaya salt eller lignende - til hvert måltid. (Da går jeg utfra 3-4 måltider per dag)

Anonymous poster hash: 8506c...64e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...