Gå til innhold

Skidag og mobbing.. Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gitt på 12 år som gruer seg så han har magevondt to uker før skidag.

Han har også en diagnose, og har dårlig motorikk. Han er elendig på ski...

De to siste årene har han deltatt, men kommet lei seg hjem fordi de andre ler av han... Nå har jeg hørt selv at to i klassen satt å gleda seg til skidag, for da fikk de se hvor elendig sønnen min er på ski/snowboard.

Jeg vurderer å holde han hjemme.. Eventuelt bruke skidagen til å heller ta en tur på langrenn han og jeg ett annet sted og i et annet trekk enn der skolen skal være.

Å sende med han akebrett er ikke noe alternativ, det er det kun 1. og 2. klasse som pleier.

Greit å holde han hjemme?

Anonymous poster hash: 43330...016

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gitt på 12 år som gruer seg så han har magevondt to uker før skidag.

Han har også en diagnose, og har dårlig motorikk. Han er elendig på ski...

De to siste årene har han deltatt, men kommet lei seg hjem fordi de andre ler av han... Nå har jeg hørt selv at to i klassen satt å gleda seg til skidag, for da fikk de se hvor elendig sønnen min er på ski/snowboard.

Jeg vurderer å holde han hjemme.. Eventuelt bruke skidagen til å heller ta en tur på langrenn han og jeg ett annet sted og i et annet trekk enn der skolen skal være.

Å sende med han akebrett er ikke noe alternativ, det er det kun 1. og 2. klasse som pleier.

Greit å holde han hjemme?

Har du snakket med skolen? Dette er jo ikke greit! Stakkars gutt :( Hold ham hjemme, ta dere en skidag bare dere to. Har du snakket med skolen uten at noe hjelper hadde jeg sagt at jeg ikke sender ham på skidag så han blir mer mobbet.

Anonymous poster hash: 2ac72...a36

Skrevet

Ja! Du sender ikke han for å bli slaktet! Jeg håper skolen gjør noe med ertingen

Anonymous poster hash: 8e4b8...a8a

Skrevet

Ring læreren og finn ut en løsning som gjør at sønnen din er fornøyd:)

Skrevet

Skolen er klar over at han blir mobbet i perioder, men de har liten kontroll. Skjer ikke mye... De har heller ikke muligheter for å følge med skikkelig på en slik dag.

Jeg følger magefølelsen og holder han hjemme. Vi får pakke sekken og ta en fin tur han og jeg 😊

Hi

Skrevet

Først og fremst ville jeg tatt kontakt med skolen og navngitt disse guttene. De burde nektes å delta, evt ha en voksen på seg konstant hvis din sønn skal være med. Tror jeg også ville gitt ham en skikkelig kosedag på ski, men vært helt klar overfor skolen på hvorfor han ikke deltar.

Anonymous poster hash: 661a5...e0d

Skrevet

Nei du skal ikke lære barnet at det er greit å skulke for å unngå ubehagelige situasjoner!

Du må kreve at læreren/skolen finner en løsning!

Også må de selvsagt sette inn tiltak for å få slutt på mobbingen

Anonymous poster hash: dfe18...d0c

Skrevet

Hadde blitt med. Hadde også kalt inn til et møte/eventuelt gått inn i klassen selv. Forklart hvordan sønnen din har det, og hvordan han føler seg når han blir mobbet. Og ring for all del foreldrene til de som mobber. Hadde det vert min sønn eller datter som mobbet, så ville jeg veldig gjerne vist det. 

Anonymous poster hash: 0eeb7...665
Skrevet

Nei du skal ikke lære barnet at det er greit å skulke for å unngå ubehagelige situasjoner!

Du må kreve at læreren/skolen finner en løsning!

Også må de selvsagt sette inn tiltak for å få slutt på mobbingen

Anonymous poster hash: dfe18...d0c

Rart hvordan barn skal lære å tåle det utålelige. Hadde en voksen opplevd seg mobbet på arbeidsplassen ville de fleste skiftet jobb.

Jeg tror at sønnen kan få en erfaring på at foreldrene hans beskytter han. Det er mye verdt

Anonymous poster hash: 8e4b8...a8a

Skrevet

Hadde blitt med. Hadde også kalt inn til et møte/eventuelt gått inn i klassen selv. Forklart hvordan sønnen din har det, og hvordan han føler seg når han blir mobbet. Og ring for all del foreldrene til de som mobber. Hadde det vert min sønn eller datter som mobbet, så ville jeg veldig gjerne vist det. 

Gutten er 12.... Hvis moren til en 12-åring kommer inn i klassen for å fortelle om følelsene til sønnen sin gir hun dem bare enda mer ammunisjon.

Anonymous poster hash: a0b6a...570

Skrevet

Som sagt så vet skolen hvem disse barna er. Dette har pågått i mange år, og er nå så ille at vi må flytte.

Jeg ser ikke på dette som skulk for å unngå en ubehagelig situasjon. Dette er en gutt som gjør det han blir bedt om, og om jeg sier han skal gå på skidag, så gjør han det. Det er en veldig snill og lydig gutt, men han sliter motorisk. Dette syns de andre er gøy å se på, skal dere vite!

Sier dere dette til andre som har blitt mobbet over flere år også? "Dere må lære dere å møte ubehagelige situasjoner"? For det gjør gutten min hver eneste dag!

Hi

Skrevet

Gutten er 12.... Hvis moren til en 12-åring kommer inn i klassen for å fortelle om følelsene til sønnen sin gir hun dem bare enda mer ammunisjon.

Nettopp!

Jeg har tidligere snakket med både klassen og foreldrene. Den tid er forbi nå.. Sist jeg ringte til en far i klassen etter flere stygge episoder, så ble det verre enn noen sinne. Dette er ikke 7-åringer.

HI

Skrevet

Hadde tatt han med på ski selv. Samt øvd og øvd med han så han blir tryggere på ski. Samt anmeldt skolen !!! Om de ikke sørger for et trygt psykososialt læremiljø for gutten din så bryter de skoleloven !!!

Anonymous poster hash: dbee2...063

Skrevet

Da gjør du som du tenkte. Gjør dagen til noe positivt for gutten. Hadde gjort det samme. Når skolen ikke klarer å hjelpe eller beskytte barna mot noe så vondt så er det helt innafor å la mamma hjertet bestemme. Kos dere så masse, så håper jeg du får se masse Smil hos mini. Synd at det har gått så langt at dere må flytte, men jeg håper ting blir bedre.

Skrevet

Som sagt så vet skolen hvem disse barna er. Dette har pågått i mange år, og er nå så ille at vi må flytte.

Jeg ser ikke på dette som skulk for å unngå en ubehagelig situasjon. Dette er en gutt som gjør det han blir bedt om, og om jeg sier han skal gå på skidag, så gjør han det. Det er en veldig snill og lydig gutt, men han sliter motorisk. Dette syns de andre er gøy å se på, skal dere vite!

Sier dere dette til andre som har blitt mobbet over flere år også? "Dere må lære dere å møte ubehagelige situasjoner"? For det gjør gutten min hver eneste dag!

Hi

Blir skikkelig sint på vegne av deg og sønnen din. Skolen burde røske skikkelig opp i foreldrene til disse barna. De som latterliggjør slik er siste sort. Hadde jeg fått vite at mine barn drev på slik skal jeg love deg at det hadde blitt månelyst.

Så vidt jeg så er det bare én som mener sønnendin skal takle dette. Vi andre støtter din avgjørelse.

Anonymous poster hash: 661a5...e0d

Skrevet

Hadde tatt han med på ski selv. Samt øvd og øvd med han så han blir tryggere på ski. Samt anmeldt skolen !!! Om de ikke sørger for et trygt psykososialt læremiljø for gutten din så bryter de skoleloven !!!

Anonymous poster hash: dbee2...063

Vi prøver å stikke i løypene så ofte vi har mulighet, men ikke enkelt med en som virkelig hater ski over alt på jord. Han er god på mange andre ting. Han har også blitt fylkesmester i en sport, men det ser de andre lett forbi. Det er ikke noe kul sport, sier de, så den store pokalen betyr liksom ingenting...

Skolen har satt i gang flere tiltak de siste årene, men det går 2-3 mnd, så er det like ille igjen. Vi må bare flytte herfra.. Det er synd siden de tre andre barna har gode røtter her, og trives godt på skolen og i miljøet. Men nå ser jeg ingen annen utvei... Vi vil ikke ha den neste Odin..❤️

Skrevet

Spørs om måten man legger det frem på da. Om man feks. sitter ansikt til ansikt til de som mobber og gjerne foreldrene, kan det være en skikkelig oppvåkning for de. Har selv vert i en lignende situasjon. Og hadde det vert mitt mitt barn som mobbet, hadde jeg ikke vært nådig. Da hadde det jammen fått bedt skikkelig om unnskyldning, og jeg hadde personlig fulgt opp videre.

Skrevet

Og takk for mange gode svar ❤️

Det blir hjemmedag på gutten! Følger magefølelsen min her, ja.

Han blir nok letta når han kommer hjem og får høre at vi finner på noe annet denne dagen!

Hi

Skrevet

Spørs om måten man legger det frem på da. Om man feks. sitter ansikt til ansikt til de som mobber og gjerne foreldrene, kan det være en skikkelig oppvåkning for de. Har selv vert i en lignende situasjon. Og hadde det vert mitt mitt barn som mobbet, hadde jeg ikke vært nådig. Da hadde det jammen fått bedt skikkelig om unnskyldning, og jeg hadde personlig fulgt opp videre.

"Problemet" er at det ofte ikke er de foreldrene med den holdningen du har som får barn som mobber...

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

Hold han hjemme. Det er snakk om én dag. Hvorfor skal han utsettes for akkurat det han ikke mestrer? Det sier seg vel selv egentlig, når de andre gleder seg til å le av han.

Skrevet

Tro meg.. Jeg har prøvd!

Og det er merkelig med enkelte foreldre.. Det er noen som oppriktig tror at barnet dems ikke gjør noe galt..

Jeg har tatt det med skolen, men foreldrene i samlet møte, men barna det gjelder en og en, med barna i en gruppe, med foreldrene en og en og ansikt til ansikt, lagt ut ett utdrag fra en vanlig dag på klassens Facebook-side.. Herregud.. Det blir bra en veldig kort periode, men så er det på igjen.

Og nå er barna så store at det blir verre og verre når noe skal tas opp. Nå har flere av de Snapchat, Instagram, og til og med Facebook. Det gir større rom for uthenging, dessverre.

Skrevet

Tro meg.. Jeg har prøvd!

Og det er merkelig med enkelte foreldre.. Det er noen som oppriktig tror at barnet dems ikke gjør noe galt..

Jeg har tatt det med skolen, men foreldrene i samlet møte, men barna det gjelder en og en, med barna i en gruppe, med foreldrene en og en og ansikt til ansikt, lagt ut ett utdrag fra en vanlig dag på klassens Facebook-side.. Herregud.. Det blir bra en veldig kort periode, men så er det på igjen.

Og nå er barna så store at det blir verre og verre når noe skal tas opp. Nå har flere av de Snapchat, Instagram, og til og med Facebook. Det gir større rom for uthenging, dessverre.

Skulle stå "med barna", og ikke "men" 😳😊

Hi

Skrevet

Synes planen med at du og han tek ein dag på ski høyres bra ut, då "skulkar" han ikkje skidagen, men slepp å bli latterleggjort.  Stakkars guten din :frown:

Skrevet

Hadde helt klart latt han få ha fri den dagen. Har en datter på 14 år, som selv slipper denne dagen. Hun har blitt mobbet over flere år. Men vi har nesten fått slutt på det. Det er ingen som mobber henne i det daglige, i klassen er det ingen som mobber, eller har mobbet henne. Men på skolen er flere av de tidligere mobberne hennes. Og flere av de er ikke helt ferdig med det, så ser de henne, kan de le, peke og slenge ut noen kommentarer. Nå skjer dette ekstremt sjelden. Da min datter nesten aldri ser de, da hun holder seg unna. Hun sliter med sosial angst og depresjon grunnet dette. Så skolen her støtter henne, i at hun skal unngå sånne situasjoner hvor det er stor mulighet for å møte på mobberne.

Anonymous poster hash: ef205...5be
Skrevet

Etter at denne dagen er over (uansett hva du velger av løsning), så sender du en klage til skolen ihht grunnskoleloven §9a.

DA må de svare med et enkeltvedtak. Det kan du klage på til fylkesmannen.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 1500a...9e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...