Anonym bruker Skrevet 10. februar 2016 #1 Skrevet 10. februar 2016 På ene prøven står det 0,12 og at jeg ligger i gråsonen.(Normal verdi er opptil 0,10).Jeg har i tillegg forstørret skjolbruskkjertel og legen mente jeg kunne være på tur å utvikle stoffskiftesykdom.Han sa også at det kan være en cyste(der ble jeg bekymra!)som forstyrret stoffskiftet, men det skulle vi undersøke med ultralyd/røntgen neste gang...Noen som har hatt lignende?😳 Anonymous poster hash: 6cc5e...ade
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2016 #2 Skrevet 10. februar 2016 Hopp😃 Anonymous poster hash: 6cc5e...ade
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2016 #3 Skrevet 10. februar 2016 Ingen? Anonymous poster hash: 6cc5e...ade
HvittHus Skrevet 10. februar 2016 #4 Skrevet 10. februar 2016 Hmm jeg sliter litt med å forstå hvilken prøve du referer til. Har du et navn på denne prøven og er det tatt andre stoffskifteprøver?
Gjest Skrevet 10. februar 2016 #5 Skrevet 10. februar 2016 Hvis du har lavt stoffskifte, så ligger du innafor med både TSH oh FT4 verdiene.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2016 #6 Skrevet 10. februar 2016 Den prøven det er noe med er S-TRAS. De andre er: S-anti-TPO (57 ), S-FT4 (13) S-TSH (1,8)......tror de er innenfor normalen de siste Anonymous poster hash: 6cc5e...ade
HvittHus Skrevet 10. februar 2016 #7 Skrevet 10. februar 2016 (endret) Den prøven det er noe med er S-TRAS. De andre er: S-anti-TPO (57 ), S-FT4 (13) S-TSH (1,8)......tror de er innenfor normalen de siste Anonymous poster hash: 6cc5e...ade Er ikke vant med dette referanseområdet for TRAS, men ser at feks Nordlandsykehuset opererer med dette som referanseområde. Hadde du vært på vei inn i en hyperthyreose ville man sett en TSH som går mot 0 og en FT4 som er mye høyere enn du har, samt en positiv TRAS. Friske mennesker kan ha en lett forhøyet TRAS uten at det er noe galt. Det samme gjelder for Anti-TPO. Men du skal følges opp med jevnlige prøver for å sjekke at det ikke er en stoffskiftesykdom på gang. Hvis du har et struma skal dette sjekkes med ultralyd, men det høres det ut som du får. :-) Endret 10. februar 2016 av HvittHus
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2016 #8 Skrevet 10. februar 2016 Tuuusen takk😃han sa at skjoldbruskkjertelen er litt større(ikke noe jeg klarer å se eller kjenne), men er det ofte at det er svulst som er grunnen?de andre blodprøvene var fine Anonymous poster hash: 6cc5e...ade
HvittHus Skrevet 10. februar 2016 #9 Skrevet 10. februar 2016 Tuuusen takk😃han sa at skjoldbruskkjertelen er litt større(ikke noe jeg klarer å se eller kjenne), men er det ofte at det er svulst som er grunnen?de andre blodprøvene var fine Anonymous poster hash: 6cc5e...ade Nei ondartede svulster i skjoldbruskkjertelen står for mindre enn 1% av de totale krefttilfellene her til lands. Altså en forholdsvis sjelden kreftform. Godartede svulster/knuter har de fleste i sin kjertel, men dette er uproblematisk så lenge det ikke dreier seg om thyroxinproduserende svulster/knuter.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2016 #10 Skrevet 10. februar 2016 Hva er thyroxidsvulst?Jeg kjenner jeg gruer meg litt, lang ventetid er det også.Men hadde det vært noe ondartet så hadde kanskje noen av de standard blodprøvene indikert noe ? Anonymous poster hash: 6cc5e...ade
HvittHus Skrevet 10. februar 2016 #11 Skrevet 10. februar 2016 Hva er thyroxidsvulst?Jeg kjenner jeg gruer meg litt, lang ventetid er det også.Men hadde det vært noe ondartet så hadde kanskje noen av de standard blodprøvene indikert noe ? Anonymous poster hash: 6cc5e...ade En thyroxinproduserende knute pumper ut stoffskiftehormon litt ukritisk. Dermed får man gjerne et stoffskifte som hopper veldig opp og ned hvis man har disse knutene, men de er heldigvis sjeldne. :-) Man kan dessverre ikke sjekke for skjoldbruskkjertelkreft med blodprøver, men en ultralyd kan gi mye informasjon. Det er noe ventetid for en slik undersøkelse, men det er mulig å bruke fritt sykehusvalg. Snakk med legen din om dette er aktuelt for deg.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2016 #12 Skrevet 10. februar 2016 Takk for flotte svar😃👍👏🏻 Anonymous poster hash: 6cc5e...ade
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2016 #13 Skrevet 10. februar 2016 Tuuusen takkhan sa at skjoldbruskkjertelen er litt større(ikke noe jeg klarer å se eller kjenne), men er det ofte at det er svulst som er grunnen?de andre blodprøvene var fine Anonymous poster hash: 6cc5e...ade Jeg hadde struma, og derfor forstørret skjoldkjertel. Struma er vel langt vanligere enn kreft, heldigvis Anonymous poster hash: dbc7c...cfe
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2016 #14 Skrevet 10. februar 2016 Hvordan behandles struma?og hva var symptomene du hadde? Anonymous poster hash: 6cc5e...ade
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2016 #15 Skrevet 10. februar 2016 Hvordan behandles struma?og hva var symptomene du hadde? Anonymous poster hash: 6cc5e...ade Mitt kjennetegn var veldig stor hals Så stor at jeg fikk operert ut hele kjertelen. Min søster har også struma, men det er ikke synlig med mindre man virkelig ser etter, og hun trenger ikke behandling. Symptomene mine, eller kanskje mer riktig konsekvensene, var høyt stoffskifte. Overproduksjon rett og slett, av den store kjertelen. Anonymous poster hash: dbc7c...cfe
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2016 #16 Skrevet 10. februar 2016 Okei, du hadde ikke vondt?trøtt og sliten?andpusten? Anonymous poster hash: 6cc5e...ade
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2016 #17 Skrevet 10. februar 2016 Okei, du hadde ikke vondt?trøtt og sliten?andpusten? Anonymous poster hash: 6cc5e...ade Ikke særlig andpusten, og jeg var ikke trøtt og sliten. Hadde jo høyt stoffskifte, så det var heller motsatt. Har forstått det sånn at noen med struma får lavt stoffskifte pga svikt i kjertelen, men jeg hadde høyt og hadde mye energi, spiste som en hest selv om jeg ikke la på meg og trengte lite søvn. Hadde ikke vondt til vanlig, men det var ømt og slikt om noe kom borti halsen. Det "verste" var å sitte hos frisøren, på grunn av det båndet man har rundt halsen, og i gymtimer og idretten jeg trente om noen kom borti halsen. Ellers ikke vondt, men merket jo først etterpå at halsen min var vondere enn jeg trodde, siden halsen min nå tåler mye og ikke gjør noe vondt. Fikk struma da jeg begynte på barneskolen, så jeg hadde liksom alltid levd med det. Anonymous poster hash: dbc7c...cfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå