Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når legger deres (fem)seksåringer seg?

Og hvilke leggerutiner har dere?

Vi har ei som nettopp har fylt seks, og lurer på om vi egentlig legger litt for tidlig, for det er veldig vanskelig for henne å sovne. Vi har som mål å være på badet kl 19, senest kl 19.15 - så går det slag i slag med legging og litt lesing på senga.

Hvordan er det hos dere andre som har førskolebarn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tannpuss og stell kl 20

Forteller historie

Soving stort sett før 21

Våkner av seg selv mellom 8-9

Hatt den rutinen i 3 år.

Blir nok tidligere i seng når det er skolebarn.

Anonymous poster hash: bb1bc...ea8

Skrevet

Kommer an på når dere må stå opp.

Anonymous poster hash: 07592...788

Skrevet

Det kommer jo veldig an på når ungen må stå opp. Min 6-åring står opp kvart over 6. Vi går på badet kl 18.45-19.00 også sover hun stort sett rundt kl 1930. På helg er vi litt mer fleksible.

Anonymous poster hash: 24552...cfc

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Sier som de andre, kommer an på når han må opp. Det går jo ikke an å sove til 9 når man går på skolen. Jeg la mine kl 19 lenge, helt til eldste gikk i 3 klasse. Nå går de i 6. og 3.klasse og legger seg 20.30. De må jo tidlig opp på morran!

Skrevet

Min fyller 6 år til helgen og legges helst 18.30. Han sover da innen 19. Dette fordi småsøsken tidvis vekker ham tidlig (5.30-6). Han kan fint sove til 7.30-8 hvis han ikke forstyrres.

Anonymous poster hash: 6c7e6...87d

Skrevet

Går på badet kl 1845-19. Varierer når hun sovner, men ca 1930. Må opp ca 0630-0645.

Anonymous poster hash: 40915...115

Skrevet

Legger seg ca kl 20.00. Står opp kl 07.00.

Anonymous poster hash: 80c4d...30c

Skrevet

6,5. I seng til 19-19.15. Opp 6.30.

Anonymous poster hash: 4091b...0f7

Skrevet

Takk for svar. Akkurat nå har vi hatt en periode hvor hun kan våkne når hun vil og ofte skjer ikke det før kl 8.

Men snart er det opp kl 7 igjen, så vi får se det an litt til da.

Ser i alle fall ikke ut som at vi legger spesielt tidlig i utgangspunktet 😊

Skrevet

Legger seg klokka 19. Han klarer aldri å sove med engang, trenger tid alene med å se i bok eller lignende for å roe seg ned.

Anonymous poster hash: fefe8...f77

Skrevet

Eldste har alltid sovet lite. Hun legger seg 20:00 på ukedager, opp 06:30.

I helger kan hun være oppe til 21:00. Da våkner hun som regel i åttetiden.

Lillesøster har et helt annet søvnbehov enn søster, hun sover i snitt 3 timer mer i døgnet enn hva storesøster gjorde på den tiden.

Anonymous poster hash: 857a1...a62

Skrevet

Har en som blir 6 snart, han har alltid lagt seg kl 19. Det er planen, det blir ofte et kvarter senere. Sovner 19.45. Står opp 6.30.

Skrevet

Det er ikke mulig å ha en fasit på når barnet skal legges. Du må se an DITT barn og bedømme ut fra blant annet hva som passer deres dagsrytme, når dere står opp og hvor mye søvn barnet faktisk trenger. Noen barn trenger mye søvn, andre trenger mindre.

Anonymous poster hash: b954f...47a

Skrevet

Kl 18.45 i dusjen....sover innen 19.15. Våkner ca 6.45

Skrevet

Takk for svar. Akkurat nå har vi hatt en periode hvor hun kan våkne når hun vil og ofte skjer ikke det før kl 8.

Men snart er det opp kl 7 igjen, så vi får se det an litt til da.

Ser i alle fall ikke ut som at vi legger spesielt tidlig i utgangspunktet 😊

Vår ligger i senga mellom 19.45 og 20.00. Vi leser for ham. Sjelden han sovner før det har gått 20 min, så ca 20.30. Våkner mellom 6.00 og 7.00, men må ofte vekkes 6.30. Jeg syns han sover for lite, men får han ikke til å sovne før.

Anonymous poster hash: b05db...cf5

Skrevet

Førsteklassing her i huset. I seng 19.00-1930, litt avhengig av om vi hsr hatt treninger, besøk etc.

Må vekkes 6.30 alle hverdager og er da ofte stuptrøtt. Kan ikke legge seg senere ihvertfall. Har inntrykk av at 19-1930 er helt vanlig leggetid blant guttens venner og.

Anonymous poster hash: f6baf...e7c

Skrevet

Det er ikke mulig å ha en fasit på når barnet skal legges. Du må se an DITT barn og bedømme ut fra blant annet hva som passer deres dagsrytme, når dere står opp og hvor mye søvn barnet faktisk trenger. Noen barn trenger mye søvn, andre trenger mindre.

Anonymous poster hash: b954f...47a

Trodde du jeg skulle få svar og blåkopiere hva andre gjør? He he

Det går an å forhøre seg hva andre gjør OG ta egne vurderinger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...