Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #1 Skrevet 6. februar 2016 Hva tenker du om konsekvenser det kan få for barnet? Jeg vet om en jente hvor foreldrene har en alternativ livsstil og denne jenten sliter sosialt. Jeg lurer på om det kan ha en sammenheng. Hun vet ikke hva de andre snakker om f.eks når de diskuterer ting de har sett på TV. Jeg tenker at det får mer og mer å si. Men jeg sier ikke at det å leve uten data trenger bety noe.. Barna går i 4.klasse. Anonymous poster hash: fabae...0c4
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #2 Skrevet 6. februar 2016 det er supert Anonymous poster hash: 71221...d17
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #3 Skrevet 6. februar 2016 Jeg synes ikke småbarn ( barnehagealder) trenger å sitte på mobil og ipad, men om de blir eldre og ikke vet opp/ ned på en data eller kan referansene til de andre ungene kommer de til å slite. Skolen bruker jo mye data og da forventer de ikke å måtte lære ungene å skru den på og de blir vel sett rart på om de ikke aner hvem Elsa og Anna er. Får hun ikke se på Tv hos andre heller? Anonymous poster hash: 5a0a3...9da
QueeenBeee Skrevet 6. februar 2016 #4 Skrevet 6. februar 2016 Siden verden går mer og mer inne i den teknologiske verden er det viktig å følge med på utviklingen. Ikke på bekostning av lek uten enheter, men de burde ikke skjermes for det heller. Kan bli hardt for denne jenta å skal ta utdanning og få seg jobb når hun ikke kan å bruke slike ting. De aller fleste burde få muligheten til lære seg bruken da det uansett kommer til å bli en del av hverdagen hennes til slutt. Siden hun allerede sliter, så sier det sitt. Trist at foreldrene leve alternativt på bekostning av datteren sitt liv.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #5 Skrevet 6. februar 2016 Essensielt er det vel de andre som sliter sosialt? Hvis de ikke kan snakke om ting de selv har opplevd eller gjort, men må ty til hendelser fra en fiktiv verden. Anonymous poster hash: bf83e...914
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #6 Skrevet 6. februar 2016 synes det er viktig med balanse der, når mange av oss vokste opp så var det mye om det som gikk på tv og hvor skadelig det var osv men vil nå tro at de fleste av oss greide å vokse oss fordi dette?! Barnet mitt har nettbrett men han må gjøre skoleoppgaver og han må ta pauser, leke og gjøre andre aktiviteter- Balanse mellom teknologi og det som er viktig for en god oppvekst - rutiner, sosialisering, lek og turer. Anonymous poster hash: f5ac5...b26
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #7 Skrevet 6. februar 2016 Jeg tror en fullstendig ekskludering fra digitale medier, TV m.m. gir et sosialt handicap og en betydelig ulempe i videre studieløp og arbeidsliv om man bor i et i-land. Anonymous poster hash: b2263...141
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #8 Skrevet 6. februar 2016 Jeg syns det høres lite lurt ut å utelukke all bruk av slike medier. For det første vil det, som andre har nevnt, muligens gi barnet et sosialt handikap. For det andre vil jeg tro at fremtidig barn i større grad må beherske bruken av data når de blir voksne, derfor kan dette ha en stor konsekvens senere i livet. Tanken er god, men en begrensning vil nok være bedre enn total utelukking. Anonymous poster hash: 609cd...eb6
aanonym Skrevet 6. februar 2016 #9 Skrevet 6. februar 2016 Digital kompetanse er stadig viktigere i samfunnet. Jeg synes foreldrene gjør en dårlig jobb når de ikke lar henne få ta del i det som kreves i samfunnet. Måtehold, derimot, det er fornuftig.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 6. februar 2016 #10 Skrevet 6. februar 2016 Måtehold er bra, men å velge bort alt av tv, medier, data osv., tror jeg er dumt i vår tid. I dag trenger alle en viss digital kompetanse, og mer enn hva skolen jevnt over tilbyr.
TinaK 1990 Skrevet 6. februar 2016 #11 Skrevet 6. februar 2016 Fullstendig ekskludering fra tv, iPad etc er totalt misforstått. En balanse er fint.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2016 #12 Skrevet 6. februar 2016 Jeg har barn på 12 og 15 år, og den digitale verden har en veldig stor plass i deres liv. Ta f.eks 15-åringer, som først har 6-7 timer på skolen og ikke er hjemme før en gang mellom halv tre og halv fire, så har han trening 2-4 ganger i uken og lekser. I hverdagen er en veldig stor del av den sosiale kontakten han har med venner gjennom telefon, skype og sosiale medier, de møtes sjelden ansikt til ansikt annet enn på skole og trening i hverdagen. Han har en gutt i klassen som ikke får lov å "sitte med hodet i en skjerm" og han er praktisk talt venneløs. Når helgen kommer og de besøker hverandre, overnatter, går på kino, bowling osv er det gjerne ting som er planlagt på nett i løpet av uka. Guttene som sitter på nett og skravler om kvelden etter trening kjenner også hverandre veldig godt etterhvert, de er veldig åpne med hverandre og "snakker" nesten mer med hverandre enn guttene på samme alder gjorde når vi var unge tror jeg. Når to gutter på 15 år kan ha en 2 timer lang samtale på skype snakker de om veldig mye rart Gutten som ikke får lov til være del av denne måten å være venner på går faktisk glipp av veldig mye..... Man må la barn og ungdom som vokser opp i dag få lov å være barn av sin generasjon. Vi lever i 2016 og vi har en veldig digitalisert verden rundt oss, kompetanse, trening og opplæring av alt fra teknisk bruk til nettvett må tas fra barna er ganske små. Min 1.klassing på 6 år har lekse på datamaskin hver eneste uke, vi må inn å gjøre alt fra matte til engelskoppgaver på nett. Men en balanse er selvfølgelig viktig, barn trenger sosial kompetanse ansikt til ansikt også, og vi kan ikke la spillegalskap og muligheten til å underholdes 24/7 drepe all kreativitet, barna må også gjøre andre ting, de må ha frisk luft, lek, trening og ikke minst må de lære seg å aktivisere seg på andre måter enn med en skjerm også. Balanse, balanse, balanse. Anonymous poster hash: eab4f...77a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå