Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #1 Skrevet 7. februar 2016 Vi bor nå i en 170 kvm stort hus med 3 soverom og loftstue. Vi venter nr 3 til høsten og trenger et soverom til etterhvert. Vi kan sette opp en vegg i loftstua, men det vil ikke bli godkjent soverom da de to vinduene er litt for små mtp rømmningsvei. Men det er verandadør og vinduer på de andre soverommene. Eller så har vi reservert et hus som skal bygges her på samme sted med nok soverom og en del større, men da får vi ca 700 000,- mer i lån, men kommer til å betale det samme som.vi gjør nå med bare lengre nedbetaling. Banken har selvsagt godkjent dette og gitt klar signal. Vi tenker at å betale 5 250 000,- er mye for et hus og det høres skremmende ut. Hva ville dere gjort? Takk for at du leste:) Anonymous poster hash: a93fe...9e1
Fandens Oldemor Skrevet 7. februar 2016 #2 Skrevet 7. februar 2016 Ville kjøpt nytt hus. Godkjente soverom, minimalt med vedlikehold mange år fremover (det må dere ta med i regnestykket), muligheten til å forme en del selv ut fra nye behov, godt isolert +++ Et hus virker alltid kjempedyrt, men om få år når tilsvarende nybygg selges til en mye høyere pris vil dere se tilbake og tenke at dere gjorde et kupp. Sånn er det alltid med bolig.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #3 Skrevet 7. februar 2016 Takk for svar:) er sant i det du skriver som jeg ikke har tenkt på faktis. Det vi bor i nå er fra 2001, så ikke kjempe gammelt, men kjøkken og bad er jo fra byggeår og begynner å bli utdatert i forhold til utseende. Men det funker helt fint. Vi har reservert det ut uken så må tenke så det knaker Hi Anonymous poster hash: a93fe...9e1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #4 Skrevet 7. februar 2016 Helt klart kjøpt nytt hus. Har 4 barn selv, og det begynner vokse til. En ekstra stue (kjellerstue, loftstue e.l.) blir mer og mer nødvendig jo eldre ungene blir. En 15-åring som må sitte i stua sammen med dere om han har besøk en fredagskveld gidder ikke ha besøk, da reiser han til noen andre isteden. Vi ser helt klart at det å ha en stue de kan være i, hvor de kan spleise på en pizza og kose seg, se en film o.l. uten at vi er i umiddelbar nærhet gjør at de faktisk ønsker å være her. Hadde heller aldri klart å sove godt om ikke det hadde vært godkjent rømningsvei på alle soverommene. Plutselig er det noen som har glemt å dra laderen ut av kontakten e.l. og vips har dere brann. Hos noen bekjente begynte det i juleferien å brenne i den svarte boksen på ledningen til Playstation 3.... Anonymous poster hash: 8df62...eef
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #5 Skrevet 7. februar 2016 Takk for svar fra deg og er og skeptisk til å ikke ha godkjent soverom, vil at barna skal være trygge. Og veldig greit med loftstue så de kan være alene. I det huset vi har nå så vil det ikke være mulig å lukke dør så de er alene i loftstuen pga vi ikke har stengt av gangen, det vil det være evt i det nye. Ser myyye fordeler, er bare så skummelt pga mye penger..hehe.. Hi Anonymous poster hash: a93fe...9e1
Fandens Oldemor Skrevet 7. februar 2016 #7 Skrevet 7. februar 2016 Takk for svar:) er sant i det du skriver som jeg ikke har tenkt på faktis. Det vi bor i nå er fra 2001, så ikke kjempe gammelt, men kjøkken og bad er jo fra byggeår og begynner å bli utdatert i forhold til utseende. Men det funker helt fint. Vi har reservert det ut uken så må tenke så det knaker Hi Anonymous poster hash: a93fe...9e1 Selv om dere da har et relativt nytt hus, så kan det dukke opp store utgifter om ikke altfor lenge. Google forventet levetid på de ulike elementene huset er satt sammen av. Med litt uflaks kan det hende dere må bytte vinduer om 10 år, ta dreneringen om 5 år (det er kjapt et par hundre tusen), totalrenovering av bad (forventet levetid 15-25 år mener jeg å huske, og koster fort 350.000). Utvendig maling kan komme på mange tusen selv om man maler selv. Se litt på sånne ting også
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #8 Skrevet 7. februar 2016 Takk for svar og tips:) drenering trengs ikke pga det ikke er kjeller og vi står på fjell, men bad, kjøkken, vinduer koster jo. Male gjorde vi i fjor. Husk koster penger uansett. Nei, får snakke med mannen og se hva vi lander på Hi Anonymous poster hash: a93fe...9e1
TPK Skrevet 7. februar 2016 #9 Skrevet 7. februar 2016 Jeg ville kjøpt nytt. Synes ikke 5,2 mill var så ille. Her må man ut med minimum 5 for en enebolig med fire soverom.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #10 Skrevet 7. februar 2016 Ville aldri kjøpt et så dyrt hus.. Men skjønner at dere trenger mer plass. Vi har nettopp kjøpt et hus til 2,5 mill, billigere enn det vi hadde fra før, og større plass. Kommer an på hvor man er villig til å bo Anonymous poster hash: 97665...5a9
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #11 Skrevet 7. februar 2016 Hva jobber dere med? Ville først og fremst sett på om dere har sikre jobber fremover eller ikke. Jeg syntes over 5 mill i lån er mye penger . Altså vi fikk mer enn det i lån hos banken, men vi ville ikke ha så høyt lån rett og slett . Er skummelt om noe skjer 😳 Anonymous poster hash: 7a2b3...252
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #12 Skrevet 7. februar 2016 Er kanskje ikke så dyrt, pluss at det er dobbelgarasje og. Vi bor på et sted som ikke er super sentralt, litt landelig, 10 min unna jessheim f.eks så er ikke langt heller til litt mer sentralt. Det blir dyrere og dyrere her og. Takk for svar:) Hi Anonymous poster hash: a93fe...9e1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #13 Skrevet 7. februar 2016 Han er rørlegger/bensinteknikker og jeg er helsesekretær, så jobber er ikke noe problem sånn sett. Vi kommer ikke til å ha over 5 mill i lån da vi vil sitte igjen med en del egenkapital etter salg av hus. Banken har og regnet ut mtp økning på renta med 5 prosent. Men ja, det er drit skummelt. Hi Anonymous poster hash: a93fe...9e1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #14 Skrevet 7. februar 2016 Hi her igjen. Vi kan ikke flytte lenger på landet pga vi har lang nok reisevei nå, og nærmere jobb stiger prisen nesten med det dobbelte. Anonymous poster hash: a93fe...9e1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #15 Skrevet 7. februar 2016 Hvor mye tjener dere da med de jobbene? Mannen og jeg tjener ca 1,1 mill, og vi fikk beskjed om at vi kunne få max 2,8 i lån, alt i alt. Dvs hus, bil, skolelån. Alt. Får ikke rare huset for det her i området... (Asker/Røyken/Lier.) Anonymous poster hash: dbc9f...ed0
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #16 Skrevet 7. februar 2016 Vel, her koster vår 3-roms leilghet mer enn deres nye enebolig, så jeg synes ikke det var så dyrt akkurat. Jeg ville kjøpt nytt, ville ikke hatt barna på ikke godkjent soverom. Anonymous poster hash: 633cd...aee
