Gå til innhold

Hvor lenge har man lov til å gå på overtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i en annen tråd at man ikke hadde lov til å gå to uker over termin. Jeg har min overtidsmat satt 14 dager etter termin. Nå har jeg gått 4 dager over og lurer på hvordan det er med andre?

Skal ikke til jordmor før på torsdag, så spør her.

Anonymous poster hash: c9371...7cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 dager. slapp helt av

Anonymous poster hash: dbbda...c4c

Skrevet

Det er ingen lover på dette, bare anbefalinger.

Men siden sjansen for morkakesvikt og andre komplikasjoner øker jo lenger man går på overtid er vel gjeldende nasjonale retningslinjer at fødselen bør settes igang innen 14 dager over?

Flere og flere sykehus har begynt å sette igang 7 dager over, fordi selve igangsettingen kan ta tid...

Men det er vel en fast regel for når man skal ha overtidskontroll med ultralyd for å sjekke at alt ser bra ut (blodgjennomstrømning i navlestreng osv), og jeg trodde det var innen en uke

Anonymous poster hash: 0121f...594
Skrevet

Tror det varierer fra sykehus til sykehus. Her på sus går en på overtidssjekk etter 7 dager og blir senest igangsatt etter 10 dager

Anonymous poster hash: 545f4...d42

Skrevet

4 dager. slapp helt av

Anonymous poster hash: dbbda...c4c

Jeg slapper av, men jeg gikk 16 dager over for ti år siden.

Skrevet

Jeg ville vært pågående om igangsetting etter en uke over. De siste anbefalingene kom etter at babyer døde pga overtid...

Anonymous poster hash: 009dd...c01

Skrevet

Det var jeg som skrev om 14 dager i den andre tråden. Det er i alle fall nye regler på KK i Bergen,nå tror jeg det er ti eller syv dager. Altså det er ingen absolutt regel, men da er det overtidskontroll. Hvis alt er bra må du gjerne vente noen dager til, men da følger de ekstra godt med, ul hver dag o.l.

Anonymous poster hash: aa9f5...e87

Skrevet

Her er det overtidskontroll 7-8 dager over, og blir igangsatt 11 dager over. Mine barn kom 12 og 11 dager over.

Anonymous poster hash: f91e4...8bf

Skrevet

Det var jeg som skrev om 14 dager i den andre tråden. Det er i alle fall nye regler på KK i Bergen,nå tror jeg det er ti eller syv dager. Altså det er ingen absolutt regel, men da er det overtidskontroll. Hvis alt er bra må du gjerne vente noen dager til, men da følger de ekstra godt med, ul hver dag o.l.

Jeg skal føde på KK i Bergen. HI

Skrevet

Mener det er 12 dager på Riksen og Ullevål

Skrevet

Jeg har født nærmere to uker på overtid med begge mine. Fikk høre at det var ett tilfelle der barnet døde i magen på overtid for noen år siden som ble veldig hauset opp i media som er årsaken til at det er endel som er rimelig hysteriske ang. dette nå. Sammenlikner man risikoen ved igangsetting versus overtid (innenfor rinelighetens grenser) er visst overtid å foretrekke.

Anonymous poster hash: 9a418...6b1

Skrevet

Er det ikke slik at nå skal alle sykehus forholde seg til maks 11 dager? Jeg mener jeg leste om noe slikt for noen år siden. 

Jeg gikk 14 dager over før jeg ble satt i gang for 5 år siden.

Anonymous poster hash: b7667...5e7
Skrevet

Da jeg fødte på kk for 2 år siden, var det 12 dager som stod på helsekortet.

Anonymous poster hash: 4aff0...5b9

Skrevet

Er det ikke slik at nå skal alle sykehus forholde seg til maks 11 dager? Jeg mener jeg leste om noe slikt for noen år siden.

Jeg gikk 14 dager over før jeg ble satt i gang for 5 år siden.

Anonymous poster hash: b7667...5e7

Jeg trodde også det, og var rimelig panisk da jeg kom til overtidskontroll nr. 2 på dag 10 i fjor. Ville ikke settes i gang. Ble beroliget av en dyktig fødselslege som kunne fortelle at det kun var en retningslinje og ingen konkret grense. Siden formen min var finfin fikk jeg gå til spontan fødsel få dager senere.

Skrevet

11 dager her jeg jobber :)

Anonymous poster hash: 5919c...9b7
Skrevet

11 dager her jeg jobber :)

Anonymous poster hash: 5919c...9b7

Hvor jobber du? Og er det da sånn at ALLE uansett form settes i gang dag 11?

Skrevet

Jeg leste i en annen tråd at man ikke hadde lov til å gå to uker over termin. Jeg har min overtidsmat satt 14 dager etter termin. Nå har jeg gått 4 dager over og lurer på hvordan det er med andre?

Skal ikke til jordmor før på torsdag, så spør her.

På KK er det 12 dager over. Står det dato for igangsetting på papiret du fikk på OUL?

Anonymous poster hash: 55fac...5c6

Skrevet

Varierer fra sykehus til sykehus. Er 11 på mitt sykehus. Men jeg fødte før. Noen har 10 dager, noen 14. Du føder til slutt :)

Anonymous poster hash: 48295...c02

Skrevet

Her er det 11 dager.

Var 14 dager for bare få år siden.

Anonymous poster hash: 15a22...b45

Skrevet

Max 11 dager i Ålesund (slik var det for 2 år siden da jeg ble satt i gang i hvert fall).

Anonymous poster hash: 87b56...736
Skrevet

Ved sykehuset her jeg bor har de 11 dager. Men hvis man er så uheldig at dag 11 havner på en helg, kan man risikere å ikke bli satt i gang før etter helgen... Den beskjeden fikk jeg for 2 år siden. Var på overtidskontroll på en torsdag, dag 11 var lørdagen samme uka... Ville blitt satt i gang på mandagen, 13 dager over, fordi de ikke ville sette i gang en fødsel i løpet av helga... Heldigvis kom barnet av seg selv dagen etter.

Anonymous poster hash: d89d2...b40

Skrevet

Jeg gikk 13 over på kk i mars i fjor

Anonymous poster hash: 5b195...8c6

Skrevet

10 dager på riksen

Skrevet

Den andre uka på overtid begynner dødeligheten å øke. Ville nektet å gå 14 dager, eventuelt byttet sykehus!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...