Gå til innhold

Dere som har brukt zofran i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk barna deres noe men av dette? Jeg har litt panikk fordi jeg har brukt dette i 5 uker nå og jeg leser jo forskjellig på nettet om hvor godkjente de er for svangerskapskvalme og ikke. Det er de eneste som hjelper meg og gjør at jeg får i meg litt... Tenker på dette hver dag og jeg er urolig pga dette... Kan noen betrygge meg litt?

Anonymous poster hash: 8420b...d35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om noen som har brukt Zofran i svangerskapet har fått barn med men, så kan man sjelden si noe om at det var akkurat zofran som var årsaken. 

Hvis det er felleskatalogen du tenker på, som ikke anbefaler det under graviditet, så må du huske at det som står der er informasjon fra produsenten. Dvs de sikrer ryggen sin alt de klarer. Det er derfor bivirkningslistene er så lange, fordi ingen skal kunne komme og si i etterkant at noe var legemiddelet sin skyld, uten at det ble gitt informasjon om det. Dermed blir alt som kanskje har littegranne med medisinen å gjøre (iallefall symptomer som kom samtidig) skrevet inn der, uten at man faktisk vet om de hadde en sammenheng eller ikke. 

Hvis medisinene ikke er nøye studert under svangerskap blir det ofte skrevet noe om at det ikke anbefales, fordi produsenten ikke tar sjangsen.

Zofran (ondansetron) står derimot nevnt som behandling i Veileder for fødselshjelp, uten at det er nevnt noe om betenkninger. Det står i Norsk legemiddelhåndbok (produsentuavhenging) at For ondansetron er det ingen holdepunkter for skadelige effekter i graviditet.

Anonymous poster hash: 9fe48...495
Skrevet

Jeg brukte det og sterkere tabletter i begge mine svangerskap. Har to flotte, friske unger :)

(ene har cøliaki, men det er nok ikke pga de kvalmestillende tablettene ;))

Anonymous poster hash: 54d75...ecd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...