Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #1 Skrevet 6. februar 2016 Jeg gjorde et lite inngrep i armen for under en uke siden og sydde ett sting.. jeg har måttet ta av kompressen fordi jeg ikke tåler den :/ Har prøvd noe jeg tåler, en annen plastertape og små tøy-kompresser, men det er like ille og jeg har ikke kunnet dusje ordentlig siden onsdag morgen...kjenner meg møkkete og har fett hår.. jeg vil dusje nå! Kan jeg det? ser veldig pent ut, ikke noe puss eller noe, veldig tørt og fin Anonymous poster hash: 8086b...1d2
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #2 Skrevet 6. februar 2016 Aner ikke, men kan du ikke vaske håret i vasken og andre steder med klut? Anonymous poster hash: 31c83...03d
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #3 Skrevet 6. februar 2016 Det burde du spurt legen om. Men håret kan du vaske ved å lene deg frem over badekaret/vasken dusjen. Er såret på hånden kan du be om hjelp til å vaske håret på den måten eller ta på deg engangshansker. Er såret på selve armen så kan du jo dusje det meste av kroppen uten at du får såret vått. Du må ikke stå med hele deg under dusjstrålen, du kan bruke hånddusjen og dusje underlivet og under armene. Anonymous poster hash: 7b987...829
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #4 Skrevet 6. februar 2016 Dusj og klapp tørt over såret Det kan da ikke være stort om det kun er et sting La gjerne bandasjen sitte på til slutten av dusjen om du vil, også fjerner du den og skyller såret. Uten å bruke hard stråle direkte på selvsagt Anonymous poster hash: bfa43...0a7
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #5 Skrevet 6. februar 2016 Ja du kan dusje, men du bør absolutt ha pånoe som dekker såret, gå på apoteket og kjøp hudvennlig tape. Anonymous poster hash: 30b3f...c7b
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #6 Skrevet 6. februar 2016 Ja, dusj. Klapp det tørt om det berører annen hud eller la det lufttørke. Anonymous poster hash: 302c1...91b
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #7 Skrevet 6. februar 2016 Man ønsker jo å unngå maserasjon (oppløysing) av sårkantene, så sålenge du tørker godt må vel det gå greit? Kjøp Mepilex Border eller Lite på apoteket, det er ren silikon, ikke noe lim, så det tåler du garantert! Anonymous poster hash: 3b937...44c
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #8 Skrevet 7. februar 2016 Er på overarmen.. måtte hive meg i dusjen..blæh..Tok en vanlig brødpose og lage hull i bånn, tredde den på armen og strikk på sidene så det ble tett, men det ble vått allikevel.. Satse på at det går helt fint.. jeg er vel i overkant hysterisk Takk for Mepilex Tips.. skal sjekke det Anonymous poster hash: 8086b...1d2
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #9 Skrevet 7. februar 2016 Aner ikke, men kan du ikke vaske håret i vasken og andre steder med klut? Anonymous poster hash: 31c83...03d Går en grense der når du har gjort det mange nok ganger... følte meg ikke rein nok i dag.. Anonymous poster hash: 8086b...1d2
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #10 Skrevet 7. februar 2016 Sålenge det er hjemme i eget hus med kjente bakterier er det ingenting i veien for å dusje i rent springvann. Den store infeksjonsfaren kommer når du er f.eks på institusjon hvor det florerer av fremmede bakterier. Så dusj i vei med god samvittighet, og for såret sin del er det bare positivt og få skyllet det godt med rent og rennende vann. Da får du renset det for puss. Normalt skal sår skiftes hver 2.-3. dag for å unngå at bakterier blir liggende for lenge. Det er også en infeksjonsrisiko. Anonymous poster hash: dd616...b70
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #11 Skrevet 7. februar 2016 Jeg hadde en stor operasjon i magen i fjor, digert operasjonssår, og jeg dusjet da hver dag. Måtte bare lufttørke det skikkelig eller tørke det med føneren etterpå. Anonymous poster hash: 76f85...87b
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #12 Skrevet 7. februar 2016 Jeg dusjet uten bandasje da keisersnittet var under en uke gammelt. Det gikk helt fint 😊 Gikk rundt og lufttørka etterpå, og føna litt over før jeg tok på ny bandasje. Gjort dette med alle fire 😊 Anonymous poster hash: bf345...7bd
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #13 Skrevet 7. februar 2016 Jeg dusjet hver dag etter keisesnittet!! Hadde på kompleks under dusjing og prøvde å ikke få såpe over selve såret. Tok av komplekset etterpå og lufttørket eller brukte føler. Du har ETT sting! Vann er ikke farlig bare du sørger for at det tørker. Anonymous poster hash: c7e83...aa8
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #14 Skrevet 7. februar 2016 Angående plaster så kan jeg anbefale silketape. Min datter får store sår av vanlig plaster, men silketape og kompress går bra. Spør etter det på apoteket. Anonymous poster hash: 9628e...c18
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #15 Skrevet 7. februar 2016 Man ønsker jo å unngå maserasjon (oppløysing) av sårkantene, så sålenge du tørker godt må vel det gå greit? Kjøp Mepilex Border eller Lite på apoteket, det er ren silikon, ikke noe lim, så det tåler du garantert! Anonymous poster hash: 3b937...44c Det er et supert plaster, jeg har kronisk sår og bruker de. De er hudvennlige. Anonymous poster hash: 30b3f...c7b
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #16 Skrevet 7. februar 2016 Man ønsker jo å unngå maserasjon (oppløysing) av sårkantene, så sålenge du tørker godt må vel det gå greit? Kjøp Mepilex Border eller Lite på apoteket, det er ren silikon, ikke noe lim, så det tåler du garantert! Anonymous poster hash: 3b937...44c Det er et supert plaster, jeg har kronisk sår og bruker de. De er hudvennlige. Anonymous poster hash: 30b3f...c7b
SuperFries Skrevet 7. februar 2016 #17 Skrevet 7. februar 2016 Mtp at vi bruker springvann til å rense sår, så ser jeg ikke faren ved å dusje. Unngå såpe og slikt i såret, og tørk det bare rent.
Twintipp og himmelblå Skrevet 7. februar 2016 #18 Skrevet 7. februar 2016 Men, du klarer å dusje uten å treffe den ene armen med ett sting også? Jeg dusjet uten å treffe ryggen der epiduralen lå og på magen som var sydd fra a-å. Likevel, med ett sting tror jeg bare jeg hadde dusjet normalt eller tatt på aqvaplaster den lille tiden det tar å dusje..
soleia Skrevet 7. februar 2016 #19 Skrevet 7. februar 2016 Heilt greit å dusje med reint vatn, og eg går ut frå at du har teke på tørr og rein bandasje etterpå.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #20 Skrevet 7. februar 2016 Jeg har ikke noe å bruke pga at jeg ikke tåler det.. så har ikke tatt på noe nei.. Men det funker helt fint. I dag er det ikke vondt, klør ikke osv. Så kunne ikke blitt bedre. Takk for svar og tips alle sammen Anonymous poster hash: 8086b...1d2
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2016 #21 Skrevet 7. februar 2016 Så lenge såret er tørst og fint vil jeg nesten kunne påstå det måtte gå helt fint? Anonymous poster hash: e75e8...c02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå