Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #1 Skrevet 8. februar 2016 Det har jo kommet opp her inne før at nav kan komme til å kreve dokumentasjon på at man faktisk søker jobb. Er det noen som vet hvor mange stillinger i uka de kan komme til og kreve at man har søkt på? Jeg bor ved en av de store byene og søker i denne plus 3 av nabokommunen slitter alikavel med å finne mer en 3-4 jobber jeg er kvalifisert til i løpet av en uke og søke på. Kjenner jeg blir litt stresset av at det er så lite og søke på her. Anonymous poster hash: fec86...4eb
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #2 Skrevet 8. februar 2016 Slapp av, de kan jo ikke kreve at du søker på mer enn det som er. Hvis de mener at du skal søke på flere så vil du få beskjed om det før de sjekker om du faktisk gjør det. Anonymous poster hash: 9167a...440
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #3 Skrevet 8. februar 2016 Samme her. Har leita i heile oppsigelsesperioden og i dag har eg skrevet min første søknad (på 2 mnd) Anonymous poster hash: 6a385...f11
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #4 Skrevet 8. februar 2016 Mannen her har fått beskjed om å søke på flere stillinger på motsatt side av landet. Hvis han får denne jobben, vil vi bli nødt til å skille lag. Han har ikke førerkort og kan derfor ikke komme hjem til familien oftere enn kanskje 3-4 ganger i året. Å være alene med 5 barn uten nettverk er for meg ikke et alternativ, så her hadde det blitt skilsmisse hvis han tok en slik jobb. Da får jeg heller forsørge ham imens han leter etter jobb i nærheten, hvis NAV kutter ut arbeidsledighetstrygda hans. Anonymous poster hash: 5738f...2e2
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #5 Skrevet 8. februar 2016 Det kommer vel an på hvor kresen du er på jobb. Man kan ikke kun velge de jobbene man har lyst på, som arbeidsledig må man søke på det meste. 3-4 jobber i uken på så stort område høres lite ut. Du bør søke på alt mulig, selv om det er jobber du egentlig ikke ønsker. Få du en jobb du egentlig ikke vil ha så fortsetter du å søke på jobbene du ønsker mens du begynner i denne jobben. Anonymous poster hash: 379b3...ae8
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #6 Skrevet 8. februar 2016 Jeg måtte søke 5 jobber ila en periode på 6 måneder. I tillegg fikk jeg ca 3 SMS der de ba meg søke en bestemt stilling. Anonymous poster hash: 679f5...979
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #7 Skrevet 8. februar 2016 Jeg har hørt at det er minst 10 jobber i mnd? Ikke helt sikker, men det finnes vel info på nav.no? Det er jo pga krav som dette at de får 300 søkere til en stilling på Rema, og veldig mange totalt ukvalifiserte til f.eks en professorstilling. Følk søker på alt mulig bare fordi de må søke på noe. Anonymous poster hash: 4706d...424
Luksusdyret Skrevet 8. februar 2016 #8 Skrevet 8. februar 2016 Det kommer vel an på hvor kresen du er på jobb. Man kan ikke kun velge de jobbene man har lyst på, som arbeidsledig må man søke på det meste. 3-4 jobber i uken på så stort område høres lite ut. Du bør søke på alt mulig, selv om det er jobber du egentlig ikke ønsker. Få du en jobb du egentlig ikke vil ha så fortsetter du å søke på jobbene du ønsker mens du begynner i denne jobben. Anonymous poster hash: 379b3...ae8 Problemet hos de fleste er vel mer at det er mange jobber man ikke er kvalifisert for. Man kan da virkelig ikke søke en jobb som overlege hvis man er utdannet hjelpepleier.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #9 Skrevet 8. februar 2016 Det kommer vel an på hvor kresen du er på jobb. Man kan ikke kun velge de jobbene man har lyst på, som arbeidsledig må man søke på det meste. 3-4 jobber i uken på så stort område høres lite ut. Du bør søke på alt mulig, selv om det er jobber du egentlig ikke ønsker. Få du en jobb du egentlig ikke vil ha så fortsetter du å søke på jobbene du ønsker mens du begynner i denne jobben. Anonymous poster hash: 379b3...ae8 Problemet hos de fleste er vel mer at det er mange jobber man ikke er kvalifisert for. Man kan da virkelig ikke søke en jobb som overlege hvis man er utdannet hjelpepleier. Selvsagt ikke. Men man kan søke på andre stillinger som rengjøringshjelp, hjemmesykepleie, barnehageassistent, postmann osv Anonymous poster hash: 379b3...ae8
Luksusdyret Skrevet 8. februar 2016 #10 Skrevet 8. februar 2016 Det kommer vel an på hvor kresen du er på jobb. Man kan ikke kun velge de jobbene man har lyst på, som arbeidsledig må man søke på det meste. 3-4 jobber i uken på så stort område høres lite ut. Du bør søke på alt mulig, selv om det er jobber du egentlig ikke ønsker. Få du en jobb du egentlig ikke vil ha så fortsetter du å søke på jobbene du ønsker mens du begynner i denne jobben. Anonymous poster hash: 379b3...ae8 Problemet hos de fleste er vel mer at det er mange jobber man ikke er kvalifisert for. Man kan da virkelig ikke søke en jobb som overlege hvis man er utdannet hjelpepleier. Selvsagt ikke. Men man kan søke på andre stillinger som rengjøringshjelp, hjemmesykepleie, barnehageassistent, postmann osv Anonymous poster hash: 379b3...ae8 Der det finnes disse stillinger. Jeg har to venninner som er arbeidsledige og har 50/50-omsorg med eksen, det vil si at de ikke bare kan flytte 1000 km unna for å få jobb. Her i kommunen er det nesten bare stillinger som krever utdanning som er utlyst. den ene venninna har ingen utdanning, så hun er ikke kvalifisert til å søke ca 90 % av stillingene i denne kommunen og nabokommunene.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #11 Skrevet 8. februar 2016 Det kommer vel an på hvor kresen du er på jobb. Man kan ikke kun velge de jobbene man har lyst på, som arbeidsledig må man søke på det meste. 3-4 jobber i uken på så stort område høres lite ut. Du bør søke på alt mulig, selv om det er jobber du egentlig ikke ønsker. Få du en jobb du egentlig ikke vil ha så fortsetter du å søke på jobbene du ønsker mens du begynner i denne jobben. Anonymous poster hash: 379b3...ae8 Problemet hos de fleste er vel mer at det er mange jobber man ikke er kvalifisert for. Man kan da virkelig ikke søke en jobb som overlege hvis man er utdannet hjelpepleier. Det kan man ikke:) Men som hjelpepleier kan du søke jobber innen for helsevesenet, barnehage, butikker, renhold osv. Man kan ofte fint søke jobber litt utenfor akkurat det man er utdannet som. Er man utdannet bibliotekar vil det ofte være relativt få ledige jobber å søke på. Ofte er det bare ett bibliotek pr. kommune (med mindre man bor i en av de få storbyene her til lands). Da må man faktisk utvide søkerfeltet sitt litt! Anonymous poster hash: d9b05...c78
Husbygger Skrevet 8. februar 2016 #12 Skrevet 8. februar 2016 Sist jeg snakket med de på nav angående antall søknader, så fikk jeg ett helt annet svar en jeg har fått tidligere. Før har det alltid vært så på alt av stillinger selvom du ikke er kvalifisert osv. FO va 1.5 mnd siden snakket jeg med en ny mann på nav. Han sa at han så at det var lite å søke på for tiden, han mente at jeg ikke skulle søke på alt som var av stillinger. Det var bedre å skrive færre søknader, men da skrive gode søknader på stillinger som jeg var kvalifisert til. En annen på nav sa også til meg at de "forventer" at vi som er arbeidsledige søker over hele landet, men de vet jo at det er vanskelig å gjennomføre. Hva skjer hvis jeg får meg en jobb i Hammerfest feks. Skal min mann da si opp sin faste godt betalte jobb, ta med oss tre unger i alderen 10-14 år og flytte? Så blir han arbeidsledig, ungene mistrives osv. Eller så skal jeg flytte, ha ekstra utgifter pga pendling og leilighet der. Og ved første og beste anledning flytter jeg hjem igjen for å være med familien. Han sa det at det er svært få arbeidsgivere som ansetter folk som ikke flytter med familien, fordi de vet at så fort de får mulighet så sier de opp og flytter hjem. Så jeg hadde ikke bekymret meg over at du skal dokumentere antall søknader du skriver i uken.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #13 Skrevet 8. februar 2016 Det er da slik at du kan søke på jobber du er overkvalifisert til. Som en kompis av meg sa da han ble nedbemannet for mange år siden: Det er bedre betalt å jobbe enn å få penger av nav. Han løp rett til manpower og fikk seg en jobb langt "nedenfor" kompetanseområdet sitt. Han søkte jobber jevnt og trutt og etter ca 6 mnd fikk han en relevant jobb. Anonymous poster hash: 0932a...40c
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #14 Skrevet 8. februar 2016 Det har jo kommet opp her inne før at nav kan komme til å kreve dokumentasjon på at man faktisk søker jobb. Er det noen som vet hvor mange stillinger i uka de kan komme til og kreve at man har søkt på? Jeg bor ved en av de store byene og søker i denne plus 3 av nabokommunen slitter alikavel med å finne mer en 3-4 jobber jeg er kvalifisert til i løpet av en uke og søke på. Kjenner jeg blir litt stresset av at det er så lite og søke på her. Anonymous poster hash: fec86...4eb Var nettopp på informasjonsmøte med nav,og her er kravet fem stillinger i uka. Og man må dele jobblogg slik at de kan sjekke det. Da regner de med åpne søknader og telefoner også i de fem søknadene.Vi måtte skrive under på en aktivitetskontrakt. Anonymous poster hash: 04d4b...ceb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå