Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #1 Skrevet 8. februar 2016 Dette er IKKE ment som et skryteinnlegg selv om overskriften hørtes litt sånn ut. Men jeg lurer rett og slett på en ting. Babyen min på 4 mnd har hele tiden ligget ca på gjennomsnittet når det gjelder utvikling, men hun er heller litt lengre framme enn lengre bak kanskje. Lurer derfor på om babyene deres har hatt samme "trend" hele veien. De som var tidlig ute som spedbarn, begynte de å gå krabbe tidlig, gå tidlig, prate tidlig? Og samme med de som var litt senere ute? Lurer rett og slett på om jeg ut i fra en tabell kan "regne med" at hun krabber, går og begynner å prate på det tidspunktet som blir oppgitt som gjennomsnittlig. Eller er det ingen sammenheng i det hele tatt? Det er absolutt ikke slik at jeg blir skuffet om hun er senere ute enn andre, men jeg spør bare fordi det hadde vært gøy å se hvor godt det stemmer (om det er vanlig at det stemmer i det hele tatt da) Anonymous poster hash: 8807a...c0e
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #2 Skrevet 8. februar 2016 Ikke noen sammenheng nødvendigvis. Dattera mi lå foran på det meste, og begynte å krabbe da hun var 6 mnd gammel, men begynte ikke å gå før hun var 15 måneder gammel! Da hadde hun gått langs møbler osv i månedsvis Anonymous poster hash: c9c43...d22
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #3 Skrevet 8. februar 2016 Ofte er det sånn at de som går tidlig, snakker sent. Stemte for min. Gikk 8 mnd gammel, men var veldig treig med språk. Anonymous poster hash: bd612...f0b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #4 Skrevet 8. februar 2016 Mine har vært trege grovmotorisk, men tidlig ute med språk. Innen de var to hadde de tatt igjen de andre motorisk, men lå fortsatt langt foran på språk og kunnskap. De lærte å lese tidlig og er veldig smarte. Anonymous poster hash: a49d6...540
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #5 Skrevet 8. februar 2016 Jeg vet ikke noe om statistikk på slikt, men jeg kan fortelle om mine tre barn. To av de var ekstremt tidlig ute med alt, og da mener jeg alt. Helsesøster, leger osv var helt sjokkert over både fysikk og psyke. De har faktisk alltid ligget flere år foran enn deres egentlige alder. Krabbet tidlig, gikk tidlig, pratet tidlig, leste tidlig, regnet tidlig osv. Faktisk så tidlig at folk ikke tror meg om jeg forteller det. Utviklingen stagnerte liksom aldri slik jeg forventet, de krevde hele tiden nye utfordringer og utmerker seg begge i omtrent alt de gjør. Det siste barnet var/er sent ute med alt, absolutt alt. Hun henger nok 1-2 år tilbake på alle områder, og har alltid gjort det. Alle tre er veldig små av vekst, langt under gjennomsnittet. De to som var tidlig ute med alt sliter noe på den sosiale fronten, de er veldig sjenerte og veldig avhengige av oss voksne i sosiale tilsetninger. Barnet som henger etter er omvendt, hun er ekstremt utadvendt og sosial, finner venner overalt og ikke like avhengig av oss voksne. Anonymous poster hash: 8e63e...20a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå