Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #1 Skrevet 9. februar 2016 Leser dere fortsatt for dem på sengen? Jeg gjør det - syns det er en sånn koselig stund som eg ser frem til hver dag. Han leser selv etterpå, før han sovner. Har inntrykk av at mange slutter med høytlesning for barna så fort de klarer å lese bøkene selv. Men jeg syns det er så koselig, og så lenge han også syns det, holder vi på en stund til :-) Anonymous poster hash: 90d3b...029
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #2 Skrevet 9. februar 2016 Nei det har de hatt null interesse av. De har lest veldig bra selv og foretrakk å trekke seg tilbake og drømme seg bort i boka alene. Anonymous poster hash: ca7a2...8ce
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #3 Skrevet 9. februar 2016 Hehe, da hadde jeg begynt å smuglese bøkene mor og far sa jeg ikke fikk lese fra deres bokhylle ( krim osv), så høytlesing var en svunnen sak. Men de hadde veldig lyst, da, det var jeg som mente jeg var for stor Anonymous poster hash: 000cb...588
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #4 Skrevet 9. februar 2016 Da min eldste var 11 leste jeg ikke for han lenger da han ikke var interessert i det. Men da jeg leste enkelte bøker, f.eks doktor proktor bøkene, for yngre søsken kom han ofte inn på deres rom mens jeg leste og så gikk han tilbake til sine gjøremål da de sovnet. Anonymous poster hash: e4b5c...7df
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #5 Skrevet 9. februar 2016 Nei, det gidder han ikke. Men det hender han leser høyt for yngre søsken da, det er koselig Anonymous poster hash: b9a54...7c6
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #6 Skrevet 9. februar 2016 Nei. Han har fire yngre søsken, så hvis jeg skulle lest for alle for seg ville jeg aldri blitt ferdig. Når jeg er alene med barna hender det at jeg leser for småsøsknene i sofaen, og da slenger han seg av og til med, men det blir litt barnslige bøker som Doktor Proktor, Statsminister Fahr og Sønn, den første Harry Potter-boken etc. Anonymous poster hash: 9841b...a4d
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #7 Skrevet 9. februar 2016 Nei, her leser vi ikke på senga hverken for 8-åringen, 10-åringen eller 12-åringen De foretrekker alle å lese selv. De steller seg selv, kommer til oss og sier "god natt" og legger seg selv. Jeg har innsett at jeg har fått store barn!! Anonymous poster hash: 04322...689
Mandala Skrevet 9. februar 2016 #8 Skrevet 9. februar 2016 Mine barn liker å bli lest for. Vi gjør det ikke fast hver kveld, men de liker det altså.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #9 Skrevet 9. februar 2016 Min gutt på 12 syntes det er kjempekoselig å bli lest for 😊 Anonymous poster hash: 8869a...8d7
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #10 Skrevet 9. februar 2016 Hvilke bøker leser dere til så store barn, hva liker de? Anonymous poster hash: 000cb...588
Giss Skrevet 9. februar 2016 #11 Skrevet 9. februar 2016 Mine er ikke så store enda så har jo ikke direkte erfaring med dem - men moren min leste høyt for meg da jeg var 11 og flere år frem. Ikke på sengekanten godt nok. Det kunne være om jeg f eks hadde vært på trening og satt alene på kjøkkenet og spiste kveldsmat etterpå. Så kom hun og satte seg og spurte om hun skulle lese. Hun leste mange av de store klassiskere for meg. Barne/ungdomsbøker leste jeg selv.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #13 Skrevet 9. februar 2016 Hvilke bøker leser dere til så store barn, hva liker de? Anonymous poster hash: 000cb...588 Hi her. Vi har bl.a. lest alle Harry Potter-bøkene, en del av Klaus Hagerup og Torunn Lian, gamle klassikere som de originale Tarzan-bøkene, Robinson Crusoe, Robin Hood og Skatten på Sjørøverøya. urer på om han kanskje snart kan være stor nok til et par av Jack Londons bøker, som Ulvehunden, for eksempel. Ellers er det mange gamle klassikere som står på listen: Frendeløs, De tre musketerer, og kanskje snart Ingvar Ambjørnsens bøker om Pelle og Proffen. Anonymous poster hash: 90d3b...029
Giss Skrevet 9. februar 2016 #14 Skrevet 9. februar 2016 Hvilke bøker leser dere til så store barn, hva liker de? Anonymous poster hash: 000cb...588 Hi her. Vi har bl.a. lest alle Harry Potter-bøkene, en del av Klaus Hagerup og Torunn Lian, gamle klassikere som de originale Tarzan-bøkene, Robinson Crusoe, Robin Hood og Skatten på Sjørøverøya. urer på om han kanskje snart kan være stor nok til et par av Jack Londons bøker, som Ulvehunden, for eksempel. Ellers er det mange gamle klassikere som står på listen: Frendeløs, De tre musketerer, og kanskje snart Ingvar Ambjørnsens bøker om Pelle og Proffen. Anonymous poster hash: 90d3b...029 Jeg elsket Jack Londons bøker da jeg var på den alderen! Moren min hadde lest dem for meg. Det samme med Frendeløs og de tre musketerer. Hun leste også Kipling for meg husker jeg.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #15 Skrevet 9. februar 2016 Hvilke bøker leser dere til så store barn, hva liker de? Anonymous poster hash: 000cb...588 Hi her. Vi har bl.a. lest alle Harry Potter-bøkene, en del av Klaus Hagerup og Torunn Lian, gamle klassikere som de originale Tarzan-bøkene, Robinson Crusoe, Robin Hood og Skatten på Sjørøverøya. urer på om han kanskje snart kan være stor nok til et par av Jack Londons bøker, som Ulvehunden, for eksempel. Ellers er det mange gamle klassikere som står på listen: Frendeløs, De tre musketerer, og kanskje snart Ingvar Ambjørnsens bøker om Pelle og Proffen. Anonymous poster hash: 90d3b...029 Jeg elsket Jack Londons bøker da jeg var på den alderen! Moren min hadde lest dem for meg. Det samme med Frendeløs og de tre musketerer. Hun leste også Kipling for meg husker jeg. Ja ikke sant, Jack London er avhengighetsskapende! Jeg oppdaget dem selv da jeg var 14 og slukte alt han har skrevet. Godt å høre at du likte ham alt fra 11-årsalderen, da skal jeg lese den for ham. ipling var et godt tips - han skal vi absolutt prøve oss på! Nå fant jeg masse på nettet om fordeler av å lese høyt også for store barn, bl.a. denne: http://www.greatschools.org/gk/articles/read-aloud-to-children/ Det var det jeg hadde på følelsen - at høytlesning er bra selv om de er store og også leser bøker selv :-) HI Anonymous poster hash: 90d3b...029
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #16 Skrevet 9. februar 2016 Jeg leser fremdeles høyt for min 12 år gamle gutt. (Og han har forresten også 4 yngre søsken. .uten at det er noen hindring! ;-) ) Elsker den tiden sammen på kvelden. Iblant leser han høyt for meg istedet. Og iblant leser han høyt for småsøsken. Kvalitetstid!!! :-D Anonymous poster hash: 0ac0f...850
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #17 Skrevet 9. februar 2016 Vi har aldri lest på senga, for å la det bli en fast rutine hver kveld har vi ikke villet. Vi jobber turnus begge to, og stadig kræsjet dette i leggingen med unger. Når de var mindre satt ofte en nabogutt her og så på tv, for å overlappe for oss. Men vi har lest masse bøker, og gjør det innimellom enda selv om minst nå er 11år gammel. I helga lest mannen høyt for 18 og 14åringen. De fant plutselig ut at det var kosligere enn å se på film sammen. Vi fant frem masse barnebøker for litt siden, da endte jeg 11 åringen og 13 åringen i sofaen med en bunke bøker. Vi skulle bare endre litt bøker i hylla som vi har når barnebarnet er her, de vi hadde var hun voskt litt ifra. Vi storkoste oss med å lese barnebøker. Ungene liker å lese bøker selv, så høytlesning skjer ikke så ofte. Men veldig hyggelig når det skjer. Anonymous poster hash: 2bc2b...e78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå