Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #1 Skrevet 7. februar 2016 Får besøk av en med melkeallergi, og ønsker tips til ingredienser de tåler. Vet det finnes laktosefri produkter, men har skjønt at dette ikke nytter ved melkeallergi. Kan man ha krem på kaker? Vaniljekrem? Osv... Hvor kjøpes dette? Evt har du en god oppskrift? Kan de drikke soyamelk? Anonymous poster hash: 211c6...f74
Mari_87 Skrevet 7. februar 2016 #2 Skrevet 7. februar 2016 Havremelk har ikke samme melkeprotein som vanlig melk og funker bra til matlaging. Hør med vedkommende om hun/han tåler den. Evt hva de selv bruker.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #3 Skrevet 7. februar 2016 Du kan feks bake sjokoladekake med eplejuice i stedet for melk. 😊👍 Anonymous poster hash: 8a6d5...156
Førstemann Skrevet 7. februar 2016 #4 Skrevet 7. februar 2016 Vi bruker mye soyamelk som erstatning i mat. Den er god å bake med. Det finnes erstatningsprodukter for både krem og vaniljesaus, men disse synes jeg ikke er veldig gode på smak
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #5 Skrevet 7. februar 2016 Anbefale og lage mat som ikke skal ha melk i seg Også må du huske på at smøret må være melkefritt (melange har et som er godt) I allergihyllene finner du melkefri krem, soyamelk, havremelk osv. men husk også at halvfabrikater inneholder somregel en form for melk Du kan feks lage en kake med smørkrem laget med melkefritt smør også bruker du vann som veske og tilsetter smak, fyll den med bær/frukt også den melkefrie kremen du finner i allergiavdelingen på matvarebutikker. Vanlig sukkerbunn inneholder ikke melk Anonymous poster hash: 1cca6...138
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #6 Skrevet 7. februar 2016 Et fint tips kan være å lete etter veganske oppskrifter. Jeg lager veganske kaker, vaniljesaus- og krem, vaffelrøre osv. Finnes mange veganske oppskrifter på nett =) Anonymous poster hash: a363b...131
Miss Chocolate Skrevet 7. februar 2016 #7 Skrevet 7. februar 2016 Jeg hadde spurt vedkommende siden det er mange som ikke tåler soya når de ikke tåler melk. Noen tåler feks bøffelmosarella (nydelig til pizza), men langt fra alle.
MammantilNurket Skrevet 7. februar 2016 #8 Skrevet 7. februar 2016 Spør vedkommende i første omgang om hva de tåler/ikke tåler/liker osv. Jeg synes f.eks.at sojamelk er fin-fint, men at youghurten smaker kadaver. Du kan fint lage vafler eller pannekaker med sojamelk, rismelk eller havremelk. Du kan servere alt av kjøtt, kylling, fisk og grønnsaker/frukt/bær. Hva med en god sorbé med bær til dessert?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå