Gå til innhold

Hvordan få høye, fluffy boller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg baker killer skillingsboller, de blir kjempestore, luftige og høye. MEN, når jeg en sjelden gang skal bake vanlige boller, blir de jo bare flate som pannekaker! I går bakte jeg et brett med skillingsboller, som ble store og fine, og et brett med vanlige boller. De vanlige bollene bakte jeg ut på samme måte, og hevet på samme måte som skillingsbollene, men de ble paddefalte. Jeg bruker oppskriften med melis fra Det søte liv, som kun skal etterheves, og jeg etterhever alltid i ovnen. Jeg setter ovnen på 50 grader og slår den av når brettet med bollene settes inn.

Anonymous poster hash: 6bb06...fa3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du den samme grunnoppskriften på skillingsbollene og hvetebollene?

Anonymous poster hash: c9779...ed3

Skrevet

Mine boller fra det søte liv ble også paddeflate. Jeg tror kanskje det var fordi jeg brukte litt lite mel, ev. at de hevet for lenge. (De hevet i fire, fem timer fordi vi måtte plutselig ut en tur.) Men, jeg vet ikke. Skal nok prøve å bake de igjen, og da skal jeg kun heve de i en time.

Anonymous poster hash: 1bc4d...2e1

Skrevet

Følg oppskrift til punkt og prikke, og pass på temperatur spesielt. Elt deigen lenge nok. Fersk gjær er lettare å få luftig deig med etter mi erfaring, men er også meir sensitiv for temperatur.

Skrevet

Så rart. Bakte de for noen dager siden. Fulgte oppskriften nøye.

Selv bollene som fireåringen rullet ut ble fantastisk, selv om de var full i sprekker og ikke helt runde akkurat.

Ble de flat før eller under steking?

Skrevet

Jeg hever bolledeig to ganger, pluss etterheving. Det funker her, uansett oppskrift.

Skrevet

Elt lenge nok (10-20 min), og la bollene heve nok. Bruk fersk gjær, ikke tørrgjær. 

Anonymous poster hash: ebeca...98e
Skrevet

Det kan hende du rett og slett etterhever for varmt eller lenge, om du overhever før du steker synker de sammen når du skal steke.

Jeg ville ikke etterhevet i ovnen.

Jeg lagde boller i går og de ble store, høye og luftige.

Jeg forhevet i ca 45 min og etterhevet i ca 45 min, i vanlig romtemperatur. Noe av det viktigste er eltingen da, du må elte lenge nok til at glutenet får gjort jobben sin skikkelig, men du skal ikke elte for lenge for det blir også feil. Når du har latt maskinen elte deigen 7-8 min må du teste glutenet, da en liten deigklump og dra den forsiktig som en strikk, ryker den av med en gang må du elte litt til, men kan du dra en lang streng mellom fingrene er glutenet klar.

Anonymous poster hash: 87d92...16b
Skrevet

Jeg bruker også oppskriften Verdens beste boller. Jeg er ingen superbaker, men bollene blir alltid vellykkede. Høye og luftige! Jeg ville sluttet å heve de i ovnen, jeg tror det blir for varmt. Mine hever alltid på kjøkkenbenken med kjøkkenhåndkle over, selv om det kanskje ikke er mer enn 21 grader i rommet.

Anonymous poster hash: 1aaf8...2b9
Skrevet

Bruker du den samme grunnoppskriften på skillingsbollene og hvetebollene?

Anonymous poster hash: c9779...ed3

Ja, bakte disse med akkurat samme deigen ;)

Skrevet

Jeg bruker også oppskriften Verdens beste boller. Jeg er ingen superbaker, men bollene blir alltid vellykkede. Høye og luftige! Jeg ville sluttet å heve de i ovnen, jeg tror det blir for varmt. Mine hever alltid på kjøkkenbenken med kjøkkenhåndkle over, selv om det kanskje ikke er mer enn 21 grader i rommet.

Anonymous poster hash: 1aaf8...2b9

Ja, mulig jeg må slutte med det - men er så rart at det funker som bare det på skillingsbollene. Da blir de megastore og luftige.

Skrevet

Selv bollene som fireåringen rullet ut ble fantastisk, selv om de var full i sprekker og ikke helt runde akkurat.

De var litt flate før, men ble flatere og flatere under steking.

Skrevet

De var litt flate før, men ble flatere og flatere under steking.

Da er de helt klar hevet for mye før de ble stekt, da synker de sammen igjen fordi luftboblene inni er for store eller for mange.

Anonymous poster hash: 87d92...16b

Skrevet

Mine boller fra det søte liv ble også paddeflate. Jeg tror kanskje det var fordi jeg brukte litt lite mel, ev. at de hevet for lenge. (De hevet i fire, fem timer fordi vi måtte plutselig ut en tur.) Men, jeg vet ikke. Skal nok prøve å bake de igjen, og da skal jeg kun heve de i en time.

Anonymous poster hash: 1bc4d...2e1

Jeg pleier alltid å heve i en time, også i går. Det rare er jo at skillingsbollene ble kjempeperfekte....og de hevet jo på nøyaktig samme måten.

Skrevet

Penslet du dem før eller etter hevingen? Jeg har erfart at man må gjøre de helt ferdige med pensling osv før heving, for om jeg penslet etterpå så falt de sammen. Hever da uten noe over.

Anonymous poster hash: 81878...bc2

Skrevet

Kan det være sukkeret i skillingsbollene som gjør at gjæren virker bedre?

Skrevet

Penslet du dem før eller etter hevingen? Jeg har erfart at man må gjøre de helt ferdige med pensling osv før heving, for om jeg penslet etterpå så falt de sammen. Hever da uten noe over.

Anonymous poster hash: 81878...bc2

Pensler dem etter, men prøvde å passe på å være veldig forsiktig - men skal forsøke å pensle før neste gang ;)

Skrevet

Kan det være sukkeret i skillingsbollene som gjør at gjæren virker bedre?

Ja, det har jeg ikke tenkt over engang...kanskje det?

Skrevet

Prøv oppskriften til Trinesmatblogg 👍🏻

Skrevet

Prøv oppskriften til Trinesmatblogg

Takk for tips :)

Skrevet

En bekjent la ut bilder av to boller på Facebook igår, fra søteliv oppskriften.

En liten, kompakt bolle hevet i ovnen og en dobbelt så stor bolle hevet på benken. Begge fra nøyaktig samme deig!

Anonymous poster hash: 44154...206

Skrevet (endret)

Mine boller blir alltid superluftige og store. Deigen heves lenge i mange timer og bollene etterheves under er klede også lenge! De blir perfekte.

Har aldri etterhvert noe i ovnen.

Endret av pifi med tre nurk
Skrevet

Prøv oppskriften fra Trines matblogg.

Penslingen med egg gjøres etter at bollene taes ut fra ovnen. Da lukket du fuktigheten inni bollene, og de beholder sagtigheten sin lenger.  Bollene hever litt i ovnen. Men det er vanskelig for bollene og heve litt også under steking hvis du "lukker" igjen bollen med et lokk av egg oppå. Rør sammen et egg med ca 1 ss vann. Da er det lettere å pensle utover.

Anonymous poster hash: 3008f...e1c
Skrevet

Prøv oppskriften fra Trines matblogg.

Penslingen med egg gjøres etter at bollene taes ut fra ovnen. Da lukket du fuktigheten inni bollene, og de beholder sagtigheten sin lenger.  Bollene hever litt i ovnen. Men det er vanskelig for bollene og heve litt også under steking hvis du "lukker" igjen bollen med et lokk av egg oppå. Rør sammen et egg med ca 1 ss vann. Da er det lettere å pensle utover.

Ok, pensle med egg ETTER steking altså? Vil de ikke få en "egge"smak da? Altså en smak/lukt av rått egg? Det er den verste lukten jeg vet...

Skrevet

Bollene er knallvarme når du tar de ut av ovnen. Når du pensler med en gang, så stivner/steker egget. Smaker ikke rått egg nei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...