Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #1 Skrevet 8. februar 2016 Og beholdt eggstokker.. Fungete alt hormonelt med en gang etter operasjonen? Jeg opererte for snart tre uker siden og opplevde i uke to at jeg var veldig grinete, altså at jeg gråt lett av triste serier. Jeg er alltid litt sånn, men litt mer enn vanlig denne uken. Og så leste jeg om noe de kaller "sovende eggstokker" der noen mener eggstokkene ikke alltid funker som de skal etterpå pga mindre blodforsyning. Og etter dette har jeg selvfølgelig kjent haugevis av svettetokter. Ja, jeg skjønner at de er psykiske fordi jeg er redd for overgangsalderen nå alt for tidlig... Hørte dee noen gang at dette kunne skje? Mine leger har sagt at det ikke skal kunne skje når jeg spurte før operasjonen, men noen med erfaringer? Og dersom eggstokkene ikke funker, hvordan vet man dette helt sikkert. Anonymous poster hash: 22d44...af3
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #2 Skrevet 8. februar 2016 Gynekologen kan ihvertfall se på innvendig ul om det modnes egg, sist jeg var til kontroll så han modne egg i eggstokken, Det er vel ihvertfall et tegn på at det er hormoner i sving. Om eggstokkene ikke fungerer i det hele tatt vil du jo ikke få mens heller. Anonymous poster hash: 63110...637
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #3 Skrevet 8. februar 2016 Ja, men jeg skal jo ikke til gynekolog med det første. Jeg mistenker at du kanskje ikke har tatt en hysterektomi siden du snakker om menstruasjon etter dette? Jeg har jo fjernet livmora, det kommer aldri noe mer mens. Hilsen HI Anonymous poster hash: 22d44...af3
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #4 Skrevet 8. februar 2016 Ja, men jeg skal jo ikke til gynekolog med det første. Jeg mistenker at du kanskje ikke har tatt en hysterektomi siden du snakker om menstruasjon etter dette? Jeg har jo fjernet livmora, det kommer aldri noe mer mens. Hilsen HI Anonymous poster hash: 22d44...af3 Hehe, sant jeg har ikke fjernet livmora. Det jeg har gjort er helt omvendt, jeg har fjernet begge eggstokkene og egglederne og beholdt livmoren. Jeg har selvfølgelig ikke lenger vanlig mens, men jeg tar hormoner i tablettform som gir meg en bortfallsblødning en gang i måneden. Jeg ble altså kastet rett i overgangsalderen fra den ene dagen til den andre og det er tøffe saker altså, om du ikke hadde hatt noen hormonproduksjon fra eggstokkene ville du merket det mer enn bare noen hetetokter.... Noen hetetokter og litt ubehag får du når du gradvis kommer i overgangsalderen, fordi det sakte men sikkert produseres mindre og mindre hormoner og kroppen reagerer på det. Det er jo en gradvis overgang. Men jeg som fjernet begge eggstokkene ble så utrolig dårlig av en bråstoppen av hormoner. Jeg kunne ikke få hormontilskudd med en gang fordi de først måtte sjekke av svulsten de hadde fjernet var godartet, man skal ikke ha hormontilskudd om man har ondartet svulst. Den ventetiden var grusom, jeg var så elendig dårlig, uvel, svimmel, hetetokter fra helvete, det var nærmest umulig å sove, hele kroppen reagerte. Det kan jo hende hormonproduksjonen din er påvirket, men at den har helt stoppet opp tror jeg ikke, da ville du merket det bedre... Anonymous poster hash: 63110...637
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #5 Skrevet 8. februar 2016 Ahhh, skjønner. Ja, litt ekstra grining kan jo være pga utmattelse etter operasjon og slikt. Og jeg hadde kanskje vært sikker dersom jeg hadde ekte hetetokter? Hva slags andre symptomer fikk du? Greit å være obs, slik at jeg kan få tatt kontakt med legen dersom det er reell grunb til å mistenke at eggstokkene ikke gjør jobben sin. Takk takk:) Vil helst ikke i overgangsalderen enda. Er bare 35 og ikke klar for det. HI Anonymous poster hash: 22d44...af3
Gjest Skrevet 8. februar 2016 #6 Skrevet 8. februar 2016 Ikke merket så mye hormonelt. 3 år siden nå. Men har forresten pms til tider. Kroppen går jo sin gang selv om livmora er vekk.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #7 Skrevet 8. februar 2016 Ja, pms og kvisene skal vel fortsette om alt er ok. Jeg har fått flere kviser etter operasjonen, så det er kanskje et tegb på at eggstokkene jobber på? HI Anonymous poster hash: 22d44...af3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå