Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #1 Skrevet 8. februar 2016 Babyen på 4 mnd har mye utslett, som gjerne blusser opp rett etter amming. Jeg venter på time fra spesialist, men kan jeg gjøre noe i mellomtiden? Er det mye strev å kutte ut all melk fra kosten, eller er det bedre for barnet å få mme fra apoteket som er melkefri? Hvis jeg kutter ut all melk før jeg har snakket med spesialisten, og babyen blir fin i huden igjen. Bør jeg fortsette med melkefri kost, eller bør jeg teste ut litt på egenhånd? Hva er i så fall lurest? Føler at dersom jeg spiser en yoghurt eller drikker melk, og utslettet kommer tilbake, så er jeg like blank. Bør jeg drikke/spise laktosefritt første gangen for å lettere skille mellom melkeallergi og laktoseintolleranse? Tips takk Anonymous poster hash: fca61...62e
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #2 Skrevet 8. februar 2016 Ville kuttet ut alt av melkeprodukter. Ost etc også. Hvis babyen blir fin da så behøver du jo ikke spesialist. Her tok det 4 uker før vi fikk time hos spesialist. Og 3 dager før vi fikk vedtak fra helfo. Så det behøver ikke ta lang tid heller. Men kutt ut melk etc i første omgang. Blir det vanskelig finnes alltids mme ja... Men for å få det på resept må du til spesialist. Anonymous poster hash: 28849...516
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #3 Skrevet 8. februar 2016 Noen med råd om hvordan man går frem på en mest effektiv måte? Om han blir fin uten melk har jeg ikke et svar. Man må jo skille mellom melkeprotein og laktose. Så enten trenger vi spesialist ellers mp jeg prøve noe som gir meg svar. Å drikke melk etter to uker uten gir meg ikke svar siden det da kan være både allergi og intolleranse, og da er jeg tilbake til start. Anonymous poster hash: fca61...62e
Mumua Skrevet 8. februar 2016 #4 Skrevet 8. februar 2016 Slikt er veldig vanskelig å påvise hos så små barn, som regel stoler de ikke helt på allergiprøver før barnet er 1 år. Du bør kutte alt av melkeprodukter for barnets skyld i første omgang så kan spesialisten veilede deg videre. Melkeprotein henger igjen i kroppen din i opp til 6 uker ca, men du vil merke bedring lenge før den tid. Det er selvfølgelig best å amme dersom du er villig til å ha melkefri diett. Mme uten melk smaker heller ikke spesielt godt og krever ofte tilvenning. Vi har ikke vært hos spesialist, men det er soleklart at jenta vår ikke tåler melkeprotein så jeg har gått på diett nå i 12 uker. Barnet har det mye bedre og dietten er helt grei å leve med når man bare blir vant til det. Jeg kommer til å fortsette til hun er ca 1 år, men klarer nok ikke lenger siden jeg fullpumper.Forhåpentligvis tåler hun melkeprotein etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #5 Skrevet 8. februar 2016 Hvis barnet er allergisk er problemet melkeprotein og ikke laktose (melkesukker). Du må kutte absolutt ALT av melk, ikke steke kjøttet ditt i smør, lese nøye på innholdsfortegnelsen, veldig mange halvfabrikat inneholder melkepulver. Det er litt jobb men du trenger bare å lære deg hva som er greit og hva som ikke er greit å spise, i dag finnes det også veldig gode alternativer, f.eks havremelk, havrefløte osv. Utenmelk.no kan hjelpe deg i gang. Om du ikke orker å endre kostholdet ditt totalt finnes det melkefri MME på apoteket, denne er dyr og du vil få den på blå resept etter diagnose fra barnelege. Spar på kvitteringene hvis du kjøper og betaler selv, det kan hende du kan få refundert noe senere. De fleste barn vokser av seg melkeallergi i løpet av de første leveårene. Anonymous poster hash: dea5b...220
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2016 #6 Skrevet 8. februar 2016 Takk for svar. Så de små er som regel allergiske mot melk ig vokser det av seg? Takk for tips, skal lese litt mer der Ja har sett at smør inneholder melk og at mye inneholder melkepulver. Er det noen vits i å kutte ut gluten og egg? Men, alt for barnet Anonymous poster hash: fca61...62e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå