Gå til innhold

Folkehøyskole - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som er usikker på veien videre etter videregående og vurderer folkehøyskole.

Jeg har ingen erfaring, men kjenner litt at jeg føler at det er litt bortkastet tid? Er det noen her som har erfaring og tanker om dette? Og hva som er pluss og minus med det.

Anonymous poster hash: 1c1f6...315

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minus: Det er ganske dyrt

Pluss: Du vokser og modnes mye på det året, du lærer å stå litt på egne ben vekke fra mamma og pappa, du får nye venner og nye impulser.

Veldig mange av mine venner gikk på folkehøyskole etter videregående, og mange fant sin vei videre det året og skryter etterpå av at det er et av de beste årene i ungdomstiden.

Anonymous poster hash: 19996...1a6
Skrevet

Det er forresten ikke mer bortkastet tid enn å starte på en linje på videregående som du senere oppdager er helt feil...

Anonymous poster hash: 19996...1a6
Skrevet

Et fantastisk år!! Du velger en linje som inneholder det du liker å gjøre, får nye venner og bare koser deg før alvoret med studier starter

Skrevet

Det er et år du lærer deg selv å kjenne, under trygge kår.

Nye venner, nye impulser og man lærer å omgås folk fra alle slags miljøer, noe jeg tenker er svært positivt for ungdommer.

Fint å velge en linje med noe man er interessert i, både om det er ren hobby eller man har lyst til å teste ut noe man kunne tenke seg å studere.

Jeg hadde et år på folkehøyskole og anbefaler det👍🏻

Skrevet

Anbefales! Koster litt, men man får studielån til å betale med.

Man får også poeng for å gå der. Tror man kan få 5 poeng, 2 alderspoeng og 3 for skolen. Fikk ihvertfall det da jeg gikk.

Syntes det var et fint år, der jeg ble kjent med meg selv, lære å ta ansvar for meg selv og mitt. Også fikk jeg også reist mye:-D

Har nå kjentfolk i hele landet:-)

Anonymous poster hash: a08d2...254

Skrevet

Folkehøyskole er helt fantastisk, man får en mild start i overgangen når man forlater foreldrenes rede. Rent karrieremessig er det nok bortkastet, men tro meg, det er et år man ser tilbake på med glede :D

Anonymous poster hash: 2da99...333

Skrevet

Det var et helt fantastisk år! Jeg ble veldig mye mer selvsikker på hvem jeg var, møtte mennesker jeg vil være glad i resten av livet, og hele året huskes som et eventyr. Vi fikk masse utfordringer, f eks å lage forestillinger, jobbe på storkjøkken, dele husvask og organisere dette selv, utenlandsreise, og masse annen moro 😊

Skrevet

Jeg gikk to år og jeg vokste veldig på det. Og angrer ikke ett sekund. Det var gøy og svært sosialt. Noe jeg vil anbefale på det sterkeste!

Anonymous poster hash: b7cdc...a2d

Skrevet

Enig med de andre her. Folkehøgskole er absolutt å anbefale. Mitt år ga meg fantastiske minner for livet, gode venner og jeg fant ut hva jeg ville gjøre videre i livet. Men les godt om skolene, de er ulike som alt annet.

Skrevet

Folkehøgskole er supert. Eg valde ei line eg interesserte meg veldig for, og sjølv om eg ikkje fekk mykje formell kompetanse der så lærde eg veldig mykje der som eg har hatt stor nytte av seinare.I tillegg lærer ein mykje om seg sjølv. Eg fann dei eg reknar som mine beste venner der.

Skrevet

Det er ikke bortkastet! Man modnes og utvikles på mange måter. Bedre med et år på folkehøyskole enn å begynne på feil studie. Mange år siden jeg gikk på skole. Men mange av mine beste venner har jeg fra folkehøyskoleåret for nesten 20 år siden.

Anonymous poster hash: 3032c...9ea

Skrevet

Folkehøgskole er fantastisk! Det er året hvor man blir litt mer selvstendig i trygge rammer. Man blir kjent med mange forkjellige mennesker, og lærer masse. Ville ikke vært mitt år foruten da jeg fant ut hva jeg ville bli det året, og traff mange venner som jeg har god kontakt med den dag i dag. 

Sønnen min skal på folkehøgskole når han blir gammel nok, ikke noe tvil!  

Anonymous poster hash: f52e2...4bd
Skrevet

Jeg gikk på folkehøgskole for 6 år siden. Det var en 100% positiv opplevelse! Jeg traff utrolig mye alrighte mennesker, mennesker som var mye likere meg enn de jeg hadde "vokst opp med" hjemme. Jeg vokste veldig mye på det året. Gikk på Danvik fhs, som er en mediafolkehøgskole. Mange av de jeg gikk sammen med, som virkelig fikk sansen for studielinja, har kommet utrolig langt. De benyttet seg av muligheten for et 2. år, hvor man rett og slett er et år i praksis i en aktuell bedrift. Mange ble utplassert innen film, foto, tvproduksjon, aviser etc. Jeg ser stadig navnet deres nå i ettertid, på vg, tv2, hører dem på radioen, folk som jobber med produksjon av store serier i NRK osv. For disse var det på -ingen- måte bortkastet, de fikk utrolig mye av det karrieremessig. 

Jeg gikk journalistikk og foto, og det var ikke noe for meg, så det ble med det. 

Anonymous poster hash: 73ca2...57a
Skrevet

Ikke bortkastet i det hele tatt.Det var det beste året i mitt liv som jeg husker tilbake på med glede:)Lærte meg å bli selvstendig og klare meg selv,fikk masse nye vennskap og opplevde masse kjekt.

Anonymous poster hash: a8806...a79

Skrevet

Det var fantastisk! :D Angrer på at jeg ikke bare gikk ett år til på en annen folkehøyskole året etter.  "Bortkastede år" kommer i fremtiden uansett.

Anonymous poster hash: e831c...c21
Skrevet

Ikke bortkastet!

Jeg gikk på folkehøyskole med bl a Trond Espen Seim, Alexander Eik, Alexander Mørk-Eidem, Stine Buer og mange andre fantastiske kunstnere. Kan love deg at de vil fortelle det samme som jeg, om at det året gjorde mye for deres utvikling. Det gjorde det også for min. (Jeg er ikke skuespiller, da. Men jeg jobber i samme felt som den linja jeg gikk på også den gangen.)

Anonymous poster hash: 2fa67...6ed

Skrevet

Hvordan vet man at de forskjellige skolene er bra da? Og er det noen som har dårlig rykte? Godt rykte?

Anonymous poster hash: 461f6...1da

Skrevet

Hvordan vet man at de forskjellige skolene er bra da? Og er det noen som har dårlig rykte? Godt rykte?

Anonymous poster hash: 461f6...1da

Kommer an på hvilke fag du er interessert i? Noen er gode på musikk, andre på friluftsliv.

Anonymous poster hash: 2fa67...6ed

Skrevet

Min eldste datter går Sang og Teater på Ringerike folkehøgskole nå. Hun stortrives og synes dette er det beste hun gjort. Denne skolen har veldig godt rykte.

Skrevet

Hva er datteren din interessert i da?

Alle mener nok at SIN folkehøgskole er den beste :)

Men velg en skole som har ca lik fordeling av jenter og gutter (evt overtall gutter). Det gjør miljøet ganske fritt for for mye "jentedrama".

Selv legger jeg inn et godt ord for Molde FHS om hun er interessert i idrett og friluftsliv. Gikk der selv, og i år går lillesøsteren min der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...