Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #2 Skrevet 8. februar 2016 Postet fort. Noen som har oppskrift på grovbrød barna liker? Mini spiser nesten ikke grovbrød men jo lysere brød jo mer spiser han. Kan ikke fore han opp på loff og han må spise litt mer pga vekta. Anonymous poster hash: a1bd9...8bd
☆☆☆ Skrevet 8. februar 2016 #3 Skrevet 8. februar 2016 Fibramjøl er fint å bruke for grovt barnebrød. Veldig finmalt, så det gir ikkje "grov konsistens". Fint i vafler og pannekaker også. Ellers har barna her likt superbrød fra coop og kompisbrød frå spar godt, uten heile korn.
☆☆☆ Skrevet 8. februar 2016 #4 Skrevet 8. februar 2016 Men eg lærte i går etter å ha prøvd oppskrift på vg.no, fibra i bolledeig gir ikkje bollar men søte rundstykker. Eg vart riktignok meir skuffa enn ungane.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #5 Skrevet 8. februar 2016 Jeg har alltid gitt barna brød med frø og korn i, nettopp fordi jeg nekter å ha barn som er kresne på noe så grunnleggende som brød! Flaut å se barn som 'liker ikke' alt mulig fordi foreldrene har vært ettergivende. Det er slitsomt for barna også, uten at de er helt klar over det selv. De spiser om de er sultne her, og grovbrød er det eneste vi har i huset, ferdig diskutert. Anonymous poster hash: b7c0c...f8e
☆☆☆ Skrevet 8. februar 2016 #6 Skrevet 8. februar 2016 Jeg har alltid gitt barna brød med frø og korn i, nettopp fordi jeg nekter å ha barn som er kresne på noe så grunnleggende som brød! Flaut å se barn som 'liker ikke' alt mulig fordi foreldrene har vært ettergivende. Det er slitsomt for barna også, uten at de er helt klar over det selv. De spiser om de er sultne her, og grovbrød er det eneste vi har i huset, ferdig diskutert. Anonymous poster hash: b7c0c...f8e Det gjer mine også, men no var spørsmålet om brød til barn som ikkje et grovbrød i særlig grad. Mange barn (og voksne) slit med ujevn konsistens i mat, og brød utan heile korn er like sunne som brød med. Det handlar ikkje om å skjemme vekk ungane, men om å få dei til å ete meir av det sunne. Dei fleste veks av seg konsistensutfordringar heilt av seg sjølv med tida.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #7 Skrevet 8. februar 2016 Det der at barn spiser når de er sultne nok gjelder nok for noen barn, men slett ikke alle.... Jeg har 4 barn, og alle har fått brød med korn fra før de var året gammel. Men ene av dem har alltid spyttet det ut igjen. Hun er kresen, det er ikke til å stikke under en stol, men hun har fått akkurat samme oppdragelse og tilnærming til mat som de tre andre, likevel har hun blitt kresen. Hun har en helt annen personlighet, hun er vel det de på moderne vis kaller hypersensitiv. Hun misliker mye lyd, blir uvel og får litt hetta på f.eks kjøpesenter og slike ting, hun makter ikke rare konsistenser på mat og hun nekter plent å spise blandet mat. Hun kan spise poteter, grønnsaker og kjøtt hver for seg på tallerkenen, men blander du det sammen til en lapskaus klarer hun ikke spise det. Hun spiser heller ikke brød med store korn eller frø i, og om jeg ikke har noe annet å tilby spiser hun ikke. Hun kan fint gå en hel dag uten mat og til slutt gråte fordi hun har vondt i magen av sult, men hun spiser likevel ikke grovbrød med korn i... Hun er undervektig og trenger alle dagens måltider, da velger jeg faktisk å ha brød uten korn å tilby henne.... Jeg var litt sånn som barn selv, og håper hun akkurat som meg skal vokse det av seg. Litt sensitiv vil hun nok alltid være, det er jeg også, men jeg lever nå helt greit med det og det gjør hun også. Jeg baker brød av den grovbakst-melblandingen de har på butikken, har i litt mer hvetemel og litt havregryn. Har også i en skje av den pakka som heter Idun luftigere bakst, den gjør hjemmebakte brød mye luftigere. Jeg lager en klissete deig av 2 kg mel, 15 dl lunkent vann, et par skjeer søtt (honning, sirup eller sukker), en spiseskje luftigere bakst, litt salt og en pakke gjær. Elter godt, hever, fordeler i 3 brødformer, etterhever og steker på ca 200 grader i ca 1 time. Anonymous poster hash: b64fc...70f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå