Gå til innhold

Leilighet og utvask


Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger synspunkt på følgende:

 

Ny leieboer klaget på utvask, påpekte noe som ikke var ok. H*n skulle likevel ikke overnatte der den natten og vi ordnet det samme kveld og neste morgen. Leieboer sa seg fornøyd neste dag og flyttet inn. I ettertid har leieboeren klaget på et par småting til på utvasken (inni skap). Vi har tilbudt å ordne det, men har fått beskjed om at det ikke var nødvendig og at h*n ordnet selv.  Nå flere uker senere krever h*n prisavslag pga dårlig vask. Hvordan håndtere det og hvor mye evt i prisavslag?

 

Påpeker flere ting nå som ikke har vært påpekt tidligere.

 

Ny leieboer har heller ikke betalt husleie iht frist. Sier at betaling kommer 14 dager etter frist i kontrakt når h*n får lønn.



Anonymous poster hash: e9dcb...f67
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han valgte å flytte inn på tross av at han ikke var helt fornøyd, det får stå for hans regning. Avslag er uaktuelt og leienskal komme inn til rett tid.

 

Anonymous poster hash: 62efa...cb8

Skrevet

Hi, her. Jeg tenker det samme. Bør en ikke si fra med en gang slik at huseier (som bor i etasjen over) kan ta en vurdering sammen med leietaker) og ikke 2-3 uker senere. Leietakeren sa fra om en ting, var fornøyd neste dag, men nå sier h*n at soverommet måtte vaskes på nytt f.eks (det er jeg forøvrig ikke enig i da vi kontrollerte det ganske grundig). Det var ikke vi (huseier) som sto for den opprinnelige utvasken. Det var tidligere leietaker.



Anonymous poster hash: e9dcb...f67
Skrevet

Uff, høres ut som dere skal komme til å angre på denne leieboeren ;)



Anonymous poster hash: 696cb...e58
Skrevet

Null avslag & varsel om utkastelse etter min mening! Leien skal betales på forskudd om ikke dere har avtalt noe annet i kontrakten. Denne typen der prøver alt for å trenere betalingen!

Skrevet

Null avslag & varsel om utkastelse etter min mening! Leien skal betales på forskudd om ikke dere har avtalt noe annet i kontrakten. Denne typen der prøver alt for å trenere betalingen!

 

 

Jeg tenker det samme og tenker det blir problemer fremover. Skal høre med Huseiernes Landsforbund i morgen om hva vi kan gjøre.

 

Anonymous poster hash: e9dcb...f67

Skrevet

nå er det desverre slik at leietaker har det meste på sin side i forhold til utleieloven:

 

§ 2-9.Leierens rett til å fastholde avtalen ved forsinkelse

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, kan leieren fastholde avtalen og kreve oppfyllelse dersom dette kan skje uten å volde utleieren urimelig kostnad eller ulempe. Leieren taper sin rett til å kreve oppfyllelse dersom leieren venter urimelig lenge med å fremme kravet.

§ 2-12. Heving av leieavtalen

Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

 

Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10.

§ 2-10.Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

 

 

Her står det jo at alt skal skje innen rimelighetenstid, og det er jo en vurderingssak når er, alt er relativt. hva betaler vedkommende i husleie?

Skrevet

nå er det desverre slik at leietaker har det meste på sin side i forhold til utleieloven:

 

§ 2-9.Leierens rett til å fastholde avtalen ved forsinkelse

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, kan leieren fastholde avtalen og kreve oppfyllelse dersom dette kan skje uten å volde utleieren urimelig kostnad eller ulempe. Leieren taper sin rett til å kreve oppfyllelse dersom leieren venter urimelig lenge med å fremme kravet.

§ 2-12. Heving av leieavtalen

Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

 

Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10.

§ 2-10.Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

 

 

Her står det jo at alt skal skje innen rimelighetenstid, og det er jo en vurderingssak når er, alt er relativt. hva betaler vedkommende i husleie?

jeg kjenner dessverre igjen typen du beskriver, og her vil du kunne få problemer fremover. vedkommende starter allerede før han flytter inn med  klage. så dette kan bli en virkelig kranglefant. husk om du skal si opp kontrakten i fremtiden at denne er gjeldene og ordentlig skrevet, så vedkommende ikke klager på dette og for forlenget oppsigelsestid.

jeg tenker at for å unngå store konflikter, så møt vedkommende på  halvveien og si at dere går igjennom leiligehten sammen og ser på feil og mangler, ta bilder av dette, og noter ned. si at du syns det er sent å komme med slike påstander men at du kan slå av 300kr i leien denne mnd, men at du forventer at husleien kommer tidsnok etter dette, hvis ikke vil han få varsel om oppsigelse, da det er brudd på leiekontrakt.

 

da har du imøtekommet hans "krav" samt gitt en advarsel i forhold til forsinket husleie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...