friluftsliv Skrevet 9. februar 2016 #1 Skrevet 9. februar 2016 Jeg er gravid for første gang og har lyst til at disse svangerskapskontrollene skal være en fin opplevelse for meg og partneren. Vi bor på Landås I Bergen. Noen som har erfaring? Jordmor tenker jeg har mer kunnskap og erfaring? Mens fastlege har jo lang utdanning og bred kunnskap om mangt og mye. Det kommer sikkert opp en del spm. ang. bade ernæring og fysisk helse (siden jeg er medisinstudent selv har jeg en del utdypende spørsmål:P), men også om rettigheter og støtte fra NAV, siden jeg er student og partner er fulltidsjobb. Hva har dere gjort?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #2 Skrevet 9. februar 2016 Gå til jordmor og lege annenhver gang. Legen har som regel lite tid og sjekker bare det de må, imens jordmor setter av god tid til så mangt, inkludert å snakke om tanker, gleder, bekymringer osv. Anonymous poster hash: 773fe...b98
friluftsliv Skrevet 9. februar 2016 Forfatter #3 Skrevet 9. februar 2016 Ja! Det var veldig lurt:) Takk skal du ha. Da tar jeg første kontrollen hos jordmor
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #4 Skrevet 9. februar 2016 Tror det er vanlig å ta første kontroll hos lege. Ta blodprøver osv. Ofte har de en anbefaling om når en skal gå til lege og når en går til jordmor, men egentlig velger du det helt selv. Anonymous poster hash: e992c...3e1
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #5 Skrevet 9. februar 2016 Første kontroll er som regel hos lege i uke 12, da taes det blodprøver for å sjekke om du er immun mot røde hunder, om du har HIV smitte i kroppen, de sjekker vitaminer / HB / jern, og blodtype. Jordmor har første kontroll i uke 16 (noen ikke før i uke 24, etter ordinær ul som er mellom uke 17 og 19). Men etter det kan du velge mellom lege og jordmor mener jeg, men ville fulgt den oppsatte kontroll-anbefalingen. Det er ulike ting som skal sjekkes i de ulike ukene, feks glukosebelastning i uke 28 for noen, da er det lege du må til. Lykke til med svangerskapet :-) Anonymous poster hash: bf9cb...a83
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #6 Skrevet 9. februar 2016 I vår kommune er første samtale med jordmor i uke 6-10. Da er det "livsstilssamtale". Man fyller ut dette skjemaet og prater om hva man kan spise/ikke, alkohol, røyk, trening i svangerskapet, tanker om graviditet osv Anonymous poster hash: efc07...54f
TPK Skrevet 9. februar 2016 #7 Skrevet 9. februar 2016 Med førstemann gikk jeg annenhver gang til lege og jm. Men måtte etterhvert mer til lege også pga sykemelding. Med andremann gikk jeg et par ganger til jm, men gikk over til kun lege etter hvert. Har null kjemi med den jordmoren jeg "hører til", synes hun er en masete hobbypsykolog som graver og spør om alt mulig privat. Denne gangen går jeg bare til lege.
Ladybugg Skrevet 9. februar 2016 #8 Skrevet 9. februar 2016 Her jeg bor, m0 man gå annenhver gang. Grunnet få jordmødre I kommunen
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #9 Skrevet 9. februar 2016 Jeg er gravid for første gang og har lyst til at disse svangerskapskontrollene skal være en fin opplevelse for meg og partneren. Vi bor på Landås I Bergen. Noen som har erfaring? Jordmor tenker jeg har mer kunnskap og erfaring? Mens fastlege har jo lang utdanning og bred kunnskap om mangt og mye. Det kommer sikkert opp en del spm. ang. bade ernæring og fysisk helse (siden jeg er medisinstudent selv har jeg en del utdypende spørsmål:P), men også om rettigheter og støtte fra NAV, siden jeg er student og partner er fulltidsjobb. Hva har dere gjort? Biomedisin er ikke det samme som medisin. Du skriver du er medisinstudent i innlegget. Men nicket ditt er biomedisinstudent. Ikke lov å utgi seg for noe man ikke er Anonymous poster hash: 3fa3e...3d2
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #10 Skrevet 9. februar 2016 Jeg har gått kun til lege i de to første svangerskapene, og fortsetter med det nå. Var innom jordmor én gang med nummer to, men syntes det ble mye pjatt. Kommer selvsagt an på legen, men min har god tid, har masse livserfaring og sykmelder ved behov. Anonymous poster hash: c46ca...7c3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #11 Skrevet 9. februar 2016 Jeg gikk både til lege og jordmor. Får jeg et barn til så kommer jeg til å bare gå til legen. Hos jordmor opplevde jeg at det var nye pjatt og at hun kunne lite om de medisinske spørsmålene jeg hadde. Men nå har jeg en fastlege som kjenner meg godt og som derfor vet hva hun bør spørre om i tillegg til at hun kunne svare på alle mine spørsmål. Anonymous poster hash: 4c93e...e71
friluftsliv Skrevet 9. februar 2016 Forfatter #12 Skrevet 9. februar 2016 Jeg har hoppet over på medisin, så nicket er gammelt. Vet godt at det ikke et det samme. Skal skifte nick så jeg slipper dette tilsynelatende alvorlige bedraget
friluftsliv Skrevet 9. februar 2016 Forfatter #13 Skrevet 9. februar 2016 Da satser jeg på fastlegen først allikevel. Takk folkens
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #14 Skrevet 9. februar 2016 Jeg har gått til lege og jordmor annenhver gang, lege første gang for blodprøver o.l. Mannen har vært med bare på ultralydkontrollene, det er ikke veldig vanlig at mennene tar fri fra jobb for å være med å snakke om åreknuter, hemoroider og sure oppstøt Anonymous poster hash: a26fe...9fa
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #15 Skrevet 9. februar 2016 Jordmor er jo så lyttende og veldig behagelig... så velger jordmor her. Er hos legen ved medisinske kontroller og sykmelding. Gå til legen første gang og ta deretter kontroller hos jordmor 😊 Anonymous poster hash: ca76c...d86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå