Gå til innhold

Dere som er flinke med orkideer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å holde liv i mine. Når jeg kjøper dem er de fulle av blomster og knopper. Etter en måneds tid ramlet blomstene av og knoppene tørker inn før de blir til blomster.

Jeg gir dem vann en gang i uka. Da lar jeg det renne gjennom før jeg setter den tilbake i krukker.

Hva gjør jeg feil?

Anonymous poster hash: cbf8b...f81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de nok lys? Jeg er ikke flink med orkideer altså, men etter jeg fant det rette vinduet vokser de som bare det. De mister jo blomstene en gang i året ca, men de kommer tilbake.

Mine står forresten i vann hele tiden. Som sagt, ikke flink med orkideer.

Anonymous poster hash: 8f04a...089

Skrevet

For lite vann tenker jeg, de trenger endel. Jeg lar mine stå i litt vann, det liker de veldig godt. Og de trenger mye lys

Skrevet

Hvor mye vann gir du? Det berømte eggeglasset er for lite.

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

To like tråder er flettet sammen og dobbelpost er fjernet.

JW, brukermoderator

Skrevet

1. Ta av all jord og bark.

2. Fyll gjennomsiktig potte med mye vann

3 Sett orkideen i

Dersom du skal redde en gammel orkidé gjør du 1, klipper av råtne røtter og klipper ned stilken til der den er levende. Så gjør du 2 og 3 og venter til den begynner å vokse igjen.

Anonymous poster hash: e1424...a51

Skrevet

Orkideer er merkelige planter.

Jeg har alltid hørt at de skal ha ett eggeglass vann i uka. Andre lar de stå i vann.

Jeg, jeg satte min i gangen for å "dø", den var blitt så stusselig og vissen. Men jeg hadde ikke hjerte til å kaste den. Denne ble satt ut der en sommer, vinteren kom, den var like stusselig, sommern kom tilbake... og uten vann i et helt år, kom det jammen nye skudd på toppen. Helt merkelig! For det er ikke blomster, men en ny orkide som vokser ut av den knusktørre pinnen?

Fasinerende!

Anonymous poster hash: 7aa8c...1a9

Skrevet

Jeg bodde i et hus med mye direkte sollys, og der stortrivdes alle typer orkideer. Så flyttet vi, og selv om det nye huset er lyst og fint, får ikke orkideene direkte sollys, og resultatet er at samtlige har dødd. Veldig trist, for jeg koste meg masse med de fine orkideene mine. :(

Skrevet

Tror det er for lite lys. Jeg er en plantemorder, klarer aldri å holde liv i ting. Men orkideene blomstrer og trives år etter år. De står i veldig lyse vinduer, masse sol store deler av dagen.

Anonymous poster hash: 5c2b1...da1
Skrevet

For lite vann tenker jeg, de trenger endel. Jeg lar mine stå i litt vann, det liker de veldig godt. Og de trenger mye lys

For lite vann? :o

Mine orkideer får vann annenhver måned, om de er heldige, men da fyller jeg potta med vann :P De står i kjøkkenvinduet så de får masse lys, pluss at det trekker litt der. Nylig kom det nye knopper igjen, de har nå blomstret med jevne mellomrom i 5 år ;)

Anonymous poster hash: 7dd27...c67

Skrevet

Mine får stå i vann en time eller tre en gang i uka. De er heller ikke veldig glade i direkte sollys.

Skrevet

Mitt hjem har alltid vært en orkidekirkegård... Helt til nå, glemmer å vanne de, men her avløser den ene blomsterstengelen den andre likevel. Masochistorkideer altså...

Anonymous poster hash: 1d33a...b22

Skrevet

Mine blomstrer kun hvis de står i vinduskarmen. Og de må ikke ha for mye vann. Jeg lar det renne gjennom potta en gang i uken som du også sier. Mine blomstrer nesten konstant, med en pause om sommeren. De er finest til jul.

Skrevet

Husk at du må vente! En orkidé kan se ganske død ut ganske lenge, før plutselig så blomstrer den igjen ☺️ Mine får vann en gang i mnd om vinteren, litt hyppigere på sommeren. Den eldste jeg har er nå 6 år gammel ☺️

Skrevet

Bruk gjennomsiktig potte. Lys. Når de er avblomstret "mishandler du dem" ved å sette dem et litt mørkere og kjøligere sted med vanning ca 1 gang i uka, så dukker de opp igjen :)

Jeg er ikke noen ekspert, men dette har jeg funnet som løsning. Har 6 stykker som går i rullering. Som regel er det et par av dem som blomstrer av gangen.

Anonymous poster hash: 6dd17...e63
Skrevet

Jeg er helt idiot når det gjelder blomster og dreper stort sett alle :P Men av en eller annen grunn dør ikke orkideene mine! De står i stuevinduet, har bare sol noen timer, men ellers lyst der. Jeg vanner de litt når fredsliljene henger med hodet😂 Det har til og med kommet en ny stilk på ene, og den er nå full i knopper❤ De står til og med i tette potter ;)

Så min oppskrift må være mye lys, men ikke for mye direkte sollys, og vann innimellom :)

Anonymous poster hash: 5b316...da5

Skrevet

Jeg har forsøkt alt! Det eneste som fungerer her er å sette dem i en skål med vann i minimum noen timer (gjerne natten over) slik at de får trukket opp vann via røttene. De drikker minimum 2 dl på den måten, så de trenger mye vann. Gjør det ca annenhver uke.

Anonymous poster hash: 5f7e1...9ca
Skrevet

Mye lys og en liten drukning i ny å ned.har tett Potter og vanner de mye.mine blomsterer og blomsterer.

Skrevet

Jeg putter alle i dusjen en gang i uka i ti minutter. Også må de ha gjødsel, også lønner det seg å bytte ut barken etter en stund. Naturlig nok vil de trekke ut alle næringsstoffene i barken.

Anonymous poster hash: 9e79a...468

Skrevet

Også må man klippe ned grenene etter avblomstring før den blir gul. Da kommer det fortere blomster. Hvis du ikke gjør det må du vente til det vokser ut en helt ny blomsterstengel og det vil ta lengre tid.

Anonymous poster hash: 9e79a...468

Skrevet

Mamma sine blomstrer året rundt og hun har ikke utpreget grønne fingre. Hun har de stående i et vindu mot ØST! Og hvis eggeglassmetoden skulle ha vært best hadde de druknet for lengst. Hun har prøvd alle vannmetoder, med de dør ikke uansett :D

Hun har et karnapp, og da får de rikelig med lys døgnet rundt, men slipper den skarpe solen midt på dagen. Den dreper :)

Anonymous poster hash: 1eb8f...649

Skrevet

Mamma sine blomstrer året rundt og hun har ikke utpreget grønne fingre. Hun har de stående i et vindu mot ØST! Og hvis eggeglassmetoden skulle ha vært best hadde de druknet for lengst. Hun har prøvd alle vannmetoder, med de dør ikke uansett :D

Hun har et karnapp, og da får de rikelig med lys døgnet rundt, men slipper den skarpe solen midt på dagen. Den dreper :)

Og når det gjelder vann så fyller hun hele potta i noen dager før hun tømmer av alt. Dette har hun funnet ut er best.

Mine lever også godt med masse vann, men det var dette med lyset da..har ikke østvindu å sette de i, så de svis i sola.

Skrevet

Har aldri tenkt på det, men alle tre stuene jeg har bodd i med orkideer har hatt vinduer vendt mot øst :) 

Anonymous poster hash: 5b316...da5

Skrevet

De trenger vann om du skal få liv i dem igjen. Men for å holde dem i live trenger de masse lys og lite vann. Orkidé er trossalt en ørkenplante. Alle mine orkidéer står i vinduskarmene. De stor trives! Har planter som jeg har hatt i flere år, aldri kastet en eneste orkidé :)

Anonymous poster hash: 013f4...463

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...