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #17 Skrevet 7. februar 2016 Vi har vel akkurat 1 mill til sammen. Vi kommer til å få.da 3,8 mill i lån, det er og med et hyttelån i den summen. Det vil jo selvfølgelig koste mer med et barn til og. Uff, vi er så usikkre..hehe Hi Anonymous poster hash: a93fe...9e1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #18 Skrevet 7. februar 2016 Vi har vel akkurat 1 mill til sammen. Vi kommer til å få.da 3,8 mill i lån, det er og med et hyttelån i den summen. Det vil jo selvfølgelig koste mer med et barn til og. Uff, vi er så usikkre..hehe Hi Anonymous poster hash: a93fe...9e1 Vi har mellom 3 og 3.5 mill i inntekt , og likevel ville vi ikke ha høyt lån 🙊 Men skjønner dilemmaet . Anonymous poster hash: 7a2b3...252
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #19 Skrevet 7. februar 2016 Hvor mye tjener dere da med de jobbene? Mannen og jeg tjener ca 1,1 mill, og vi fikk beskjed om at vi kunne få max 2,8 i lån, alt i alt. Dvs hus, bil, skolelån. Alt. Får ikke rare huset for det her i området... (Asker/Røyken/Lier.) Anonymous poster hash: dbc9f...ed0 Sikkerheten har veldig mye å si da, som jeg skjønner HI vil de ha 3,8 i lån men ha veldig god sikkerhet i bolig og hytte... Vi har 3 mill i lån, men tjener til sammen bare 7-800.000,- Det er ikke noe problem fordi bare huset alene er verdt 4,5 mill i tillegg til at vi har to biler uten lån. Banken har så god sikkerhet da at om vi skulle misligholde lånet vil de likevel aldri tape penger på oss. Anonymous poster hash: 8df62...eef
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #20 Skrevet 7. februar 2016 Det er sant som du skriver, vi har sikkerthet i både hytte og hus, huset vi har nå er verdt 4,450 000,- steget med 450 tusen siden vi kjøpte for 3 år siden. Alltid skummelt når det gjelder penger. Hi Anonymous poster hash: a93fe...9e1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #21 Skrevet 7. februar 2016 Jeg ville kjøpt nytt hus. Og hvis dere merker at det blir trangt økonomisk ville keg vurdert å selge hytta. Heller stor nok enebolig( med godkjent soverom til alle, plass til venner på besøk etc) enn trangt hus og hytte i tillegg 😊 Anonymous poster hash: f2056...022
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #22 Skrevet 7. februar 2016 Vi har vel akkurat 1 mill til sammen. Vi kommer til å få.da 3,8 mill i lån, det er og med et hyttelån i den summen. Det vil jo selvfølgelig koste mer med et barn til og. Uff, vi er så usikkre..hehe Hi Anonymous poster hash: a93fe...9e1 Vi har litt over en million i samlet inntekt. Fordi vi kjøpte hus til 2,5 mill har vi nå under 2 millioner i lån. Vi har ikke bil så ingen utgifter med det. Ville aldri ha hatt over 2,5 i lån, men det er oss. Vi bor også på Østlandet, like ved en togstasjon der det går tog til Oslo ofte Anonymous poster hash: 97665...5a9
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #23 Skrevet 7. februar 2016 Ja, hytta kan vi alltids selge hvis det skulle være trangt. Har kun hatt den i 2 år, så er ikke så farlig. Hi Anonymous poster hash: a93fe...9e1
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #24 Skrevet 7. februar 2016 Bygg nytt Hvis det blir vanskelig så selg hytta. Anonymous poster hash: 5479b...91a
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #25 Skrevet 7. februar 2016 Husk bare at det kommer på EM del ekstra kostnader med flytting og nytt hus også. Sansynlig vis må dere ha en del nye møbler, gardiner ol. Ting går ikke bestandig helt etter planen med nye hus. Broren min må for eksempel bytte ut oppvarmingssystemer i sitt helt nye hus. De klarer rett og slett ikke å holde temperaturen oppe når det er kaldt og hvis været slår om blir det badstue i hele huset. I tillegg må de bytte et gulv. Ekstra utgifter har også en tendens til å dukke opp under bygging. Hver ekstra stikkontakt og hver endring lister koster ekstra. Anonymous poster hash: 45314...86f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå