Gå til innhold

Hvordan hjelpe et barn som er redd og ikke tør sovne alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun får ha lys på og vet jo at vi passer på henne. Men hun trenger at vi sitter der mens hun sovner, og det kan ta tid. Hun må også følges på do feks siden hun er redd for å være alene. Våkner hun på natta roper hun på oss.

Anonymous poster hash: d77b2...c41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun?

Vår på fem hadde en slik periode i sommer.

Hun hadde fått nytt rom. Vi måtte sitte hos henne til hun sovnet. Etter en uke flyttet vi oss ut av rommet slik at hun hørte stemmen vår og videre lengre bort.

Brukte vel tre uker på dette. I tillegg kjøpte vi en lyslenke hun har hengende ved vinduet. Så var jeg på tur med jobben og kom over en stor hund som så skikkelig sur ut. (Skikkelig vakthund) Jeg sa til henne at jeg hadde kjøpt den i en magisk butikk og at bamsen var magisk, det var bare å klemme den hvis hun følte seg utrygg og hvis hun pustet dypt fem ganger ville hun kjenne at hun ble roligere.

Merkelig nok så kjøpte hun den og hun sier bamsen virker.

Anonymous poster hash: b3d7c...e2e

Skrevet

Hvor gammel er hun?

Vår på fem hadde en slik periode i sommer.

Hun hadde fått nytt rom. Vi måtte sitte hos henne til hun sovnet. Etter en uke flyttet vi oss ut av rommet slik at hun hørte stemmen vår og videre lengre bort.

Brukte vel tre uker på dette. I tillegg kjøpte vi en lyslenke hun har hengende ved vinduet. Så var jeg på tur med jobben og kom over en stor hund som så skikkelig sur ut. (Skikkelig vakthund) Jeg sa til henne at jeg hadde kjøpt den i en magisk butikk og at bamsen var magisk, det var bare å klemme den hvis hun følte seg utrygg og hvis hun pustet dypt fem ganger ville hun kjenne at hun ble roligere.

Merkelig nok så kjøpte hun den og hun sier bamsen virker. Anonymous poster hash: b3d7c...e2e

Hun er 4, og har "alltid" vært sånn, dvs hatt perioder hvor hun ikke har vært redd også. Hun kjøper ikke sånt, dessverre.

Skrevet

Jeg startet bare med å sette meg rett utenfor døren til rommet til sønnen min da han var redd for å sove alene. Altså med døren åpen, sånn at han så meg. Flyttet meg lenger og lenger unna for hver kveld, og så ned ett og ett trappetrinn. Tok med en god bok. :P

Det tok litt tid, men nå kan jeg synge en sang for ham, si natta og gå rett ned i stua uten at han protesterer eller blir redd. Han må fortsatt ha lyset på da, men jeg slukker det når han har sovnet, og det går fint.

Anonymous poster hash: 80a65...e57
Skrevet

For vår hjalp det at han fikk plukke seg ut et kosedyr med nattlys han kunne ha i sengen. Han valgte en søt kameleon med skiftende farger og to ulike lydmuligheter. Etter det gikk det strålende :)

Anonymous poster hash: 7f34f...f49

Skrevet

Jeg startet bare med å sette meg rett utenfor døren til rommet til sønnen min da han var redd for å sove alene. Altså med døren åpen, sånn at han så meg. Flyttet meg lenger og lenger unna for hver kveld, og så ned ett og ett trappetrinn. Tok med en god bok. :P

Det tok litt tid, men nå kan jeg synge en sang for ham, si natta og gå rett ned i stua uten at han protesterer eller blir redd. Han må fortsatt ha lyset på da, men jeg slukker det når han har sovnet, og det går fint.

Jeg glemte en ting; han får også høre på cd til han sovner, f.eks. hakkebakkeskogen, karsten og petra lydbok eller barnesanger. Da har han på en måte litt trygghet i det "selskapet" også, og blir opptatt av å høre på så han glemmer litt å være redd.

Skrevet

Jeg startet bare med å sette meg rett utenfor døren til rommet til sønnen min da han var redd for å sove alene. Altså med døren åpen, sånn at han så meg. Flyttet meg lenger og lenger unna for hver kveld, og så ned ett og ett trappetrinn. Tok med en god bok. :P Det tok litt tid, men nå kan jeg synge en sang for ham, si natta og gå rett ned i stua uten at han protesterer eller blir redd. Han må fortsatt ha lyset på da, men jeg slukker det når han har sovnet, og det går fint. Anonymous poster hash: 80a65...e57

Men hjelper det egentlig på redsel? Er det ikke mer snakk om at barnet ønsker selskap da? Tror ikke dette vil funke her, har prøvd å rydde i klær feks utenfor rommet så hun både ser og hører meg. Panikk!

Skrevet

Jeg startet bare med å sette meg rett utenfor døren til rommet til sønnen min da han var redd for å sove alene. Altså med døren åpen, sånn at han så meg. Flyttet meg lenger og lenger unna for hver kveld, og så ned ett og ett trappetrinn. Tok med en god bok. :P Det tok litt tid, men nå kan jeg synge en sang for ham, si natta og gå rett ned i stua uten at han protesterer eller blir redd. Han må fortsatt ha lyset på da, men jeg slukker det når han har sovnet, og det går fint.Anonymous poster hash: 80a65...e57

Jeg glemte en ting; han får også høre på cd til han sovner, f.eks. hakkebakkeskogen, karsten og petra lydbok eller barnesanger. Da har han på en måte litt trygghet i det "selskapet" også, og blir opptatt av å høre på så han glemmer litt å være redd. Anonymous poster hash: 80a65...e57

Vi prøvde det, men da sovnet hun aldri...

Skrevet

Jeg startet bare med å sette meg rett utenfor døren til rommet til sønnen min da han var redd for å sove alene. Altså med døren åpen, sånn at han så meg. Flyttet meg lenger og lenger unna for hver kveld, og så ned ett og ett trappetrinn. Tok med en god bok. :P Det tok litt tid, men nå kan jeg synge en sang for ham, si natta og gå rett ned i stua uten at han protesterer eller blir redd. Han må fortsatt ha lyset på da, men jeg slukker det når han har sovnet, og det går fint. Anonymous poster hash: 80a65...e57

Men hjelper det egentlig på redsel? Er det ikke mer snakk om at barnet ønsker selskap da? Tror ikke dette vil funke her, har prøvd å rydde i klær feks utenfor rommet så hun både ser og hører meg. Panikk!

Jeg er ganske sikker på at han virkelig var redd ja, men kanskje ditt barn er enda reddere? Han ble jo vant til at jeg var litt og litt lenger unna og så at det gikk fint. Men det er jo ikke sikkert det funker på alle fordet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...