Gå til innhold

Etter fødselen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venter vårt første barn snart, og lurer på hva som skjer etter fødselen er over? 
Jordmor sa at man normalt var rundt 3 dager på sykehuset/barselhotell etter fødselen som førstegangsfødende. Så hva gjør man disse dagene? 
Skjønner at mange får besøk av nærmeste familie og slikt, men vi har ikke noe familie her så vi skal ikke ha noe besøk før vi er kommet oss hjem og på plass der fra familie som kommer langveis fra. 

Hva skjedde like etter fødsel hos deg? Og i dagene etter?  :)

Anonymous poster hash: e008f...c18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror to netter er det vanlige? Du får veiledning i ammeteknikk og så er det noen målinger og tester de tar av barnet. Når barnelegen har gitt tommel opp er det bare å komme seg hjem, synes nå jeg.

Anonymous poster hash: 39426...e1f

Skrevet

Bli kjent med babyen. Lære stell. Amme, få opp melkeproduksjonen. Babyen skal undersøkes av lege, og de tar noen tester. Bl.a av hørsel og føllingstest. Du får samtale om fødselen, og evt kontroll av at alt ellers er greit. Muligens kommer det fotograf innom også.

Anonymous poster hash: 15445...802

Skrevet

Bruk tiden på barsel på å få til ammingen! Bruk tiden til å slappe av, hente deg inn og bli kjent med babyen før man tar den hjem. :)

Sånn ellers er det en sjekk av barsellegen før man kan reise hjem.

Anonymous poster hash: 4a51c...c25
Skrevet

Venter vårt første barn snart, og lurer på hva som skjer etter fødselen er over?

Jordmor sa at man normalt var rundt 3 dager på sykehuset/barselhotell etter fødselen som førstegangsfødende. Så hva gjør man disse dagene?

Skjønner at mange får besøk av nærmeste familie og slikt, men vi har ikke noe familie her så vi skal ikke ha noe besøk før vi er kommet oss hjem og på plass der fra familie som kommer langveis fra.

Hva skjedde like etter fødsel hos deg? Og i dagene etter? :)

prøve å komme seg som best mann kan (var helt ødelagt første gang) og amme. Med andre var det å slappe godt av, amme og stirre på nurket.

Anonymous poster hash: 2d9e0...323

Skrevet

Syns det var fantastisk å få mat servert, ikkje tenke på husarbeid, masse gode råd og hjelp med nye babyen:-) Nyt dei dagane du får der er mitt råd iallefall.

Skrevet

Man kjeder seg..Så etter fødsel nr 2 dro vi hjem seks timer etter han ble født. Veldig deilig å slappe av i sin egen stue.

Alt var selvsagt veldig bra med meg og barn, veldig rask og enkel fødsel.

Anonymous poster hash: a242f...34f

Skrevet

Lå på sykehuset i 9 dager etter første fødsel, pga keisersnitt og komplikasjoner. De var redde jeg hadde blopropp, men det var heldigvis ikke tilfelle.

Jeg fikk ikke til ammingen, og følte jeg ble mast på døgnet rundt om amming...det kom stadig vekk nye jordmødre/sjukepleiere som skulle hjelpe, veilede, ta tak i brystet og presse barnets munn inntil det. Jeg følte meg til slutt fullstendig mislykket som mor, og følte det faktisk ubehaglig at ulike mennesker bare "tafset" på meg. Jeg gråt mye.

Jeg savnet privatliv, å sove i egen seng, ha dør på toalettet (!), det å få slappe av sammen med mann og barn, og å bare kunne være mamma for første gang (uten at noen stod og vurderte prøving på amming etc).

Skal snart ha nr to, og håper for alt i verden at jeg kan unngå keisersnitt, og får dra hjem etter en dag eller to.

Anonymous poster hash: 51a8f...dbc

Skrevet

Takk for svar alle sammen  :) 

Jeg skal forsøke å bruke tiden på barsel godt, med å få hjelp til det jeg trenger og svar på alt jeg lurer på. 

Jeg bare er generelt en person som synes det fort kan bli masete og slitsomt med mye folk rundt meg, og slapper ikke av før jeg er hjemme i mitt eget hus uten andre folk rundt meg. Og så er jeg redd det kommer til å bli et evig mas om ammingen og jordmødre som skal "hjelpe til" ved å røske og dra i puppene mine.. Da kommer jeg til å bli gal!  :tongue: 

HI

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Jeg skal forsøke å bruke tiden på barsel godt, med å få hjelp til det jeg trenger og svar på alt jeg lurer på.

Jeg bare er generelt en person som synes det fort kan bli masete og slitsomt med mye folk rundt meg, og slapper ikke av før jeg er hjemme i mitt eget hus uten andre folk rundt meg. Og så er jeg redd det kommer til å bli et evig mas om ammingen og jordmødre som skal "hjelpe til" ved å røske og dra i puppene mine.. Da kommer jeg til å bli gal! :tongue:

HI

Da kan du jo bare dra hjem da, gitt at alt er gått som det skal :)

Anonymous poster hash: 39426...e1f

Skrevet

Jeg bare er generelt en person som synes det fort kan bli masete og slitsomt med mye folk rundt meg, og slapper ikke av før jeg er hjemme i mitt eget hus uten andre folk rundt meg. Og så er jeg redd det kommer til å bli et evig mas om ammingen og jordmødre som skal "hjelpe til" ved å røske og dra i puppene mine.. Da kommer jeg til å bli gal! :tongue:

HI

Jeg opplevde ikke at barnepleierne var så veldig engasjerte. Fikk hjelp når jeg spurte, knapt da... Så det er nok litt forskjellig. Ikke bestandig de er så pågående. De skal jo gi mor og barn mest mulig fred.

Anonymous poster hash: 15445...802

Skrevet

Jeg bare er generelt en person som synes det fort kan bli masete og slitsomt med mye folk rundt meg, og slapper ikke av før jeg er hjemme i mitt eget hus uten andre folk rundt meg. Og så er jeg redd det kommer til å bli et evig mas om ammingen og jordmødre som skal "hjelpe til" ved å røske og dra i puppene mine.. Da kommer jeg til å bli gal!  :tongue: 

HI

Det gjorde de med meg, og jeg angrer sånn på at jeg ikke sa noe, for det ødela veldig mye av opplevelsen for meg. Jeg kom ikke på før etterpå at jeg faktisk kunne ha nektet. Man bestemmer jo over sine egne pupper selv om man har født...

Anonymous poster hash: 6f7fa...c14

Skrevet

3 netter er vanlig her. De første dagene er det blodprøver, barnet sjekkes av legen et par ganger (ekstra om det er noe de vil følge med på) og slike ting. Jeg vet noen reiser hjem etter 1 eller 2 dager, for så å komme tilbake dag 3 for å bli sjekket av legen igjen og ta de siste blodprøvene.

Vi var dog i 6 dager! Poden hadde bittegranne gulsott som han ikke fikk rista helt av seg, så sykepleierne og legene der ville vi skulle bli så lenge. Tok dag for dag, og jeg følte vi ALDRI kom til å slippe ut av det sykehuset, da vi hver kveld fikk høre "Dere får antakeligvis reise hjem i morgen", for så å høre "Dere må nok bli en natt til" etter å ha tatt prøve på morgenen. Men jeg gjorde egentlig ikke noe av det, bedre å være der og få all hjelp vi trengte. Men moralen min er; Pakk mer klær enn for 2-3 dager! Du vet aldri om du ender opp med å være der flere dager for mer testing, amme-øving etc. 

Anonymous poster hash: 6064a...325
Skrevet

HI

Det gjorde de med meg, og jeg angrer sånn på at jeg ikke sa noe, for det ødela veldig mye av opplevelsen for meg. Jeg kom ikke på før etterpå at jeg faktisk kunne ha nektet. Man bestemmer jo over sine egne pupper selv om man har født...

Helt sant, kroppen er jo ikke allemannseie selv etter en fødsel..  :tongue: 

Jeg har skrevet dette som et punkt i fødselsbrevet til jordmor, så håper jeg det hjelper slik at jeg unngår at folk drar meg i puppene  :wink:  :tongue:

Skrevet

Første gang var vi på barselhotell. Da fikk mannen være med og vi hadde det ganske greit egentlig. Hadde en del besøk og prøvde å få i gang amming og soving (førstefødte ville verken spise eller sove og sånn er hun enda etter 5 år).

Andre gang var jeg stort sett alene på sykehuset, da pappaen måtte være hjemme og passe eldste. Da fikk jeg en skikkelig sovebaby. Kjedet meg en del, og måtte være noen dager ekstra pga baby som gulpet mye. Anbefaler å ha med en bok eller nettbrett med filmer/serier (og øreklokker), sånn for sikkerhets skyld :P

Anonymous poster hash: e8627...10a

Skrevet

Etter fødsel er man gjerne to netter. Den første morgenen etter fødsel er det stort sett legeundersøkelse av barnet. Etter det er det gjerne godt å sove noen timer på formiddagen (gjerne lite søvn de første nettene da babyen gjerne vil ammes ofte siden det ikke er noe særlig melk i brystene og babyen har stort sugebehov.) Så kan man bruke litt tid på en dusj, spise lunsj, slappe av og se på den nydelige babyen som sover osv. På ettermiddagene blir det besøk, deretter kvelds og så legger man seg gjerne tidlig:-) Man kan få veiledning ift stell, bading osv. I tillegg trenger man gjerne litt hjelp med ammeteknikk med førstemann. Jordmor vil tilby samtale om fødselens forløp. Etter 48 timer tar man blodprøve av babyen, og man tar en hørselstest før hjemreise. Mange drar så hjem etter at de blodprøvene er tatt.

Jeg opplevde at den første dagen gikk veldig raskt, mens den andre dagen gjerne var litt "kjedeligere". Men det er jo egentlig bare å nyte det og slappe av, komme til ferdige måltider, og ha mulighet til å fokusere 100% på babyen!

Anonymous poster hash: 00ff6...35f

Skrevet

HI

Helt sant, kroppen er jo ikke allemannseie selv etter en fødsel.. :tongue:

Jeg har skrevet dette som et punkt i fødselsbrevet til jordmor, så håper jeg det hjelper slik at jeg unngår at folk drar meg i puppene :wink::tongue:

Etter en fødsel hvor kanskje mange har sett opp i deg og stappet fingre i deg for å sjekke det ene og det andre, og hvor du enten har fått kateter eller bæsjet forran kjæresten din, så er det ikke sikkert at du bryr deg så mye om folk tar deg på puppen.

Kroppen min har ihvertfall gått fra å være min, til å være til for kun babyen i noen uker etter fødselen med begge barna.

Anonymous poster hash: 6806b...906

Skrevet

HI

Helt sant, kroppen er jo ikke allemannseie selv etter en fødsel.. :tongue:

Jeg har skrevet dette som et punkt i fødselsbrevet til jordmor, så håper jeg det hjelper slik at jeg unngår at folk drar meg i puppene :wink::tongue:

Etter en fødsel hvor kanskje mange har sett opp i deg og stappet fingre i deg for å sjekke det ene og det andre, og hvor du enten har fått kateter eller bæsjet forran kjæresten din, så er det ikke sikkert at du bryr deg så mye om folk tar deg på puppen.

Kroppen min har ihvertfall gått fra å være min, til å være til for kun babyen i noen uker etter fødselen med begge barna.

Anonymous poster hash: 6806b...906

Jeg hadde heller ikke brydd meg om noen tok meg på puppen, men det er forskjell på "ta på" og "røske og dra". :P Ikke så veldig behagelig å bli røsket og dratt i sprengte pupper og følsomme brystvorter altså... og det fikk i alle fall ikke melken til å komme ut, tvert imot.

Ikke skjønner jeg hvorfor hun absolutt skulle styre med det heller, for babyen klarte det fint selv like etter at hun hadde gitt meg opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...