Gå til innhold

Jeg må ta billappen, men jeg er livredd.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjørt litt sammen med mannen min på en sånn rund løpebane, slik at man kjører rundt og rundt. Det har gått bra.

Etter en tid prøvde vi på en parkeringsplass som var litt inngjerdet, men i nærheten var det kai. Jeg ble så nervøs og alt bare gikk galt, klarte ingenting. Etter det har jeg ikke prøvd igjen. Det er mer enn 8.mneder siden.

Min største frykt er å krasje og skade samboeren min, og jeg føler at hvis jeg trykker for hardt på gassen vil bilen suse rett frem og jeg mister kontrollen!

Jeg er redd for å få panikk og trykke feil på gass og brems, altså at jeg glemmer hva som er brems..

Jeg har mopedlappen og har kjørt snøscooter uten å være redd, syntes til og med det var gøy. 

Men bilen er så stor i forhold og jeg føler jeg ikke vet hvor mye trykk jeg kan ha på gassen uten at bilen fyker rett frem og krasjer. jeg er rett og slett livredd, hjertet banker. Før jeg skal starte bilen er det også vanskelig når det gjelder gir og sånn..

Jeg er 30år og må ta lappen. Mannen er lei av å være den eneste med lappen og det forstår jeg.

Kan det hjelpe å ta kjæretime hos en kjørelærer først? Har de ekstra bremser de kan trykke på hvis jeg ikke finner bremsen?

Anonymous poster hash: 28b5a...380
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil absolutt anbefale å ta kontakt med en trafikkskole. Skolebilene er utstyrt med ekstra pedaler så læreren har mulighet til å gripe inn/overta.

I tillegg vil en trafikklærer lettere gi deg forklaringer og oppgaver som bygger opp tryggheten og kontrollen for deg. Du vil også få konkrete oppgaver du kan øve på hjemme, tilpasset dine ferdigheter.

Skrevet

Bestill time hos kjørelærer. De har utdannelse for å lære folk å kjøre bil, og de fleste er redde og nervøse i starten. Mannen din har ikke erfaring med å lære bort trygghet i bil, det har en kjørelærer. Jeg synes det var nyttig å lære hvordan en bil fungerer, det gjorde meg tryggere med pedaler og giring. Lykke til :)

Skrevet

Ja, gå til en kjørelærer! De har erfaring med akkurat dette, tror nok ikke det er så uvanlig.

Skrevet

Vil bare si at du ikke er alene :) Jeg er 31 og kjører ikke, har helt angst for bilkjøring. Redd for å miste kontrollen, gjøre noe feil eller ikke være oppmerksom nok. Jeg tok noen kjøretimer for maaange år siden, men feiga ut når vi startet med bykjøring. Var kvalm og skjelven og kjempehøy puls.

Alfa og omega er å finne en flink og rolig kjørelærer tror jeg, en som du stoler 100% på. Og ja, de tar over gass, brems eller rattet om noe skal skje. Når du har trafikkerfaring med en moped så er jeg sikker på at det går strålende når du får lært deg skikkelig hvordan du skal skifte gir osv:) Lykke til!  

Anonymous poster hash: cbcc2...0e9
Skrevet

Takk for svar :) Skal prøve meg på en kjøretime i slutten av måneden.

HI

Anonymous poster hash: 28b5a...380
Skrevet

Samme her. Har bikket 30 og MÅ ta lappen nå! Har t.o.m. kjøpt meg en sånn pakke til mange tusen. Så da MÅ jeg bare begynne snart ☺

Lykke til til oss 👏

Anonymous poster hash: 69a3d...41b

Skrevet

Jeg tok lappen da jeg var 24. Høygravid og midt på varmeste sommeren. Jeg brukte lenger tid på å ta lappen en hva en 18-åring antakeligvis ville gjort. Det hjalp å bare ta steget og bestille kjøretime hos kjøreskole. De er veldig vant med alle typer sjåfører, du er garantert ikke den eneste som er akkurat som deg. Og som de over sier, har de ekstra pedaler, som reagerer med en gang de begynner å bruke de. Og helt ærlig, det er veldig lite galt du kan gjøre når du først er ute og kjører med dem.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 525bb...5c9
Skrevet

Jeg tok lappen som 27-åring etter maaange år som livredd. Var skikkelig nervøs og skjønte ikke hvordan jeg skulle klare det. Til slutt tenkte jeg: det finnes mennesker som er ekstremt dumme, og til og med DE klarer det, hvorfor skulle ikke jeg?😂

Bestilte time hos kjørelærer og hoppet i det. 2,5 mnd senere hadde jeg lappen, og nå kjører jeg i Oslo hver dag😊 Dette klarer du!👍

Anonymous poster hash: e1e46...590

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...