Gå til innhold

Uheldig med turnus.. Noe man kan gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobbet påskehelgen, 17.mai, pinse og julaften i 2015, og slik turnusen er blir det det samme i år. Veldig kjedelig, særlig nå som jeg har et barn. Er det noe man kan gjøre? Vi har ikke egen juleturnus f.eks.

Anonymous poster hash: 90713...20b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjøre som alle andre ville gjort, spurt sjefen/andre ansatte om å bytte? Det er det som er kjipt med turnus, men siden du jobber så mye røde dager ville jeg tro du fikk fri fra noe av det. Uansett, det beste er å ta en prat med sjefen. Det er ingenting vi på forumet kan gjøre for deg, dessverre.

(Det er som regel alltid noen uten barn/med voksne barn som heller sier seg villig til å jobbe. Ekstra kæsj!)

Anonymous poster hash: e722f...a4e
Skrevet

Vel. Du skal ikke jobbe mer enn halvparten av røde dager i løpet av året.

Husk bare på hva som er røde dager... Julaften feks er ikke det.

Dersom du har mer enn halvparten i løpet av en hjelpeturnus, har du krav på fri inntil du jobber bare halvparten.

Anonymous poster hash: eb8e8...ec0

Skrevet

Krev at det settes egen hjelpeturnus for perioder med mange høytidsdager. Vi har ønsketurnus hos oss, men julaften/natt og nyttårsaften/natt går på rundgang-settes opp liste fra sjefen. Kunne aldri tenkt meg å jobbe et sted som ikke har ønsketurnus, ville foreslått det også:)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 76fb7...01a
Skrevet

Får du ikkje F3 og F1 dagar av dette då? Du kan be om å få dei meir samla.

Skrevet

Du skal berre jobbe halvparten av raude dagar (gjeld ikkje "aften"ar og ikkje dei som fell på helg), så ein må lage tilpassa heilagdagsturnusar for å få det rett. Du får snakke med sjefen din og sjå på kva dagar du kan få fri.  Det er jo greit å kunne planlegge på førehand.

Skrevet

Det er ikkje halvparten som gjeld i staten iallefall. Dersom du jobbar to raude dagar på rad skal du få ein F3 dag for det. Det er helligdagsfri. Nokre plasser får ein komme med ønske kor desse plasseres, andre får dei på den dagen som er opptent. Dagar som gjeld er søndagsvakter og helligdagar. (+ seinvakt onsdag før skjærtorsdag).

Dersom du har F1dag (lovpålagt helligdagsfri, som arbeidsgivar skal plassere kvar veke i turnusen din) på ein helligdag skal du ha ein ekstra kvardagsfri (F5) for det. Den kan du f.eks be om å få på julafta då det ikkje er rekna som ein helligdag.

Skrevet

Hvis du jobber så mye røddager som du sier, har du nok rett på noen f3. Nå er det litt forskjell på hvordan dette regnes ut, i prinsippet er det annen hver røddag, men noen plasser gjennomsnittsberegnes det over en periode. Litt ulogisk er det jo at julaften, nyttårsaften etc ikke regnes med når dette beregnes.

Jeg er enig i at dette ofte slår uheldig ut, særlig hvis du jobber 100% stilling med tredje hver helg. Det beste rådet er å ta opp dette med nærmeste leder. De er oftest åpne for forhandlinger. På mitt arbeidssted forresten har vi et eget opplegg der senvakt på julaften går på omgang.Tror vi jobber hver fjerde julaften. På kveld.

Her får vi ikke lov til å ta f4/f5 på julaften hvis vi har tidligvakt julaften, dette syns jeg er inkonsekvent siden julaften ikke er medregnet når f3 beregnes. Resultatet er at jeg jobber hver julaften, hvis jeg ikke har senvakt har jeg tidligvakt. Lurer litt på hvordan dette er andre steder.

Skrevet

Hvis du jobber så mye røddager som du sier, har du nok rett på noen f3. Nå er det litt forskjell på hvordan dette regnes ut, i prinsippet er det annen hver røddag, men noen plasser gjennomsnittsberegnes det over en periode. Litt ulogisk er det jo at julaften, nyttårsaften etc ikke regnes med når dette beregnes.

Jeg er enig i at dette ofte slår uheldig ut, særlig hvis du jobber 100% stilling med tredje hver helg. Det beste rådet er å ta opp dette med nærmeste leder. De er oftest åpne for forhandlinger. På mitt arbeidssted forresten har vi et eget opplegg der senvakt på julaften går på omgang.Tror vi jobber hver fjerde julaften. På kveld.

Her får vi ikke lov til å ta f4/f5 på julaften hvis vi har tidligvakt julaften, dette syns jeg er inkonsekvent siden julaften ikke er medregnet når f3 beregnes. Resultatet er at jeg jobber hver julaften, hvis jeg ikke har senvakt har jeg tidligvakt. Lurer litt på hvordan dette er andre steder.

Vi lar både julaften kveld og dag gå på rundgang. Annet hvert år fri og dagvakt el seinvakt en gang på fire år.

Flisespikkeri, men fri på julaften gir F4/F3.

Og f5 gis dersom f1 havner på helligdag som IKKE er søndag.

Anonymous poster hash: eb8e8...ec0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...